حاشیه‌سازی منتقدان دولت برای «اعتراض امن» کارگران معدن زمستان یورت گلستان روحانی: من رئیس‌جمهور زمان درد مردم هستم

گروه سیاسی – در شرایطی که حسن روحانی در کنار فعالیت به عنوان رئیس‌جمهوری دولت یازدهم، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نیز هست، برخی منتقدان دولت و اردوگاه رسانه‌ای رقیب تلاش دارند تا هر حرکت وی، حتی اگر در مسیر انجام وظایف ریاست جمهوری باشد را به عنوان حرکتی انتخاباتی قلمداد کنند. دیدار رئیس‌جمهوری از معدن زمستان یورت گلستان بعد از اتفاق تلخی که برای جمعی از معدنکاران بر اثر انفجار در این معدن افتاد و دلجویی از خانواده معدنکاران گرفتار، آسیب‌دیده و درگذشته، موضوعی بود که از سوی حسن روحانی در قامت رئیس‌جمهوری و نه یک کاندیدا انجام شد. در عین حال، اعتراض برخی کارگران و معدنکاران در هنگام بازدید روحانی از این معدن، در حالی سوژه رسانه‌های منتقد دولت شد که بسیاری در شبکه‌های اجتماعی وجود امکان اعتراض آزادانه به دومین مقام رسمی کشور از سوی کارگران معدنی که دولتی هم نیست را در مقایسه با برخی موارد مشابه، نمونه‌ای از بهبود شرایط آزادی بیان و فراهم شدن امکان «اعتراض امن» دانستند.
روحانی صبح دیروز بلافاصله بعد از سفر  به استان گلستان - سفری که تنها به دیدار با خانواده‌های داغدار معدنچیان گلستانی و بازدید از محل حادثه اختصاص داشت - فرودگاه گرگان را به سمت معدن حادثه دیده یورت ترک کرد و پیش از ظهر دیروز بعد از طی مسافتی طولانی تا معدن یورت، به مدت یک ساعت در دیدار صمیمی با خانواده‌های داغدار معدنچیان مراتب همدردی و تسلیت خود و هیات دولت را به عنوان رئیس‌جمهوری به آنها منتقل کرد و در فضایی صمیمی از دردل‌های آنها شنید. روحانی بعد از این دیدار  بلافاصله برای آگاهی و نظارت بر آخرین وضعیت امدادرسانی علی‌رغم توصیه‌ها نسبت به طولانی  و سخت بودن راه تا مسیر معدن در محل حادثه معدن یورت حاضر شد. وی در محل حادثه در جمع معدنچیان سخنرانی کرد. هنگام ترک محل عده‌ای از معدنچیان حاضر مطالبات و دغدغه‌های خود را با رئیس‌جمهوری در میان گذاشتند که این مساله به دلیل همزمانی بیان این مطالبه‌ها و پایان سخنرانی رئیس‌جمهوری و ترک محل از جانب وی و هیات همراه به صورت طبیعی ازدحامی ایجاد کرد که مخالفان دولت در رسانه‌های خود از آن تعبیر به اعتراض مردم گلستان به رئیس‌جمهوری کرده و در قالب فیلم و عکس دانسته یا نادانسته سعی داشتند این مساله را به سراسر استان تعمیم داده و اقدامی در راستای تحریک عمومی در گلستان علیه عالیترین مقام اجرایی کشور ایجاد کنند. این در حالی بود که حتی در صورت صحت سخنان اعتراضی معدنچیان، حضور روحانی و شنیدن اعتراض‌ها بدون ایجاد محدودیت از سوی کاربران فضای مجازی به عنوان نشانه‌ای از بهبود آزادی بیان در دولت یازدهم مطرح شد.
