معنی سفر روحانی به ژاپن

سلسله اتفاقاتی در طول هفته های اخیر رخ داد که نشان می دهد رئیس جمهور آمریکا حداقل در ظاهر ادبیات خود را نسبت به ایران تغییر داده و درصدد ترمیم ادبیات گذشته خود است . ترامپ تلاش کرد تا از طریق فشار و اعمال تحریم و همچنین تهدید نظامی به نوعی ایران را پای میز مذاکره بنشاند و شرایط خود را تحمیل کند، اما اکنون شیوه خویش را در آستانه انتخابات از همان زمانی که چهره‌هایی مانند جان بولتون را کنارگذاشت، رفته رفته تغییر داد . امروز اما سخن از میانجیگری دوباره شینزو آبه میان ایران و آمریکاست . قرار است به زودی روحانی به ژاپن برود و با نخست وزیر این کشور دیدار کند . در عین حال گفته شده آمریکا از ژاپن خواسته است تا نتیجه دیدار روحانی با شینزو آبه در سفر احتمالی رئیس جمهوری ایران به ژاپن را به اطلاع آمریکا هم برساند.
بسیاری این موضوع را به منزله چراغ سبز آمریکا به ژاپن برای میانجیگری تلقی می‌کنند. این موضوع در حالی است که روز گذشته نیز شخص آبه اعلام کرد رئیس جمهور کشورمان به ژاپن در ماه جاری سفر می کند و این تلاشی برای حل کردن بن‌بست هسته‌ای ایران با آمریکا است. آبه گفت که ژاپن می‌خواهد هر تلاش ممکنی را در راستای ارتقای صلح خاورمیانه انجام بدهد. اما او که پیشتر نیز با سفر به ایران تلاش کرده بود تا نقش میانجی را ایفا کند (بدلیل بی‌اعتمادی به آمریکایی‌ها) در این راه ناکام ماند. اکنون پرسش اینجاست که آیا سفر روحانی به ژاپن می تواند متفاوت با دیدار قبلی آبه باشد؟
آن زمان که آقای آبه نخست وزیر ژاپن به ایران سفر کرد و قصد داشت که میانجیگری کند شرایط مناسب نبود. آن زمان اگر ایران با مذاکره بدون پیش شرط موافقت می کرد قطعا رئیس جمهور آمریکا از این مسئله به عنوان برگ برنده انتخاباتی بهره می برد. اما امروز رئیس جمهور آمریکا ادبیات خودش را نه تنها با تهران بلکه در ارتباط با سایر کشورها نیز تغییر داده است. همانطور که گفته شد ترامپ در قبال ایران یک ادبیات کاملا ملایم‌تری هر چند در ظاهر انتخاب کرده است. حتی گفته می شود رئیس جمهور آمریکا درصدد رفع تدریجی تحریم نفتی ایران هم برآمده است. به نظر می رسد که تیم ترامپ به این نتیجه رسیده که در آستانه انتخابات آمریکا راهکار اساسی و مهم برای تعامل با ایران تعامل با احترام و تغییر لهجه است. بنابراین به نظر می رسد که اتفاقاتی در روزها و هفته‌های آینده رخ خواهد داد و از همین رو سفر آینده روحانی به ژاپن می تواند فضای جدیدی در تعاملات ایران با جامعه جهانی ایجاد کند.