اعزام به زندان تا زمان تأمین وثیقه و کفالت ممنوع شد

گروه سیاسی/ ابراهیم رئیسی در جدیدترین دستور خود از زمان آمدنش به قوه قضائیه، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات متهمان را رفع کرده است. او در این حکم هرگونه اعزام به زندان تا زمان تأمین وثیقه و کفالت را ممنوع کرد تا به زندان انداختن، دیگر به این راحتی‌ها انجام نشود.
به گزارش ایسنا، رئیس قوه قضائیه که در ادامه سفرهای استانی خود به اصفهان سفر کرده، در جمع قضات این استان گفت: از سراسر کشور آماری در مورد کسانی که از یک ساعت تا دو روز در زندان بوده‌اند گرفتم؛ پرسیدم چرا یک ساعت زندان؟ عنوان شد: قرار صادر کردم تا برود و وثیقه بیاورد. چرا باید برای یک ساعت فرد به زندان برود؟ همان جایی که قرار را صادر می‌کنید، فرد را نگه دارید تا سند یا کفالتش را بیاورند. من آمار سراسری دارم که نشان می‌دهد از یک ساعت تا یک یا دو روز فرد را نگه داشته‌اند در زندان تا برود وثیقه بیاورد. کسی به زندان رفت، آثار منفی خود را به همراه دارد.
موضوع صدور قرار بازداشت تا زمان تأمین وثیقه اگرچه به صراحت در قانون آیین دادرسی کیفری آمده اما رئیس قوه آن را به نفع متهم نمی‌داند.
طبق ماده ۲۲۳ همین قانون که در سال 92 به تصویب رسید و از سال 94 اجرایی شد، بازپرس درمورد قبول وثیقه یا کفالت، قرار صادر می‌نماید و پس از امضای کفیل یا وثیقه ‌گذار، خود نیز آن را امضا می‌کند و با درخواست کفیل یا وثیقه‏ گذار، تصویر قرار را به آنان می‌دهد. در ماده ۲۲۶ هم که مورد اشاره رئیس قوه قضائیه بود، آمده است: «متهمی که در مورد او قرار کفالت یا وثیقه صادر می‌شود تا معرفی کفیل یا سپردن وثیقه به بازداشتگاه معرفی می‌گردد؛ اما در صورت بازداشت، متهم می‌تواند تا مدت 10 ‌روز از تاریخ ابلاغ قرار بازپرس، نسبت به اصل قرار منتهی به بازداشت یا عدم پذیرش کفیل یا وثیقه اعتراض کند. تبصره: مرجع صادرکننده قرار و رئیس یا معاون زندان مکلفند تمهیدات لازم را به منظور دسترسی متهم به افرادی که وی برای یافتن کفیل یا وثیقه‌گذار معرفی می‌کند، فراهم کنند و هر زمان متهم، کفیل یا وثیقه معرفی نماید هرچند خارج از وقت اداری باشد، درصورت وجود شرایط قانونی، مرجع صادرکننده قرار یا قاضی کشیک مکلف به پذیرش آن هستند.»


حرف اصلی رئیس قوه قضائیه این است که به زندان انداختن نباید آسان باشد. رئیسی این موضوع را در حالی مطرح کرده که پیش از این نیز از اصلاح قانون آیین دادرسی کیفری حمایت کرده بود.
رئیسی همچنین در ادامه سخنرانی خود در جمع قضات دادگستری اصفهان گفت: دادگاه‌های تجدید نظر سرعت بیشتری پیدا کنند و سیاست حبس زدایی با جایگزین‌های حبس را مد نظر قرار دهید. او ادامه داد: باید به تمام بندهای قوانین توجه اجرایی و عملی شود و دستگاه قضایی، نسبت به خود و نسبت به دیگران، حفظ کرامت داشته باشد. نسبت به ارباب رجوع، عنایت ویژه داشته باشید. کمبود نیرو و کثرت پرونده‌های وارد شده به دستگاه وجود دارد، اما یاد بگیرید به گفته یکی از مراجعین اولین گره‌ای که می‌گشایید، گره از ابروان باشد.