نقد آزاد رئیس جمهور



محور پرسش‌ها و سخنان دانشجویان در برابر رئیس جمهور



 انتقاد از نحوه اجرای افزایش قیمت بنزین
 از وضع موجود ناراحتیم اما نا امید نیستیم
 انتقاد از وضعیت اقتصادی
 انتقاد از برجام
 عملی نشدن وعده های دولت
 ضرورت حمایت از آزادی بیان
 از رأی به شما پشیمان نیستیم
  مخالف نیستیم اما منتقدیم
  مقایسه میزان حضور رؤسای جمهور گذشته در دانشگاه در گزارش «ایران»


روحانی: کلید مذاکره که چرخید 7 میلیارد دلار پول به کشور بازگشت

 اگر کسی بخواهد به نمایندگی از مردم سخن بگوید، آن فرد رئیس جمهوری است
 مذاکره‌ای که توطئه دشمن را بشکند
 لازم و انقلابی است
 برجام نه مقدس است نه لعنتی
 نقد کنیم؛ بر چسب نزنیم
 مخالفین را بی شناسنامه نخواند‌ه‌ام
 دولت هم اشکال دارد اما  آیا کسی هست بدون مشکل باشد؟!

گروه سیاسی/ رئیس جمهوری دیروز به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان حاضر شد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این برنامه در خلال پاسخ به پرسش‌های نمایندگان تشکل‌های دانشجویی بخش‌هایی از عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم را نیز بازگو کرد. رئیس جمهوری بر اهمیت نقد تأکید کرد و گفت که واقعیت‌ها را بیان کنیم اما برچسب نزنیم. او در باره برجام هم گفت که این توافق نه مقدس است نه لعنتی. رئیس جمهوری حضور در انتخابات پیش رو را نیز پر اهمیت خواند. روحانی با تأکید بر اینکه دولت بدون اشکال و ایراد نیست و از انتقاد سازنده استقبال می‌کند، گفت: قدرت باید نقد شود چون اگر نقد نشود احتمال انحراف دارد و کشور دانشجویی می‌خواهد که با صراحت و شهامت حرف بزند و مسئولان را نقد کند.
ما به دنبال دانشجوی نقاد هستیم
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهوری با بیان اینکه آذر، به عنوان ماه دانشجو، وحدت حوزه و دانشگاه، مجلس، قانون اساسی و حقوق شهروندی و ماه پرافتخاری است، تأکید کرد: اما در میان همه این روزها روز دانشجو و ایامی که تعلق به بیان جایگاه دانشجو، دانشگاه و اظهار نظر دارد، ویژه است. وی با اشاره به اینکه در 7 سال گذشته موفق بودم در روز دانشجو در یکی از دانشگاه‌های کشور سخنان دانشجویان را بشنوم، تصریح کرد: از طرح بیان روشن، شفاف و نقادانه دانشجو نسبت به دولت خوشحال می‌شوم و این آزادی بیان جزو افتخارات انقلاب اسلامی است.
روحانی با بیان اینکه دانشگاه‌ها در رژیم گذشته، اینچنین بودند که دانشجو نمی‌توانست در برابر مقامات بایستد و آنچه را در دل دارد، بیان کند، گفت: این بیان آزاد و اظهار نظر در دانشگاه‌ها از آثار انقلاب اسلامی است و دانشگاه‌ها نیز در پیروزی انقلاب نقش ارزشمندی در کنار حوزه و اقشار مردم ایفا کردند.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه دانشگاه و دانشجو حتماً باید اظهارنظر کند و حتماً نظام به دانشجو اعتماد و احترام کند، تصریح کرد: همه دانشجویان باید با یک بیان صریح، خوب ، روشن و شجاعانه مطالب خود را بیان کنند ما به دنبال چنین دانشجویی هستیم که با صراحت در برابر کسانی که مسئولیت دارند، مطالب و انتقادات خود را مطرح کنند که البته این دوران و مسئولیت نیز محدود است و دانشجو باید با قدرت گفت‌وگو، قدرت را نقد کند وگرنه احتمال انحراف در قدرت وجود دارد و این قدرت شامل همه قوای کشور، نهادها، گروه‌ها و حتی جامعه بزرگ مردم است. وی تصریح کرد: معتقدم در نقادی، دانشجو باید بی‌محابا، اما با محتوا نقد کند.
اگر کسی بخواهد به نمایندگی از مردم سخن بگوید، آن فرد رئیس جمهوری است
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه اگر بگوییم فلان فرد، مخالفین را بی‌شناسنامه خوانده است، حرف نادرستی است، افزود: در یک مراسم سخنرانی فردی سخنی بر زبان آورد که مردم و ملت اینچنین می‌گویند و من گفتم از طرف مردم نگویید، بلکه بگویید، نظر حزب من این است و منظور من از شناسنامه این بود و اینکه نه به عنوان کل ملت ایران، سخن بگویید. روحانی با بیان اینکه اگر کسی بخواهد به نمایندگی از ملت صحبت کند، رئیس جمهور است، ادامه داد: این گونه سخنان را تحریف نکنیم که به نفع کشور نبوده و نباید این گونه عمل کنیم و باید واقعیت‌ها را درک کنیم و همه زوایا را برای منفعت کشور در نظر بگیریم.
