زوایای جدید بودجه به روایت نوبخت

رئیس سازمان برنامه و بودجه، دیروز در نشست خبری با خبرنگاران زوایای جدیدتری از بودجه سال آینده را تشریح کرد.  به گفته نوبخت، نرخ ارز نیمایی در بودجه 8500 تومان است که البته به نظر می رسد با ارقام کنونی ارز نیمایی فاصله دارد. وی با اشاره به قراردادهای جدید نفتی منعقد شده، میانگین صادرات نفت در سال آینده را روزانه یک میلیون بشکه اعلام کرد که تا حدی شگفتی کارشناسان را در پی داشته است.
به گزارش فارس، محمدباقر نوبخت در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص درآمدهای نفتی در لایحه بودجه 99  گفت: در مجموع پیش بینی می شود ۱۸ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار صادرات نفت و چهار میلیارد دلار صادرات گاز صورت گیرد. این حجم از صادرات به درآمد ۲۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلاری منجر می شود که همه آن در اختیار بودجه نیست. هشت میلیارد دلار سهم صندوق توسعه ملی است و سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار سهم 14.5 درصد شرکت نفت است، بنابراین 49.5 درصد درآمد صادرات نفت و گاز در لایحه بودجه می‌آید که ۱۱ میلیارد دلار می‌شود و دولت از آن استفاده می‌کند. وی با بیان این که درآمد ریالی نفت در سال آینده 48 هزار و 300 میلیارد تومان و متوسط قیمت نفت 50 دلار در نظر گرفته شده، اظهار کرد: برای سال آینده رشد درآمد نفت منفی ۶۸ درصد و صادرات نفت روزانه یک میلیون بشکه دیده شده است. این رقم از 1.5 میلیون بشکه طی امسال، 500 هزار بشکه کمتر است.در شرایطی که پیش بینی صادرات یک میلیون بشکه ای نفت مقداری سوال برانگیز است، نوبخت ادامه داد: در ماه‌های گذشته قراردادهای خوبی در زمینه نفت منعقد کرده‌ایم. درست است برخی مسیرهای دور زدن تحریم در گذشته را دشمنان یاد گرفته‌اند اما تا مسیرهای جدیدمان را یاد بگیرند کارمان را جلو برده‌ایم. وی سهم نفت در بودجه را ۱۰ درصد اعلام کرد.
یارانه بگیران کم می شوند یا نه؟
نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی ذکر عدد ۷۸ میلیون نفر برای یارانه نقدی با توجه به حذف سه دهک بالای درآمدی، افزود: نمی‌ارزد بنا به هر دلیلی به جامعه استرس وارد کنیم؛ ما فعلا حذف ۲۴ میلیون نفر را در بودجه نیاورده‌ و برای سال بعد هدف‌گذاری نکرده‌ایم اما سال هاست این موضوع مطرح است. معاون رئیس‌جمهور گفت: اما به هر حال سال بعد پردرآمدها را حذف خواهیم کرد.


دستور روحانی برای ‌سخت‌گیری نکردن در پرداخت یارانه معیشتی
رئیس سازمان برنامه و بودجه در برنامه گفت وگوی خبری دو شب قبل، در خصوص چرایی محرومیت مستمری بگیران از یارانه معیشتی گفت: این افراد به سامانه‌ای که وزارت رفاه معرفی کرده، مراجعه فرمودند؟ چون امروز آقای رئیس جمهور در دولت به آقای وزیر رفاه گفتند که «ما گفتیم 60 میلیون نفر یارانه معیشتی بگیرند، برآوردمان این است، شاید تعداد از این هم بیشتر شد ولی شما سخت‌گیری نکنید و اجازه دهید مشکل مردم حل شود»؛ بنابراین خواهشم این است که اگر کسانی درخواست نداده‌اند، درخواست بدهند و ما این را بررسی می‌کنیم.
متوسط حقوق هنرمندان زیر 2 میلیون تومان است
رئیس سازمان برنامه و بودجه در برنامه گفت وگوی ویژه خبری گفت: هنرمندان پردرآمد باید مالیات بدهند، اما در قانون فعلی معاف از مالیات هستند.او افزود: اگر می گویید از یک هنرپیشه که درآمد بالایی دارد مالیات بگیرید این درست است اما بنا به اعلام وزارت ارشاد ۲۰۰ هزار هنرمند متوسط درآمدشان زیر دو میلیون تومان در ماه است. شما چهار هنرپیشه را نبینید که درآمد بالایی دارند.نوبخت با اشاره به این که در این خصوص دو پیشنهاد ارائه شد، تصریح کرد:یک پیشنهاد بند لام ماده ۱۳۹ قانون مالیات ها بود که می گوید انتشارات، مطبوعات، فرهنگ و هنر از مالیات معاف هستند. یک پیشنهاد هم این بود که در تبصره بودجه بیاوریم ۵۰ درصد معاف باشند که البته این اصلا در بودجه نیست. این موضوع در شورای عالی سران که مطرح شد بحث این بود ما یک لایحه مجزا که همه تغییرات  را در بر داشته باشد،  تنظیم کنیم.او افزود: هنرمندان پردرآمد در قانون فعلی معاف از مالیات هستند اما باید کل قانون را اصلاح کنیم. این ها همه به صورت ریز در طرح اصلاح ساختار دیده و مشخص شده که می توان از این محل هم با اصلاح قانون مالیات ها، مالیات دریافت شود.
نرخ ارز نیمایی در بودجه 8500 تومان
رئیس سازمان برنامه درباره ارز نیمایی ادامه داد: ارز نیمایی را حداکثر ۸۵۰۰ تومانی در نظر گرفتیم. وی در اظهاری که خبرگزاری مهر آن را منتشر کرد، گفت: نیمای بخش خصوصی که کارهای خود را جلو می‌برد ارتباطی به نیمایی دولت ندارد. به گزارش خراسان، در هر حال، در نظر گرفتن نرخ 8500 تومان برای ارز نیمایی در شرایطی که هم اینک این نرخ نزدیک به 11 هزار تومان است، محل سوال است.نوبخت درباره بی‌اثر شدن صندوق توسعه ملی اظهار کرد: سال آینده هشت میلیارد دلار سهم صندوق واریز می‌شود و مجوز پرداخت ۱۶ میلیارد دلار تسهیلات از صندوق صادر شده است پس همچنان سهم صندوق ۳۶ درصد است اما در شرایط سخت تسهیلات داده می‌شود.