حادثه معدن آزادشهر زنگ هشدار و بیدار باشی برای همه مسئولین است
حجت‌الاسلام حسن روحانی در دیدار خانواده جان‌باختگان حادثه معدن، با ابراز تسلیت و همدردی و دلجویی از آنان، اظهار کرد: تردید نداشته باشید که در غم و حادثه جانکاهی که برای شما خانواده‌های عزیز پیش آمد، همه ملت ایران شریک و سهیم هستند و بر هر حادثه‌ای که در سال‌های گذشته در کشور پیش آمده مردم مهربان و خوب ایران در کنار مصیبت‌دیدگان بودند. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه جان یک انسان قابل جبران نیست، گفت: جز خداوند متعال که خالق هستی‌ است، کسی نمی‌تواند جبران کننده مصیبت از دست رفتن یک انسان باشد و خدای متعال اجر بی‌پایانی به صابران می‌دهد. روحانی افزود: غم از دست دادن یک عزیز سالیان دراز و تا آخر عمر در دل خانواده‌های آنها می‌ماند و امروز همه مسئولین و مردم از مقام معظم رهبری که سرور و آقای همه ماست تا مسئولین استانی و دولتمردان در غم شما سهیم و شریک هستند و این یک تعارف نیست بلکه حرف دل همه ملت ایران است. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: باید مسئول و مسئولین حادثه و هر کسی که در این حادثه قصور و تقصیری داشته است، مشخص شود و متناسب با آن تقصیر با آن برخورد صورت بگیرد و هیچ استثنایی در این زمینه وجود ندارد و این موضوعی است که دولت و شخصاً بر آن تاکید دارم. روحانی گفت: وزرای مربوطه باید باز هم به این منطقه آمده و از استاندار می‌خواهم به تک تک خانواده‌هایی که عزیزانشان را از دست داده‌اند در هر کجای استان هستند، سرکشی کرده و مشکلات آنها را حل و فصل کنند. رئیس‌جمهوری همچنین نظارت مستمر بر اماکنی که کار سخت و خطرناک در آن انجام می‌شود را مورد تاکید قرار داد و گفت: در منشور حقوق شهروندی ماده‌ای وجود دارد که در آن بر محیط کار سالم و امن تاکید شده است و باید اجرای آن را دنبال کنیم. روحانی با بیان اینکه در دنیای امروز محیط‌های کار ایمن‌سازی شده است، گفت: ‌در کشور ما نیز باید از تکنولوژی و امکانات روز دنیا برای ایمن‌سازی اماکن کار استفاده شود و اگر در جایی این امکانات وجود ندارد باید آن کار متوقف شود. رئیس‌‌جمهوری گفت: در این حادثه همه مسئول هستیم و باید مشکلات موجود را پیگیری و کاستی‌ها را جبران کنیم. روحانی خاطر نشان کرد: امروز در دل شما این جمله است که نگذارید این حادثه در جای دیگری تکرار شود و این وظیفه بسیار بزرگی بر دوش همه ما مسئولین است. رئیس‌‌جمهوری همچنین رسیدگی به موضوع حقوق و بیمه کارگران، جانباختگان و مصدومین حادثه معدن را مورد تاکید قرار داد و گفت: وزیر کار باید  به وضعیت خانواده‌های کسانی که در این معدن جان خود را از دست داده و یا مصدوم شده‌اند، رسیدگی کرده و مشکلات آنان باید حل و فصل شود. روحانی افزود: به وزیر مسکن نیز دستور می‌دهم تا تیمی را تعیین کرده و همه خانواده‌هایی را که عزیزان خود را از دست داده‌اند و مشکل مسکن دارند، شناسایی و مشکل آنان را برطرف کند. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: باید سریعاً کمیته‌ای تشکیل شده و مسئولیت و وظایفی را که باید انجام شود، پیگیری کند و همه مطمئن باشند که این حادثه را مسئولین تا آخر پیگیری خواهند کرد. در این مراسم سه نفر از خانواده جانباختگان معدن در سخنانی مطالبات خود را مطرح کردند.


