آغاز عملیات مبارزه با فساد در عراق تعقیب قضایی ده‌ها نماینده و مسئول فاسد


کمیته شفافیت عراق دیروز خواستار احضار و بازداشت 256 مقام فعلی و سابق این کشور شد و اتهام آنها را فساد اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، این کمیته احکام احضار 9 وزیر، ۱۲ نماینده پارلمان‌، یک معاون وزیر و پنج معاون وزرای سابق را صادر کرد.
به گفته مسئولان کمیته شفافیت عراق، این احکام احضار و بازداشت همچنین شامل یک استاندار فعلی، ۱۱ استاندار سابق، ۱۱۸ عضو شوراهای استانی فعلی، ۲۶ عضو شوراهای استانی سابق و ۱۱ عضو شوراهای استانی اسبق عراق می‌شود.
بر اساس بیانیه مذکور، ۳۲ مدیرعامل وزارتخانه‌های نفت، انرژی، آموزش و پرورش، بهداشت، صنعت، و اوقاف، 11 مدیر سابق در شورای وزیران و دبیرخانه بغداد و وزارتخانه‌های آموزش عالی و مطالعات علمی، بهداشت، شهرداری‌ها، حمل‌ونقل و صنعت و دو مدیرعامل اسبق در وزارتخانه‌های بهداشت و حمل‌ونقل هم مشمول احکام مذکور شدند.


در مجموع، برای ۲۲۱ نفر حکم احضار و ۳۵ نفر حکم بازداشت صادر شده است.
پاک‌سازی 52 روستا
پلیس فدرال عراق از پاک‌سازی 52 روستای استان کرکوک و کشف سه موشک کاتیوشا و بازداشت چند تروریست در چارچوب مرحله هفتم عملیات«اراده پیروزی» خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، پلیس فدرال عراق در این رابطه بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد، لشکر سوم پلیس فدرال عراق و نهادهای نظامی وابسته به آن، از روز یکشنبه (در چارچوب عملیات هفتم اراده پیروزی) مأموریت پاک‌سازی مناطق و روستاهای استان کرکوک و شهرستان الحویجه را آغاز کرده‌اند.
‌ پلیس فدرال عراق افزود، در این عملیات تاکنون، ۵۲ روستا پاک‌سازی شده و ۱۱۱ بمب هم کشف و ضبط شده است.
در ادامه بیانیه آمده است: «نیروهای عراقی همچنین سه موشک کاتیوشا و چهار گلوله خمپاره و چهار راکت کشف کردند».
دفتر فرماندهی عملیات مشترک عراق اخیرا از آغاز مرحله هفتم از عملیات اراده پیروزی خبر داده و اعلام کرده بود که این عملیات در استان‌های دیاله و صلاح‌الدین انجام می‌شود.
هدف از انجام این عملیات‌، پاک‌سازی مناطق و روستاها و بازداشت افراد تحت تعقیب و نابودی تروریسم در این دو استان اعلام شده است.
بازگشت ۳۰۰ کتیبه باستانی از آمریکا
وزارت فرهنگ دولت بغداد دیروز طی بیانیه‌ای اعلام کرد، عراق بیش از ۳87 لوح و کتیبه خط میخی متعلق به این کشور را از موزه دانشگاه «پنسیلوانیا»ی آمریکا پس گرفت.
طبق این بیانیه، تیم حفاری موزه دانشگاه پنسیلوانیا در حین حفاری‌های شهر «اور» در سال ۱۹۲۲ این قطعه‌های باستانی را کشف و به آمریکا منتقل کرده بود و تا امروز نیز در موزه این دانشگاه نگهداری می‌شده است.
«عبدالامیر الحمدانی» وزیر فرهنگ عراق، طی ماه‌های اخیر برای بازگرداندن این قطعه‌های باستانی رایزنی‌های گسترده‌ای با مسئولان آمریکایی داشته و بالاخره توانسته است با آنها به توافق برسد.
پس از حمله آمریکایی‌ها به عراق در سال ۲۰۰۳ و تجهیز گروه‌های تروریستی از جمله داعش، شمار زیادی از آثار باستانی و هنری عراق به تاراج
رفته است.
سایر اخبار این روزنامه