رد پای تصمیمات سیاسی در فوتبال چرا استراماچونی ایران را ترک کرد؟

عدم تصویب لایحه FATF و تحریم‌ها ضررش را به فوتبال رساند و نمونه‌اش را در چند وقت اخیر دیده‌ایم.
به گزارش ایلنا، اگر می‌خواهید بدانید که عدم تصویب لایحه مبارزه با پولشویی یا FATF معروف و همچنین تحریم‌های بانکی چه ضررهایی به تجارت و اقتصاد کشور وارد می‌کند کافی است خیلی راحت به وقایع دو هفته اخیر بنگرید. بسته شدن پنجره نقل و انتقالات ماشین‌سازی، فسخ قرارداد ویلموتس و اینک استراماچونی دقیقا ارتباط مستقیمی با این لوایح دارد.
در قانون مبارزه با پولشویی مبداء و مقصد پولی که جابه‌جا و منتقل می‌شود باید کاملا روشن و مشخص باشد. وقتی با یک خارجی قرارداد عقد می‌کنید او در فرهنگی بزرگ شده که دقیقا راس تاریخ قید شده در قراردادش پولش را می‌گیرد و اصلا در باورش نمی‌گنجد که ۲۴ ساعت واریز دستمزدش با تاخیر مواجه شود چه برسد به بیش از ۲ ماه عدم دریافت مبلغ قراردادش. او نه از بالا رفتن ساعتی مبلغ ارز چیزی می‌داند نه از تحریم و عدم تصویب قانون مبارزه با پولشویی، بلکه بسیار خرسند خواهد شد که دستمزدش را نگیرد چون می‌تواند بعد از ۲ ماه فسخ کند و برود با تیم دیگری قرارداد ببندد و حدود دو، سوم مبلغ قرارداد قبلی خود را نیز از طریق فیفا استیفا کند. اما برگردیم به اصل مطلب و ببینیم مشکل کجاست؟
تحریم بانکی عملا کار ما را در جابه‌جایی پول مشکل کرده است اما عدم تصویب لایحه FATF این مشکل را صد چندان کرده، زیرا برای واریز پول به حساب یک فرد خارجی ما مجبوریم از طریق غیر بانکی مانند صرافی اقدام کنیم.


مشکل اول: در واریز مبلغ پول به حساب صرافی، مقداری هزینه باید بابت انتقال پول و مالیات پرداخت شود و این مبلغ با افزایش نقدینگی به صورت طبیعی بالا رفته و درنتیجه مقداری پول در این مرحله از بین می‌رود و اگر خالص دریافتی گیرنده همان مبلغ قرارداد باشد، هزینه مالیات و جابه‌جایی باید به هزینه‌های پرداخت کننده اضافه شود.
مشکل دوم: دقیقا داستان از این مرحله به بعد سخت و پیچیده می‌شود. صرافی باید مبلغ پول را به حساب بانکی فرد مورد نظر در اروپا واریز کند؛ اینجاست که قانون مبارزه با پولشویی وارد می‌شود. ابتدا حساب بانکی فرد مورد نظر بلوکه شده و پول مصادره می‌شود. صاحب حساب باید عنوان کند که این حجم از پول از کجا و بابت چه چیزی از یک یا چند صرافی به حسابش واریز شده و باید ثابت کند تخلفی نکرده، بلکه این پول دستمزد کارکردش در یک تیم باشگاهی است و آن کشور بابت تحریم و عدم تصویب قانون مبارزه با پولشویی توان جابه‌جایی پول از حساب بانکی خود را ندارد. زیرا اگر این توانایی وجود داشت تنها با ارائه برگ قراردادش مشکل حل بود. اما پذیرفتن اینکه پول از صرافی بابت دستمزد سرمربی فوتبال پرداخت شده کمی برای مردان قانون در اروپا غیرقابل پذیرش است.