همه مردم ایران در غم معدنکاران و خانواده‌هایشان شریکند
رئیس‌جمهوری همچنین با حضور در محل حادثه معدن آزادشهر از نزدیک معدنکاران و کارگران این معدن گفت‌وگو کرد. روحانی در گفت‌وگوی کوتاهی با معدنکاران با بیان اینکه امروز چشم همه ملت ایران به این محل است و همه مردم غصه‌دار هستند، گفت: هیچ تفاوتی بین کسی که در این محل حادثه دیده با کسی که در تهران یا سایر شهرها حادثه می‌بیند، وجود ندارد. روحانی خاطر نشان کرد: دولت برنامه‌های زیادی برای امنیت معادن دارد و آنها را با قوت دنبال می‌کند و نباید بگذاریم چنین حوادثی دوباره تکرار شود. رئیس‌جمهوری خاطر نشان کرد: بلافاصله بعد از اینکه در این معدن حادثه رخ داد تلفنی با استاندار گفت‌وگو کرده و مسئولین مربوطه را موظف به رسیدگی به وضعیت حادثه‌دیدگان کردم. روحانی با اظهار تسلیت و همدردی با کارگران و خانواده داغدار معدنکاران، گفت: امروز همه ملت ایران در غم و درد شما شریک هستند و دولت از همه توان و امکاناتش در قدم اول برای نجات کسانی که در معدن محبوس هستند، استفاده خواهد کرد و امیدوارم با لطف خدا به سلامت و زنده از معدن خارج شوند. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: دولت همه توان و امکاناتش را برای امدادرسانی در این حادثه بسیج می‌کند و از همه کارگرانی که داوطلبانه از سراسر کشور برای حمایت و کمک به اینجا آمده‌اند، تشکر می‌کنم. روحانی تاکید کرد: علل وقوع این حادثه با دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و به مردم اعلام خواهد شد که چه کسی و یا چه کسانی مقصر آن بودند. کسانی که در تامین امنیت و سلامت این معدن مقصر بودند در هر رده‌ای که باشند، باید با آنان با قوت و جدیت برخورد شود و هیچ کس در این زمینه استثنا نیست. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: مسئولین نسبت به جان کارگران و معدنکاران مسئول هستند و دولت وظیفه دارد که مسائل مربوط به این موضوع را پیگیری کند. روحانی گفت: فکر نکنید که مسئولین در غم و درد شما شریک نیستند، بلکه تمام توان و تلاش خود را برای کاستن از آلام شما بکار خواهیم گرفت. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: دولت مسائل و مطالبات شما را با جدیت پیگیری خواهد کرد و وزرای مربوطه موظف هستند تمام مشکلات را شناسایی و برطرف کنند.
من رئیس‌جمهور زمان درد مردم و التهاب کارگران هستم
در حالی که رسانه‌های منتقد دولت دیروز با انتشار فیلم‌ها و عکس‌هایی روی محور برخورد اعتراضی معدنکاران و خروج روحانی از محل معدن به همین دلیل خبر دادند، اما توضیح شاهدان ماجرا و نیز نزدیکان دولت نشان می‌دهد که این روایت بیشتر با اغراض سیاسی، جناحی و انتخاباتی بیان شده است. در همین راستا، حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری با انتشار پستی در توئیتر از مخالفت خود و استاندار گلستان از سفر رئیس‌جمهوری به معدن زمستان یورت و پاسخ رئیس‌جمهوری به مخالفت آنها گفته است. ابوطالبی در این مطلب نوشته است: «استاندار محترم گلستان از من خواست با سفر رئیس‌جمهور به معدن زمستان یورت آزادشهر به علت غم و اندوه بالای کارگران و التهاب خانواده‌های آنان مخالفت کنم؛ دکتر روحانی با مخالفت به من گفت: من رئیس‌جمهور زمان درد مردم و التهاب آنان هستم، اگر فریاد آنان در برابر من، سبب آرامش ملی خواهدشد، من باید بروم؛ دکتر روحانی گفت که من تنها به معدن می‌روم تا معدن‌چیان برای فریاد کشیدن بر سر بالاترین مقام رسمی کشور احساس آرامش و راحتی کنند؛ این افتخار من است».
رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی از دغدغه‌های معدنچیان سوء استفاده نکنند
همچنین یکی از اعضای دفتر رئیس‌جمهوری فضای به وجود آمده در بازدید رئیس‌جمهوری از معدن یورت را طبیعی و متاثر از اتفاقی دانست که از اواخر هفته گذشته معدنچیان با آن مواجه بوده‌اند. این عضو دفتر رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با ایسنا، با یادآوری اینکه سفر رئیس‌جمهوری به استان گلستان و حضورش در معدن یورت در راستای وظیفه وی به عنوان رئیس‌جمهوری انجام شد و تاکید شخص رئیس‌جمهوری بر این بود که غیر از حضور در جمع خانواده‌های داغدار گلستانی و معدنچیان برنامه‌ای برای وی در این سفر در نظر گرفته نشود گفت: رئیس‌جمهوری تاکید موکد داشت که در تنظیم برنامه‌های این سفر این مساله که مردم استان گلستان عزادار هستند لحاظ شود. وی با یادآوری فضای صمیمانه و عاطفی حاکم بر دیدار رئیس‌جمهوری باخانواده‌های داغدار گلستانی گفت: بعد از این دیدار رئیس‌جمهوری در جمع معدنچیان حاضر شدند و آنها که اتفاقا معدنشان دولتی هم نیست از دغدغه‌های معیشتی و شغلی خود با رئیس‌جمهوری گفتند اینکه چند ماهی است حقوق نگرفته‌اند وضعیت بیمه‌ها و قراردادشان را با رئیس‌جمهوری در میان گذاشتند که متاثر از فضایی که آنها از پنجشنبه گذشته تاکنون پشت سر گذاشته‌اند شیوه‌های بیان این درخواست‌های انسانی کمی با مراسم‌های رسمی تفاوت داشت، اما قطعا شایسته نبوده و نیست که رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی از این مساله استفاده تبلیغاتی و انتخاباتی داشته باشند.