رئیس جمهوری با طرح این پرسش که آیا کسی در جامعه وجود دارد که هیچ اشکالی نداشته باشد، تأکید کرد: دولت هم حتماً اشکالاتی دارد و اگر تصمیمی اتخاذ می‌کنم، بی تردید در دولت مشورت می‌کنم و یا در شورای اقتصاد و شوراهای عالی کشور به بحث و رأی‌گیری می‌گذاریم و اگر قانون باشد به صورت لایحه به مجلس ارسال می‌کنیم.
حق غنی سازی از دستاوردهای دولت یازدهم است
وی با اشاره به اینکه در انتخابات سال 92 اعلام کردم که گزارش 100 روزه اولیه اقدامات دولت و اعلام اقدامات و برنامه‌های 4 ساله دولت در پایان دولت یازدهم دو برنامه اصلی دولت است، تأکید کرد: چه زمانی در کشور گفتم که مشکلات را 100 روزه حل می‌کنیم؟ بسیاری از دولت‌ها در جهان برنامه گزارش اقدامات 100 روزه و برنامه‌های 4 ساله دارند و این اختراع و اکتشاف ما نیست.
روحانی با تأکید بر اینکه در همان 100 روز ابتدایی دولت یازدهم بود که اولین توافق با 1+5 و 6 قدرت جهانی به صورت توافق موقت انجام، تصویب و اعلام شد، تأکید کرد: حتی حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهم‌ترین دستاورد در آن توافق موقت به رسمیت شناخته شد چرا که تا آن روز به دلیل قطعنامه‌های شورای امنیت، غنی‌سازی کشور را به رسمیت نمی‌شناختند، اما اعلام کردند که ایران حق غنی‌سازی دارد و این بزرگترین دستاورد 100 روز اول بود. رئیس جمهوری تأکید کرد: همین توافق موقت گشایشی در پول‌های کشور ایجاد کرد و کلید ما چرخید و 700 میلیون دلار طبق توافق ژنو به صورت ماهانه آزاد شد.
روحانی با اشاره به اینکه آزادسازی این مقدار پول دولت باعث رشد کشور شد و دولت قادر به اعلام نرخ تورم شد، گفت: در 100 روز اول اعلام کردیم که تا پایان دولت، تورم تک رقمی می‌شود، اما همه دوستان اقتصاددان ایراد می‌گرفتند که شاید چنین اقدامی عملی نباشد و به آنان گفتم، اگر عملی نشد، از مردم معذرت‌خواهی خواهم کرد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه در اواسط سال 94 تورم بعد از 26 سال تک رقمی شد، گفت: برای اولین بار در سال 95 رشد اقتصادی در کشور 12.5 درصد شد که در آن سال مقام اول دنیا در شاخص رشد اقتصادی را کسب کردیم و همه با هم این کار را به نتیجه و سرانجام رساندیم. رئیس جمهوری با اشاره به اینکه 3 فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس، روزانه 36 میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند، افزود: همه قطعات و توربین‌های این پالایشگاه در گمرکات اروپا بود که بعد از برجام آزاد شد و 3 بار به بندرعباس سفر کردم و 3 فاز این پالایشگاه افتتاح شد. بسیاری از پروژه‌های افتتاح شده ماه‌های اخیر هم به دلیل رفع تحریم‌های ناشی از برجام بوده است. روحانی افزود: فاز بعدی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس در حال اجرا شدن است که در مجموع تولید بنزین در کشور به 45 میلیون لیتر در روز می‌رسد.
با تحریم امریکا خرید اجناس تا 20 درصد گران‌تر شده
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه نباید منکر این شویم که ایرادات و اشکالاتی وجود دارد، اما این توافق به نفع کشور بود، گفت: قبل از برجام صادرات نفت ایران یک میلیون بشکه بود، اما بعد از برجام به 2 میلیون و 800 هزار بشکه افزایش یافت که تا قبل از تحریم‌های اخیر امریکا علیه ایران در سال 97 این صادرات نفت ادامه داشت.روحانی با تأکید بر اینکه در 4 ماه اخیر 6.5 میلیارد دلار قطعات پالایشگاه‌ها بویژه پارس جنوبی وارد بندرگاه‌های کشور شده است، ادامه داد: در کالاها و مواد اساسی که نیازمندی روزمره مردم است، نیازمند واردات هستیم که البته باید خودکفا شویم و طبق اعلام سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در خوزستان، محصولات کشاورزی نسبت به سال گذشته 2 برابر شده است و این به معنای آن است که به سمت خوداتکایی حرکت می‌کنیم.
وی با تأکید بر اینکه با تحریم‌های اخیر امریکا، خرید اجناس برای کشور 15 تا 20 درصد گران‌تر شده است، گفت: سیستم بانکی نمی‌تواند مستقیماً کار کند و در این مسیر صرافان سهم خود را برمی‌دارند و کالاها گران‌تر می‌شود و همه ما برای بهتر شدن زندگی مردم تلاش می‌کنیم.
