رئیس قوه قضائیه: جریان دانشجویی باید دغدغه‌مند مسائل اجتماعی و سیاسی باشد

رئیس قوه قضاییه گفت: ۱۶ آذر نماد ضد استکباری، ضد استبدادی و ضد استعماری دانشگاه و دانشجو است و این نماد نقش دانشجو و دانشگاه را در شناخت نیازها و ایفای نقش برای رفع نیازها نشان می‌دهد.
به گزارش ایسنا، آیت‌الله رئیسی با گرامیداشت روز دانشجو با بیان این‌که «امروز روز احساس خطر دانشگاه و دانشجویان نسبت به خطر نفوذ بیگانگان بوده است» اظهار کرد:‏ ۴ ماه بعد از ۲۸ مرداد‏ماه و حادثه آمدن معاون رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و احساس مسئولیت دانشجویان به این که امروز ایران تحت نفوذ آمریکا قرار می‌گرفت دانشجویان فریاد برآوردند و در این راه چند تن به شهادت رسیدند و این بصیرت و هوشیاری را ثبت کردند.
رئیس قوه قضاییه ادامه داد: جریان دانشجویی کشور باید به عنوان جریان آگاه، بابصیرت، زمان‌شناس، دردآشنا و دغدغه‌مند نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی بماند و نقش دانشجویان در این عرصه بسیار تعیین‏کننده است.
وی با تاکید بر این‌که «مطالبه از مسئولان باید به عنوان یک نعمت و ثروت تلقی شود» گفت: هرگز نباید از مطالبات دانشجویی به عنوان یک مشکل یاد شود؛ بلکه بیان دغدغه‌ها و مشکلات و لسان مردم بودن یک نعمت و فرصت است.


رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: عنوانی که عزیزان دانشجو به عنوان صدای مستضعفان انتخاب کردند عنوان درستی است. این‌که دانشجویان خود را مسئول بدانند که صدای افرادی را که به هر شکلی ممکن است مشکل داشته باشند را به گوش همه برسانند این موارد جلوه‌های آرمان‌خواهی، عدالت‌خواهی و حق‌خواهی است و این مطالبه‌گری و نگاه به اصلاح امور همواره باید مورد توجه باشد.
رئیسی ادامه داد: اگرچه همه مسئولان در نظام موظف به اجرای عدالت هستند، اما دستگاه قضایی دستگاه بسیار مهمی برای اجرای عدالت است. ما در مورد آنچه که در زمینه پیشانی نظام و دستگاه قضایی مطرح کردیم چند برنامه در دوره تحولی دادیم.
وی گفت: اولین نکته در رابطه با تحول در دستگاه قضایی موضوع اجرای عدالت است. عدالت در مبانی دینی ما بعد از توحید گسترده‌ترین مفهوم است، اما در اینجا بحث ما از عدالت بحث ثبوتی نیست بلکه در اینجا بحث ما عدالت اجرایی است که در مورد عدالت و فرج، عدالت و معاد، عدالت قضایی، عدالت اجتماعی و عدالت سیاسی بحث‌های گسترده‌ای وجود دارد، اما در رابطه با اجرای عدالت اولین گام در این رابطه قانون عادلانه است. مجریانی عادل هستند که می‌توانند شیرینی عدالت در کام مردم ایجاد کنند و حتما در این رابطه اقدام به موقع و زمان‌شناسانه بسیار اهمیت دارد.
رئیس قوه قضاییه با تاکید بر این‌که «عدالت باید به صورت یک گفتمان غالب و رایج در همه سطوح نظام دربیاید» گفت: باید معلوم شود مهم‏ترین هدف دولت اسلامی در جامعه اجرای عدالت است. برای تفاهم در اجرای عدالت باید روی اجرای قانون توافق کنیم و بگوییم به هر میزان به قانون عمل شود به عدالت نیز عمل خواهد شد و به هر میزان قانون نقض شود عدالت نیز نقض می‌شود و اجرای قانون را همگان‏‏محور قرار دهند.
رئیسی تصریح کرد: هیچ‏گونه بی‌قانونی، هیچ دور زدن قانون و تخلف از قانون را هیچ‏کس در هیچ جایگاهی به خود اجازه ندهد و احساس شود که امروز بی‌قانونی یک امر ناپسند و ضد ارزش است. لذا امروز اجرای عدالت یکی از نکات محوری است و در این رابطه گفتمان غالب در دانشگاه‌ها باید اجرای عدالت باشد.
وی ادامه داد: اگر ببنید در کرسی‌های آزاد‏اندیشی و اعلام نظرات و دیدگاه‌ها و نظرات با قانون فاصله داریم باید نسبت به آن پیگیری و گوشزد کرد.
رئیسی اضافه کرد: ساختارهای فسازا باید از بین برود، بعضی از خصوصی‌سازی‌ها به صورت جدی بر فنا دادن اموال مردم و بیت‌المال است.