کسانی که مسئول آن معدن بوده‌اند چرا مهر سکوت بر دهان زده‌اند؟
رئیس‌جمهوری بعد از حضور در استان گلستان و دیدار با معدنچیان معدن یورت و خانواده‌های آن‌ها برای برنامه‌های انتخاباتی به ارومیه سفر کرد. وی در جمع حامیانش در سالن الغدیر این شهر گفت: عده‌ای می‌خواهند ما را از مسیری که آمدیم بازگردانند، ما از مسیر باز نمی‌گردیم. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: قبل از آنکه به آذربایجان غربی بیایم، به گلستان رفتم تا سری به معدنچیان عزیزان‌مان در آزادشهر بزنم. در سراسر ایران غمخواری ، عشق و برادری وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: این معدن در بخش خصوصی و در اختیار یک نهاد بوده است و آنها باید پاسخگوی مردم باشند. ما با همه توان در کنار مردم و کارگران و در کنار معدنچیان و خانواده‌های عزیز از دست داده خواهیم بود، ولی کسانی که مسئول آن معدن بوده‌اند چرا مهر سکوت بر دهان زده‌اند؟
اگر اقدامات دولت نبود، به جای دریاچه ارومیه، کویری خشک را شاهد بودید
روحانی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: دیدن دریاچه ارومیه برای من شعف‌آور است. من 4 سال قبل به مردم ارومیه قول دادم و گفتم اگر رئیس‌جمهور شوم اولین موضوعی که در دولتم مطرح خواهم کرد دریاچه اورمیه است. یادتان است آن روز شما از اشک چشم خود یاد کردید. یادتان هست غم سراسر غرب ایران را برای خشک شدن دریاچه ارومیه فرا گرفته بود ولی امروز همه ما خوشحالیم که این دریاچه را تثبیت کردیم. وی ادامه داد: مردم آذربایجان و غرب ایران بدانید در هشت سال قبل از این دولت آب دریاچه ارومیه سه متر و ده سانت پایین آمد و اگر اقدامات این دولت نبود شما یک کویر خشک را در اینجا شاهد بودید. وی افزود: چرا از ارومیه سخن گفتم؟ چون می‌خواستم بگویم اگر وعده‌ای به شما دادیم به آن عمل خواهیم کرد.