تولید بنزین دو برابر شده است
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه اساس تصمیم به سهمیه‌ای کردن و افزایش قیمت بنزین این بوده است که نیازمند به واردات بنزین نشویم، گفت: قبل از این دولت بنزین  و گازوئیل وارد می‌کردیم و حتی در فصل زمستان گاز را هم وارد می‌کردیم، به طوری که یکی از کشورهای همسایه شمالی وقتی در یک زمستان سخت متوجه نیاز ما به گاز شد، قیمت را 9 برابر کرد و دولت قبل ناچار به پرداخت آن شد. خوشبختانه امروز نیازی به واردات گاز نداریم و حتی به کشورهای عراق و ترکیه، گاز صادر می‌کنیم. در گازوئیل هم امروز صادرکننده هستیم و در بنزین خودکفا شده‌ایم در حالی که در مقطعی مجبور بودیم برای تأمین بنزین از پتروشیمی‌ها استفاده کنیم که برای محیط زیست مشکل‌ساز بود. روحانی یادآور شد: در مورد درآمد حاصل از افزایش بهای بنزین نیز به رغم نیاز دولت، همه درآمد حاصله را به خود مردم برمی‌گردانیم، هر چند که طبق قانون اجازه این اقدام را نداریم، اما با مجوز مقام معظم رهبری این کار را کردیم و پول حاصل از افزایش قیمت بنزین را به اقشار ضعیف که مشکل معیشتی دارند، برمی‌گردانیم. رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: در این دولت تولید بنزین در کشور 2 برابر شده است و ما از تولید روزانه 52 میلیون لیتر در کشور به 107 میلیون لیتر رسیدیم که تا آخر سال این رقم به 110 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.
دیگر دانشجوی ستاره‌دار نداریم
روحانی با اشاره به نظرات مطرح شده از سوی یکی از دانشجویان در مورد وعده‌های دولت، گفت: اینکه دولت چقدر خدمت کرده و چقدر به وعده‌هایش عمل کرده است، انتظار این است که در محیط‌های دانشجویی و دانشگاهی به صورت روشن به موارد اشاره شود. رئیس جمهوری با بیان اینکه آمار و ارقام می‌گوید که اقدامات خوب و اثرگذاری در دولت انجام شده است، گفت: به عنوان نمونه حقوق معلمان در این دولت حدود 3.5 برابر افزایش یافته است به طوری که متوسط حقوق معلم در ابتدای دولت ما یک میلیون و 300 هزار تومان بود، اما امروز این رقم به 4 میلیون و 100 هزار تومان افزایش یافته است. روحانی ادامه داد: نسبت به فعالیت‌های دانشجویی و آزادی دانشجویان و همین مراسم 16 آذر نیز در این دولت اوج گرفت و پررنگ شد. شما 16 آذرهای قبل از این دولت را ببینید، آیا به این گرمی و پرشوری بود؟ رئیس جمهوری اضافه کرد: دانشجوی ستاره‌دار یکی از معضلات بود و در آغاز دولت ما همه اعتراض می‌کردند که چرا این معضل حل نمی‌شود. امروز وزیر علوم اعلام می‌کند که ما دانشجوی ستاره‌دار نداریم و این یک اقدام مهم و بزرگ است.
برجام نه مقدس بود نه لعنتی
روحانی در پاسخ به انتقاد یکی از دانشجویان درخصوص اعتماد دولت به امریکا، گفت: ما به امریکا اعتماد نکردیم به همین خاطر گفتیم که توافق را بعد از تصویب در سازمان ملل می‌پذیریم و امضا می‌کنیم، ما کار خود را درست انجام دادیم.رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه برجام نه مقدس است و نه لعنتی، گفت برجام یک قرار داد بین‌المللی است که باید تلاش کنیم از مزایای آن استفاده کنیم، پیامبر(ص) هم با یهود بنی قریظه قرار داد بست، آنها خیانت کردند و پیامبر روبرویشان ایستاد، پیامبر با کفارپیمان بست و آنها پیمان شکستند. ما باید در هر شرایطی منافع خود را در نظر بگیریم. وی با بیان اینکه بودجه سال آینده در هیچ کجا متکی بر مذاکره نیست و مبنای بودجه تداوم تحریم است، گفت: وظیفه قانونی و انقلابی ما است که از هر راهی که برای رفع مشکلات وجود دارد، استفاده کنیم.
رئیس جمهوری تأکید کرد: دشمن به دنبال این است که به مردم ما فشار وارد کند، مردم ایستادگی و مقاومت می‌کنند اما معنایش این نیست که اگر راهی داریم که نقشه و توطئه دشمن را بشکنیم، آن راه را نرویم. مذاکره لازم و یک کار انقلابی است.
رئیس جمهوری همچنین با تأکید بر اینکه آنها که می‌گویند انتخابات فایده و خاصیت ندارد، دلسوز مردم نیستند، گفت: همه باید تلاش کنیم با حضور در انتخابات و پای صندوق‌های رأی، افراد لایق‌تر و بهتر را  انتخاب کنیم و آینده بهتری را برای کشور رقم بزنیم.

