مواضع صریح نامزدها و چهره ها درباره انتخابات

دو روز گذشته چهره های مطرح هر دو جناح هنگام ثبت نام در انتخابات مجلس یا در خلال برنامه های دانشجویی خود به مناسبت 16 آذر نکات متنوعی درباره فضای سیاسی کشور و انتخابات پیش رو مطرح کرده اند. برخی بر لزوم مشارکت، عده ای درباره ائتلاف های انتخاباتی و گروهی هم درباره ضرورت نگاه باز شورای نگهبان در تأیید صلاحیت ها سخن گفته اند.

عارف: از جوانان می خواهم که ثبت نام کنند
برخی موضوعات هم درباره آمدن یا نیامدن چهره ها بود؛ از جمله محمدعلی وکیلی عضو فراکسیون امید بمب خبری مهمی را اعلام کرد؛ «تا آن جا که از دوستان شنیده‌ام آقای عارف اعلام کرده‌اند که برای انتخابات مجلس یازدهم شرکت نمی‌کنند.» عارف خود که در جمع دانشجویان سخنرانی می کرد، بدون اشاره صریح به حضور یا عدم حضورش در انتخابات، اعلام کرد که «در 40 سال گذشته همیشه به تکلیفی که برعهده ام بوده عمل کرده‌ام و در آینده هم همین گونه عمل خواهم کرد از جوانان باانگیزه ونخبگان می خواهم در انتخابات مجلس یازدهم برای پیگیری مطالبات به حق مردم و جلوگیری از به حاشیه رفتن نهاد قانون‌گذاری کشور ثبت نام کنند.»

محمود صادقی: در لیست نباشم، کنار می کشم
با کنار رفتن عارف برخی، محمود صادقی را سرلیست اصلاح طلبان می دانند؛ موضوعی که دیروز محمود صادقی از او سوال شد و او در پاسخ گفت: من هنوز خبر قطعی ندارم که ایشان [عارف] نامزد می شود یا نه. صادقی در پاسخ به این سوال که آیا مستقل حضور خواهد یافت یا در لیست اصلاح طلبان، گفت: همراه با اصلاح طلبان حرکت خواهم کرد اگر من را قبول کنند و در لیست بگذارند.اگر در لیست نباشم هم کنار خواهم رفت.

سیدمحمد حسینی: مجلس فعلی بی خاصیت ترین مجالس بود
دیروز ثبت نام وزیران دولت های نهم و دهم هم همچنان داغ بود.
سیدمحمدحسینی وزیر ارشاد دولت دهم، مجلس فعلی را بی خاصیت و در شمار ضعیف‌ترین مجالس بعد از انقلاب توصیف کرد و در پاسخ به این سوال که آیا ثبت‌نام افرادی که در دولت آقای احمدی‌نژاد در این دولت فعالیت داشتند در انتخابات مجلس یازدهم با هماهنگی قبلی انجام شده است؟ تصریح کرد: «خیر، بحث و هماهنگی نبوده است.» به گزارش فارس، وی در پایان تأکید کرد با احمدی نژاد ارتباط کاری ندارد. سیدمهدی هاشمی نماینده مردم تهران در مجلس نهم و عضو جبهه پایداری و سرپرست وزارت کشور دولت احمدی نژاد و محمد عباسی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت احمدی نژاد به همراه صادق خلیلیان وزیر اسبق کشاورزی دیگر چهره های دولت های پیشین بودند که دیروز ثبت نام کردند.