کسی نمی‌پرسد آنجایی که شما مدیریت می‌کنید تا حالا مالیات داده‌اید؟
روحانی ادامه داد: کسانی از اشتغال باید حرف بزنند که کارنامه خود را به مردم نشان بدهند. در ستادهای آنها کسانی هستند که هشت سال قبل کشور در اختیار آنها بود و دیدید با جوانان ما و اشتغال این کشور چه کردند؟ این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه «هشت سال شغلی برای این سرزمین نبود» اظهار کرد: برخی از رسانه‌ها آن هشت سال را سکوت کردند و از بیکاری جوانان سخن نگفتند ولی سال قبل که 650 هزار شغل ایجاد شد، دم از بیکاری میزنند و می‌گویند باید مالیات بدهید ولی کسی نمی‌پرسد آنجایی که شما مدیریت می‌کنید تا حالا مالیات داده‌اید؟
ما دولت ادعا، خیالبافی و فریب نیستیم
وی با اشاره به ضرورت حضور زنان در فضای کسب و کار و ایجاد 750 هزار شغل برای زنان در سه سال و نیم گذشته خطاب به منتقدانش گفت:از آزادی بیان و انتقاد سخن می گویند. یا للعجب. آنهایی که زبان‌ها را بریدند و دهان‌ها را دوختند. شما که در طول سال‌های گذشته آنچه از شما صادر شد، کلمه ممنوعیت بود؛ ممنوعیت قلم، ممنوعیت تصویر. لطفا شما دم از آزادی نزنید که آزادی خجالت می‌کشد. شما دم از انتقاد نزنید. شما در نهادی کار می‌کنید که کسی جرات انتقاد از آن نهاد را ندارد. تخریب را در این جامعه رقم می‌زنند ولی زنان و مردان ما با آگاهی در برابر سیاه‌نمایی آنها ایستاده‌اند. وی سپس گفت:در این چهار سال شما کاسبان تحریم، کاسبی‌تان کساد شده است، ناراحت هستید؟ می خواهید ما را به چهار سال قبل بازگردانید ولی ما عقب باز نمی گردیم. ما راهمان را انتخاب کرده‌ایم. راه ما آزادی است. بازهم می‌خواهید تحریم و حصر را به ایران بازگردانید. ما مخالف تحریم و حصر ایران هستیم. روحانی یادآور شد: ما می‌خواهیم با دنیا زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشیم. ما نمی‌خواهیم جوان کرد و ترک ما در سر مرز کوله‌بری کند بلکه می‌خواهیم بجای کوله جوان ما صادرات کند. ما استان‌های مرزی‌مان را استان‌های صادراتی ایران قرار خواهیم داد. وی ادامه داد: دم از محرومان می‌زنید. لطفا اعلام کنید در نهادهایی که مشغول هستید بازنشستگان چقدر می‌گیرند. ما دولت ادعا نیستیم. ما دولت خیال‌بافی نیستیم. ما دولت فریب نیستیم. ما می‌خواهیم راهی که در خرداد 92 به هم وعده دادیم و دست به دست هم دادیم، را تا قله ادامه بدهیم. روحانی در بخش دیگری از این سخنرانی اظهار کرد: روز سرنوشت‌ساز نزدیک است. 29 اردیبهشت روزی است که ما باید راه خود را به مردم‌مان و جهانیان اعلام کنیم. راه ما وحدت اقوام ایرانی است. ما نمی‌خواهیم فارس و ترک باشد. نمی‌خواهیم ترک و کرد باشد. ما ایران متحد می‌خواهیم. روحانی تصریح کرد: اهل فریب نیستیم و اگر سخنی گفتیم آن را ادامه می‌دهیم. ما ملت صد در صدی را می‌خواهیم. آنها که می‌خواهند بین ما فاصله ایحاد کنند ما یک ملت واحد و یک مشت گره کرده در برابر بدخواهان هستیم، امروز روز تصمیم ماست. وی در پایان گفت: می‌خواهند ما را در رسانه‌ای که خودشان ساختند محدود کنند.، نمی‌توانند، ما دوباره برای ایران خواهیم ماند.
سایر اخبار این روزنامه
حضرت آیت الله خامنه‌ای: همه در انتخابات شرکت کنند تا ابهت و مصونیت کشور حفظ شود «ابتکار» از حال و روز موسیقی این روزهای ایران گزارش می دهد نواختن نت‌ها روی گام امید شیوه‌های هجمه‌های منتقدان در برخورد با دولت یازدهم بررسی شد ادعای حق با اراده باطل دستاورد تامین مالی طرح های نیروگاهی توسط بانک صنعت و معدن: تامین ۶ هزار مگاوات برق ، ایجاد ٢ هزار شغل جدید محمد صادق جنان صفت چشم انداز شکست و خشم فزاینده حمایت مولوی عبدالحمید از حسن روحانی با محوریت ارائه مجوز سکونت به شهروندان در شورای شهر تدوین می شود ویزای تهران! حاشیه‌سازی منتقدان دولت برای «اعتراض امن» کارگران معدن زمستان یورت گلستان روحانی: من رئیس‌جمهور زمان درد مردم هستم دستاورد تامین مالی طرح های نیروگاهی توسط بانک صنعت و معدن: تامین ۶ هزار مگاوات برق ، ایجاد ٢ هزار شغل جدید سخنگوی قوه قضاییه: وزرای دولت، اطلاعات اموال خود را اعلام کرده‌اند دولت یازدهم؛ متهم برای هیچ