عروسی خونین با ۱۱ کشته و ۴۲ زخمی

سرویس حوادث جوان آنلاین: ساعت ۲۱:۳۰ شامگاه پنج‌شنبه بود که مأموران پلیس و امدادگران آتش‌نشانی و اورژانس از وقوع حادثه آتشین در تالار پذیرایی مانگه شه‌و در دو‌کیلومتری جاده روستای ملقرنی حوالی شهرستان سقز باخبر و در محل حاضر شدند. اولین بررسی‌ها حکایت از این داشت که هنگام برگزاری مراسم عروسی به علت وقوع آتش‌سوزی، مهمانان دچار وحشت شده و هنگام فرار از آتش دچار حادثه شده‌اند. همزمان با مهار آتش و ایمن‌سازی محل، مجروحان و مصدومان حادثه به مراکز درمانی شهرستان سقز منتقل شدند و تحت درمان قرار گرفتند. خیلی زود مشخص شد که ۱۱‌نفر از شرکت‌کنندگان در مراسم جان خود را از دست داده‌اند و ۴۲‌نفر دیگر هم تحت درمان قرار گرفتند.
دشواری امدادرسانی در تجمع مردم
محمد دولتی، رئیس آتش‌نشانی در توضیح حادثه گفت: آتش‌نشانان پس از وقوع حادثه راهی محل شدند، اما مسیر‌های منتهی به تالار به علت هجوم مردم مسدود شده بود، برای همین امدادگران به سختی توانستند خود را به محل رسانده و آتش را مهار کنند.
یک بی‌احتیاطی


وی ادامه داد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مسئولان تالار برای گرم کردن محوطه داخل از چند بخاری که به کپسول گاز مایع وصل بود استفاده کرده‌بودند. همین موضوع سبب نشت گاز از شیلنگ و سپس حادثه آتش‌سوزی شده‌بود. وی در توضیح بیشتر هم گفت: مدیران تالار برای اینکه مایع داخل کپسول زودتر گرم شود و گاز راحت‌تر به داخل بخاری‌ها منتقل شود کپسول‌ها را داخل آب گذشته و شعله‌ای هم زیر کپسول گذاشته بودند که شعله باعث ذوب شدن شیلنگ گاز و سپس نشت گاز و در ادامه انفجاز و آتش‌سوزی شده است.
هجوم به در خروجی
چیا صالحی بابامیری، شهردار سقز هم درباره علت مرگ قربانیان این حادثه گفت که هیچ کدام از قربانیان حادثه به علت سوختگی جانشان را از دست نداده‌اند، بلکه هجوم مهمانان به سمت در خروج سبب سقوط آن‌ها به زیر دست و پا و سرانجام فوت عده‌ای شده است.
وضعیت وخیم ۲ مجروح
کامیل کریمیان، فرماندار ویژه شهرستان سقز هم در توضیح آخرین وضعیت مجروحان گفت که تلاش‌ها برای درمان آن‌ها در جریان است با این حال وضعیت دو نفر از آن‌ها که در بیمارستان امام‌خمینی این شهر بستری هستند وخیم گزارش شده است.
از زبان شاهدان
یکی از شاهدان حادثه در شرح ماجرا گفت: هنگام حادثه ما به طبقه بالا رفته بودیم و داشتیم برای صرف شام حاضر می‌شدیم که متوجه حادثه آتش‌سوزی در طبقه هم‌کف شدیم. همه وحشت کردیم و به سمت در خروجی هجوم بردیم. هر کسی به فکر نجات خودش بود برای همین همه روی زمین سقوط می‌کردند و عده‌ای زیر دست و پا ماندند.
شاهد دیگری هم گفت: شیلنگ گاز از کپسول جدا شده بود و آتش گرفته بود. یکی از کارکنان تالار خواست که مانع انتشار گاز شود برای همین شیلنگ را خم کرده بود، اما شلینگ از دستش جدا شده و آتش‌سوزی شدت بیشتری گرفت. وی ادامه داد: با ادامه آتش‌سوزی ناگهان برق تالار قطع شد و همه وحشت بیشتری کردند و با سرعت بیشتری به سمت در خروجی هجوم بردند. زنان و بچه‌ها مدام به زیر دست و پا سقوط می‌کردند. در خروجی هم خیلی باریک بود برای همین عده‌ای مجبور شدند شیشه‌را بشکنند تا بتوانند راه فراری برای خودشان پیدا کنند.