قالیباف:  به دنبال مجلس نویی هستیم که همین دولت نشسته خسته را وادار به کار کند
همزمان همایش «کمپین مجلس نو» با حضور ۲۰۰ متقاضی نامزدی انتخابات با حضور محمدباقر قالیباف در تهران برگزار شد. قالیباف در این همایش گفت: «مردم می‌بینند به آن ها گفته می‌شود مردم مهم هستند پس بیایید در فلان موضوع «رفراندوم» برگزار کنیم اما در موضوعی به اهمیت قیمت بنزین خودشان تصمیم می‌گیرند و این همه هم مشکل درست می‌کنند اما حتی یک کلام با مردم حرف نمی‌زنند. مردم مشارکت نمی کنند چون می‌بینند احترام نمی‌شوند و محرم نیستند.» وی افزود: به دنبال مجلس نویی هستیم که همین دولت نشسته خسته را وادار به کار کند. قالیباف با بیان این که به روش های تصمیم گیری در اردوگاه اصولگرایی نقدهای جدی داشته و داریم و نتیجه‌ این روش‌ها عدم موفقیت در دودهه گذشته درعرصه سیاسی بود گفت: شاید برخی در جبهه پایداری من را قبول نداشته باشند اما این موضوع برای من اهمیت ندارد و من از هر شخصی که چارچوب یک جوان مومنِ انقلابی مردمی که فردمحوری و قبیله گرایی نداشته باشد استفاده می‌کنم. وی تاکید کرد: در نواصولگرایی معتقد هستیم مردم اصول ما هستند و نباید این را فراموش کنید. تمام عظمت و قدرت انقلاب قلب مردم است نه موشک نقطه زن و ساقط کردن پهپاد در ارتفاع بالای 50 هزار پا. در همین نشست،   سخنگوی «کمپین مجلس نو» هم درباره آمار و ارقام استقبال از این کمپین گفت: در فراخوان انجام شده، بیش از ۶۴۰۰ نفر برای همکاری با کمپین مجلس نو اعلام آمادگی کردند و ۱۴۰۰ نفر برای نامزدی در انتخابات معرفی شدند. پس از بررسی‌ها درنهایت از ۷۰۷ نفر برنامه و رزومه اخذ شد که ۲۷۵ نفر شرایط اولیه نامزدی در انتخابات را داشتند که به همایش «کمپین مجلس نو» دعوت شده‌اند. وی همچنین در گفت و گو با ایسنا درباره حضور قالیباف به عنوان نامزد انتخابات مجلس هم گفت: «آخرین خبری که از آقای قالیباف داریم این است که بنای ورود ندارند، در عین حال فشار بسیار زیادی روی ایشان برای ثبت نام وجود دارد و اکثر جریان‌ها و نیروهای مختلف فشار وارد می‌کنند. بعید می‌دانم شاهد حضور ایشان باشیم.»

میرسلیم: اکنون وقت ناامیدی نیست
میرسلیم نامزد انتخابات سال 96 نیز مهم ترین چهره‌ای بود که دیروز در تهران ثبت نام کرد. او پس از ثبت نام نامزدی انتخابات مجلس یازدهم اظهار کرد: اگرچه به واسطه ضعف‌های دولت و مجلس فعلی و همچنین شرارت‌های دشمنان در کشور مشکلاتی وجود دارد، اما اکنون وقت ناامیدی نیست چرا که قدرت ایمانی و انقلابی مردم ما به قدری زیاد است که از پس این مشکلات برمی‌آیند.

شکوری راد: هیچ کسی جز مجلس حق قانون‌گذاری ندارد
شکوری راد دبیر کل حزب اتحاد ملت نیز دیروز به همراه آذر منصوری ثبت نام کرد. به گزارش ایلنا، شکوری راد ضمن تکرار این مسئله که نمایندگان فهرست امید در سال 94 متناسب با نگاه شورای نگهبان انتخاب شده بودند، گفت: هیچ کسی جز مجلس حق قانون‌گذاری ندارد و مجلس باید درباره کسانی که در قانون‌گذاری مداخله می‌کنند یا اجازه نمی‌دهند روند قانون‌گذاری در کشور تصویب شود بایستد. وی طرح «سرا» را یگانه سازوکار انتخاباتی اصلاح طلبان دانست. آذر منصوری دیگر چهره حزب اتحاد و قائم مقام این حزب، هنگام ثبت نام خود تصریح کرد: هیچ معجزه ای در کشور اتفاق نمی افتد مگر با پیگیری مطالبات مردم.