تریبـون
نمایندگان تشکل‌های دانشجویی چه گفتند

در دیدار دانشجویان دانشگاه فرهنگیان با رئیس جمهوری، نمایندگان 7 تشکل دانشجویی دیدگاه‌ها، نظرات و نقدهای خود را در زمینه‌های مختلف بیان کردند. نمایندگان انجمن‌های علمی و کرسی‌های آزاداندیشی، شوراهای صنفی، انجمن‌های اسلامی، کانون‌های فرهنگی دانشجویی، بسیج دانشجویی، نشریات دانشجویی و جامعه اسلامی دانشجویان در سخنانی صریح به بیان دیدگاه‌های خود درخصوص مسائل مربوط به دانشگاه و دانشجویان و همچنین موضوعات روز جامعه پرداخته و در حضور رئیس جمهوری و در فضایی آزاد دولت را به نقد کشیدند. انتقاد از وضعیت اقتصادی کشور، اتکا به جوانان و نخبگان کشور به جای اتکا به غرب و امریکا، انتقاد از برجام، عملی نشدن وعده‌های دولت و رئیس جمهوری به مردم، رفع نگاه تبعیض آمیز نسبت به دانشگاه فرهنگیان در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های کشور، ضرورت حمایت از آزادی بیان دانشجویان، انتقاد از نحوه اجرای افزایش قیمت بنزین و مشکلات ناشی از آن، انتقاد از نحوه خصوصی‌سازی‌ها در کشور، حمایت از جوانان و توجه به زنان، مقابله با مافیای کنکور و مدارس لاکچری، بازنگری در آیین‌نامه‌های وزارت علوم درمورد دانشجویان از جمله آیین‌نامه انضباطی، بازنگری اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و توجه ویژه دولت به این دانشگاه، توجه ویژه به معلمان و فرهنگیان و اجرای کامل و درست طرح رتبه بندی، اعتماد به نسل جوان در سپردن مسئولیت‌ها، استفاده از ظرفیت دانشجویان و دانشگاه برای کمک به حل مشکلات کشور، توجه ویژه به کانون‌های فرهنگی و هنری دانشجویی، از جمله مواردی بود که از سوی دانشجویان مطرح و مورد انتقاد قرار گرفت. نماینده انجمن‌های اسلامی در سخنان خود با تأکید بر اینکه پشیمان نیستیم که به شما رأی دادیم، گفت: آقای رئیس جمهوری انتظار داریم به وعده‌های خود عمل کنید، از وضع موجود ناراحت هستیم اما ناامید نیستیم. نماینده جامعه اسلامی دانشجویان نیز با بیان اینکه ما مخالف شما نیستیم اما منتقد هستیم، انتقادات خود را بی پرده و در حضور رئیس جمهوری مطرح کرد.