مشکل سوم: گاهی برای فرار از این مشکلات دست به دامن ریختن پول در چمدان می‌شویم و به فرد طلبکار می‌گوییم پول‌هایت در چمدان حاضر است بیا و بگیر (برانکو و پرسپولیس). با نظر به اینکه جابه‌جایی صدها هزار دلار در چمدان از لحاظ امنیتی و روانی فشار زیادی را به حمل کننده آن وارد می‌کند! به محض ورود این حجم پول نقد در فرودگاه‌های خارج کشور، مبلغ مصادره می‌شود و فرد باید اسناد رسمی ارائه کند که این پول نقد را از کجا آورده و ممکن است حداقل ظرف ۲ هفته پروسه تحقیق طول بکشد و پس از اثبات حقیقت درجا حدود ۴۰ درصد مالیات از آن پول به نفع دولت برداشته می‌شود. درنتیجه این راه نیز منتفی خواهد بود زیرا اگر اجرایی بود برانکو می‌آمد و چمدان پولش را می‌گرفت.
این مشکلات به زودی گریبان تمام خارجی‌های حاضر در فوتبال کشور را خواهد گرفت و آنها یکی‌یکی خواهند رفت. از همه مهم‌تر این است که بعد از فوتبال دیگر تجارت‌های بین‌المللی کشور نیز این حوادث را تجربه کرده و بازار بین‌المللی خود را از دست می‌دهند. ما برای ورود به بازار جهانی مجبور به پذیرش قوانین جهانی هستیم و باید یادمان باشد کسی منتظر ما نمی‌ماند. آنها حرکت می‌کنند و ما درصورت ایستادن عقب می‌مانیم. اتفاقات یک هفته اخیر فوتبال دقیقا آینه عبرت تمام قد برای صنایع دیگر در ارتباطات بین‌المللی است. مشکل ماشین‌سازی در پرونده شیمبا، تاخیر در پرداخت دستمزد ویلموتس و فسخ استراماچونی را اگر مورد عبرت قرار ندهیم به زودی باید شاهد بسته شدن درهای تبادلات بین‌المللی باشیم.
امیرحسین فتحی از مدیرعاملی استقلال استعفا داد
مدیرعامل باشگاه استقلال تهران از سمتش استعفا کرد. امیرحسین فتحی، مدیرعامل باشگاه استقلال تهران استعفایش را به وزارت ورزش و جوانان فرستاد. مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش هنوز با درخواست فتحی موافقت نکرده است و قرار است این درخواست به زودی مورد بررسی قرار بگیرد. فتحی به دنبال جدایی آندره‌آ استراماچونی، سرمربی استقلال‌ تحت فشار هواداران است.
فتح‌الله‌زاده به وزیر برنامه می‌دهد
مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال تهران در حال حاضر جدی‌ترین گزینه جانشینی امیرحسین فتحی است.
با فسخ قرارداد آندره‌آ‌ استراماچونی و پرواز این سرمربی ایتالیایی به ترکیه اکنون هواداران تیم استقلال مدیریت این باشگاه را مقصر اتفاقات 24 ساعت اخیر می‌دانند.
موج گسترده‌ای از هواداران خشمگین استقلال در محل ساختمان این باشگاه حضور یافتند و با سردادن شعارهای معترضانه خواستار توضیح مسئولان باشگاه و استعفای تمامی اعضای هیئت مدیره به علاوه امیرحسین فتحی شدند.
با استعفایی که امیرحسین فتحی به وزیر ورزش و جوانان اعلام کرده اگرچه وزارت هنوز تصمیم قطعی درباره ادامه حضور او در باشگاه استقلال نگرفته اما گزینه‌های احتمالی برای جانشینی فتحی در دست بررسی هستنند.
طبق شنیده‌ها از وزارت ورزش خبر می‌رسد در حال حاضر علی فتح‌الله‌زاده به عنوان مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال جدی‌ترین گزینه جانشینی فتحی است. در این راستا همچنین شنیده می‌شود از فتح‌الله‌زاده برنامه هم درخواست شده است تا او تنها یک گزینه موقت برای پر کردن پازل مدیریت باشگاه استقلال نباشد.
فتح‌الله‌زاده طی مدت مدیریت خود در استقلال علی‌رغم انتقاداتی که متوجه خود می‌دید اما با حضور فعال در نقل و انتقالات و جذب بازیکنان طراز اول و همچنین دستیابی به آخرین جام در لیگ برتر برای این تیم از محبوبیت بالایی بین هواداران برخوردار است و همواره از توان خود برای مدیریت این باشگاه خبر داده بود و اکنون باید دید در‌صورتی که فرصت دوباره‌ای نصیب او شود قادر خواهد بود شرایط را به سود آبی‌ها شکل دهد یا خیر؟