پیامدهای دستگیری‌ها در عراق

آفتاب یزد ـ گروه سیاسی: یک کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با آفتاب یزد به این نکته اشاره دارد که، تعیین اولویت بندی در مبارزه با فساد و چگونگی انجام آن و نیز ادامه دار بودن یا نبودن آن؛ مقدم بر این گونه دستگیری‌ها است پس طبیعی است یا به اصل خبر به دیده تردید بنگرند و یا این که آن را زودگذر و بی‌تاثیر بدانند اما قدر مسلم آن که؛ مبارزه با فساد خواست تمامی مراکز قدرت در عراق است.
دکتر جعفر قناد باشی البته به این موضوع از زاویه‌ای دیگر نیز می‌نگرد و آن این که؛ عقیم‌ماندن مبارزه با فساد به نفع هیچ کشوری نباشد به نفع امریکایی‌ها و هم پیمانان آنها است زیرا قصد ندارند خاک این کشور را ترک کنند.
خبری از سوی منابع مختلف عراقی و غیرعراقی مبنی بر «صدور دستور بازداشت شماری از وزیران و دیگر مقامات دولتی عراق» بار دیگر و پس از پذیرش استعفای عادل عبدالمهدی، همه نگاه‌ها را به سوی این کشور بحران زده معطوف داشت اما کم نبودند تحلیلگرانی که معتقدند در پوشش چنین اخباری نباید جانب احتیاط را از دست داد زیرا در شرایط کنونی تمامی دستگاه‌های درگیر در اغتشاشات به دنبال این هستند که خود را از زیر بار سنگین انتقادات و اعتراضات مردمی، به هر طریق ممکن رهایی بخشند.
آن گونه که خبرگزاری‌ها به نقل از «کمیسیون شفافیت» عراق گزارش داده اند: «دستور دستگیری ۲۵۶ تن از مقامات کنونی و پیشین عراقی صادر شده است.» از جمله این خبرگزاری‌ها، خبرگزاری‌"السومریه" است که می‌نویسد: «حکم دستگیری یک استاندار کنونی، ۱۱ استاندار سابق، ۱۵۵ عضو کنونی و پیشین شورای فرمانداری، ۳۲ مدیرکل از جمله ۱۹مدیر کنونی وزارت نفت، برق، آموزش و پرورش، بهداشت، صنعت و دفتر اوقاف اهل سنت، ۱۱مدیر سابق در شورای وزیران و شهرداری بغداد صادر شده است.» "السومریه" همچنین نوشته است که؛ «مجموع حکم‌های صادرشده به ۲۵۶ مورد می‌رسد. ۵۱ متهم دستگیر و ۶۸ تن دیگر به دادگاه معرفی شده‌اند.»


اگرچه علت دستگیری این افراد اعلام نشده است اما از آنجایی که معترضان عراقی از آغاز حرکات اعتراضی‌شان از اول اکتبر (نهم مهر) خواستار مبارزه با فساد اداری و انجام اصلاحات اقتصادی و گسترش خدمات عمومی شده بودند، احتمال می‌رود که دستگیری این افراد در این رابطه‌ باشد. معترضان پس از چند روز به مطالبات سیاسی خود افزودند و خواستار اصلاح قانون انتخابات و قانون اساسی این کشور شدند. در بسیاری از تظاهرات خیابانی شعار براندازی دولت نیز سر داده شد.
دکتر قنادباشی در ادامه و با اشاره به این که آمریکایی‌ها، سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها از یک عراق قدرتمند به شدت وحشت دارند، می‌گوید: «خواست تمامی گروه‌های عراقی آن است که این اعتراضات و اغتشاشات پایان پذیرد و عراق به سرعت اصلاحات سیاسی و ساختاری خود را آغاز کند.
قنادباشی می‌افزاید: البته عادل عبدالمهدی در مدتی که بود بیشتر از تمامی آن 8 سال کار کرد و خدماتی ارزنده ارائه داد اما کسانی که از بیرون در مناسبات سیاست داخلی عراق دخالت می‌کنند همه تلاش خود را به کار بستند تا تلاش‌های عادل عبدالمهدی و تیم همراه او عقیم باقی بماند.
این تحلیلگر مسائل بین‌المللی با اشاره به حساس‌بودن شرایط عراق می‌گوید: یکی از بزرگترین مسائلی که عراق را درگیر چالش‌های پردامنه و دخالت خارجی‌ها کرد، نزدیکی این کشور با تهران بود؛ مسئله‌ای که مثلث عبری، غربی و عربی تاب تحمل آن را ندارند!
قنادباشی با اشاره به تحرکات اخیر داعش و مواجهه قدرتمندانه حشدالشعبی با این گروه تروریستی می‌گوید: ناگفته پیدا است که بخشی از تحرکات به منظور از رده خارج کردن نیروهای حشدالشعبی است پس اگر می‌بینیم که همچنان تحرکات ادامه دارد یا خبرهای ضد و نقیضی از مبارزه با فساد به رسانه‌ها درز پیدا می‌کند از این جهت است که سردرگمی عراقی‌ها می‌تواند باعث درامان ماندن داعشی‌ها که اینک بین عراق و سوریه در شرایط بسیار بدی قرار دارند، شود.
این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در ادامه می‌افزاید: اگرچه عادل عبدالمهدی استعفا داده اما کنترل عراق همچنان در دست همفکران و یاران او است پس اگر از این زاویه هم به موضوع نگاه کنیم خواهیم دید راهی که طی می‌شده، راه درستی بوده است اما عدم حصول نتیجه به دلیل دخالت‌های پنهان و آشکار دولت‌های غربی و منطقه‌ای است.
قنادباشی در پایان ضمن نامعلوم خواندن وضعیت این روزهای عراق به این موضوع بسنده می‌کند که شرط اصلی و اول بازگشت آرامش به عراق، عدم دخالت نیروهای خارجی است. در غیر این صورت قطعا تا مدت‌ها باید شاهد عراقی ناآرام و متشتت باشیم.