تجمع معترضان بیرون زمین بغض‌آبی‌ها درون زمین


فوتبال ایران در رده ملی و باشگاهی روزهای پرالتهابی را سپری می‌کند. موضوع به بحث خروج مربیان خارج از کشور مربوط می‌شود. در ابتدا مارک ویلموتس، سرمربی تیم ملی در مقطع حساس مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 ساز جدایی کوک کرد و پس از آن مصطفی دنیزلی از تراکتور جدا شد و در ادامه هم نوبت به تیم اوج گرفته استقلال رسید که مربی ایتالیایی خود را از دست بدهد. البته حکایت استقلال با تیم ملی شباهت زیادی دارد و مباحث مالی موجب عدم همکاری این مربی با آبی‌ها شد. استراماچونی در زمان حضور در استقلال مذاکرات خود را با مدیران استقلال برای کم کردن مدت قرارداد از 2 فصل به یک فصل آغاز کرد که با عدم موافقت باشگاه مواجه شد اما سرمربی ایتالیایی آبی‌ها زودتر از آنچه به نظر می‌رسید، از جمع آبی‌ها جدا شد.
عصر یکشنبه خبری منتشر شد که هواداران آبی و حتی بازیکنان و مدیران این تیم را شوکه کرد؛ «آندره‌آ استراماچونی قرارداد خود را یکطرفه فسخ کرد.» او با انتشار بیانیه‌ای، بخش مهمی از دلایلش را هم رسانه‌ای کرد. از سویی واریزهای پرتعداد با ارقام کم (حدود 5 هزار دلار) آن هم از مبدأ نامشخص، باعث شد استراماچونی در ایتالیا با شائبه پولشویی هم مواجه شود؛ موضوعی که به نظر می‌رسد تصمیم قطع همکاری با استقلال را در ذهن او یکسره کرد. حکایت‌ها پس از جدایی مرد ایتالیایی بسیار زیاد بود. امیرحسین فتحی و میرشاد ماجدی 2 عضو هیأت مدیره استقلال در ساعات پایانی یکشنبه و بعد از برگزاری نشست اضطراری اعضای هیأت مدیره، به منزل استراماچونی رفتند اما بعد از گذشت حدود 3 ساعت موفق به دیدار با این مربی ایتالیایی نشدند و ظاهراً او در خانه‌اش حضور نداشته است. صبح دیروز هم انتشار عکس سرمربی استقلال در فرودگاه امام (ره)، آب سردی بر پیکر استقلالی‌ها بود و آنها متوجه شدند که باید قید مرد خوش پوش ایتالیایی را بزنند و به فکر گزینه‌های دیگری باشند. این ایتالیایی مربی‌ای بود که موفق شد استقلال را پس از حدود 3 فصل و نیم ناکامی، به صدر جدول برساند.
موج شایعات و واکنش ها


صبح دیروز خیابان 38 غربی سعادت آباد شاهد تجمع تعداد زیادی از هواداران خشمگین استقلال بود. هوادارانی که پس از چند سال به قهرمانی تیم‌شان با استراماچونی در لیگ نوزدهم امید زیادی داشتند اما تنها چند روز پس از صدرنشینی، آرزوهایشان نقش بر آب شد.
در این بین اخباری درخصوص استعفای امیرحسین فتحی به گوش رسید. هواداران استقلال در فصل جاری با وجود حضور مربی موفق خود و کسب نتایج درخشان تیم‌شان روی سکوها علیه مدیرعامل شعار می‌دادند و حالا وضعیت قرمز در باشگاه باعث شد تا هواداران شعارهای تندی علیه فتحی سر دهند و خواهان استعفای او شوند. البته خبر استعفای فتحی توسط باشگاه تکذیب شد. گرچه گمانه‌زنی‌ها حکایت از این دارد که او شاید استعفا دهد یا برکنار شود. در این بین جواد زرینچه، سرپرست تیم استقلال اعلام کرد که پیش از این، استعفای خود را به مدیران باشگاه تقدیم کرده و گرچه با آن مخالفت شده اما قطعاً بعد از بازی با پیکان مسئولیتی در تیم نخواهد داشت. در این بین مسئولان ورزش و در رأس آن وزیر ورزش و جوانان هم بیکار ننشستند و مذاکرات خود را در سطحی کلان‌تر برای بازگشت استراماچونی آغاز کردند. حتی کار به عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز سپرده شد و تلاش همه مسئولان بر این است تا استرا به ایران بازگردد.
از سویی باشگاه استقلال در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که استراماچونی طبق قرارداد سرمربی آبی‌هاست و احتمالاً از او شکایت خواهند کرد البته پیش از این شایعاتی درخصوص شکایت استراماچونی به دلیل تأخیر در پرداخت مطالباتش منتشر و در ادامه تکذیب شد. در هر حال از سویی تأکید شد که تلاش مدیران باشگاه، بازگرداندن استراماچونی است و از سوی دیگر اسماعیل خلیل‌زاده، رئیس هیأت مدیره استقلال در اظهار نظری عجیب مدعی شد که سرمربی بعدی استقلال را همه دوست دارند و چهره‌ای دوست داشتنی است! حال این سؤال پیش می‌آید که آیا در شرایط فعلی چهره محبوب‌تری از استراماچونی وجود دارد؟ مربی‌ای که با استعفای خود موجب شد تا هواداران زیادی جلوی ساختمان باشگاه تجمع کنند و خواستار استعفای دسته جمعی مدیران شوند. البته صحبت‌های خلیل زاده درخصوص مربی بعدی با کدهایی همراه بود و این گونه به نظر می‌رسد که مربی بعدی استقلال فرهاد مجیدی است. ظاهراً آبی‌ها قصد دارند با حضور فرهاد مجیدی و استفاده از محبوبیت او در میان هواداران، از این بحران عبور کنند.