کاسبان تحریم! ناراحتید؟

آرمان: رئیس‌جمهور این روزها در رقابت‌های انتخاباتی است، اما او اصل را بر رسیدگی به امور مردم گذاشته است. با این حال روز گذشته رقبای او در حال برنامه‌ریزی برای مناظره سوم بودند و او به جمع مردم داغدیده آزادشهر رفت. پس از بررسی شرایط در این شهر بود که روحانی به آذربایجان غربی سفر کرد و در ورزشگاه الغدیر ارومیه که برای حمایت و استقبال از روحانی سراسر بنفش شده بود، حضور یافت. استقبال مردم این خطه کشور از روحانی باشکوه و سراسر حمایت و همراهی بود. رئیس‌جمهور به پشت تریبون رفت و مخالفان را خطاب قرار داد و گفت: «آنها که زبان‌ها را بریدند و دهان‌ها را دوختند، شماها که در طول سال‌های گذشته آنچه از شما صادر شد کلمه ممنوعیت بود؛ ممنوعیت قلم و ممنوعیت تصویر، لطفا شما دم از آزادی نزنید که آزادی خجالت می‌کشد. شما دم از انتقاد نزنید که در نهادی کار می‌کنید که هیچ‌کس جرات نمی‌کند از آن نهاد حتی یک بار انتقاد کند.» دیروز روحانی مخاطب خود را آنهایی قرارداد که چشم بر دستاوردهای دولت بسته و بدون توجه به عملکرد و سابقه خود تنها به تخریب دولت می‌پردازند و وعده‌های بی‌نتیجه می‌دهند.
دلیل سکوت مسئولان معدن چیست؟
روحانی در ابتدای سخنان خود با بر شمردن برخی از شهرهای این استان، گفت: من فقط به شما مردم یک نکته بگویم و آن اینکه قبل از آنکه به آذربایجان غربی و ارومیه بیایم، رفتم تا سری به وضع معدنچیان عزیز در آزادشهر بزنم.‌ همدلی ملت ایران باهم، غمخواری همه مردم نسبت به هم، عشق و برادری و محبت در سراسر ایران عزیز کنار کارگران معدن است. فقط یک نکته بگویم؛ این معدن در اختیار یک بخش خصوصی بوده و مدیریت آن یک نهاد بوده و باید پاسخگوی مردم باشند. وی افزود:‌ ما با همه توان در کنار مردم خواهیم بود و ما با همه توان در کنار کارگران خواهیم بود، در کنار معدنچیان خواهیم بود، در کنار خانواده عزیز از دست داده خواهیم بود، اما آنهایی که مسئول این معدن بودند، چرا مهر سکوت بر لب زدند.
تاکنون مالیات داده‌اید؟


کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: اگر وعده‌ای به مردم دادیم به آن وعده عمل خواهیم کرد. امروز به مردم آذربایجان غربی می‌گویم در این استان هر روز شرایط زندگی و شرایط کسب و کار برای جوانان آماده‌تر خواهد شد. باید جوان بیکار در این سرزمین باقی نماند، اما کسانی می‌توانند از شغل حرف بزنند که کارنامه اشتغال خود را به مردم نشان دهند. عزیزان من بدانید در ستادهای آنها افرادی هستند که 8 سال قبل کشور در اختیار آنها بود و دیدید با جوان‌ها و اشتغال این کشور چه‌کار کردند. 8 سال شغلی برای این سرزمین نبود. روحانی تصریح کرد: برخی از رسانه‌ها، آن 8 سال سکوت کردند، از بیکاری جوان‌ها سخن نگفتند، حالا که سال گذشته 650‌هزار شغل درست شد، امروز دم از بیکاری می‌زنند، می‌گویند باید مالیات بدهیم، اما کسی نمی‌پرسد در آنجایی که شما مدیریت می‌کنید آیا تاکنون مالیات داده‌اید؟ بدانید برای اشتغال زنان گفتیم و عمل کردیم.
آنچه از شما صادر شد کلمه ممنوعیت بود
وی با بیان اینکه امروز از آزادی بیان سخن می‌گویند، گفت: آنها که زبان‌ها را بریدند و دهان‌ها را دوختند، شماها که در طول سال‌های گذشته آنچه از شما صادر شد کلمه ممنوعیت بود، ممنوعیت قلم و ممنوعیت تصویر، لطفا شما دم از آزادی نزنید که آزادی خجالت می‌کشد. شما دم از انتقاد نزنید که در نهادی کار می‌کنید که هیچ‌کس جرات نمی‌کند از آن نهاد حتی یک بار انتقاد کند. اما جوانان عزیز و غیورمردان و غیورزنان ما با آگاهی در برابر سیاهنمایی آنها ایستادند. روحانی گفت:‌ نگرانید؟ ناراحتید؟ از اینکه در این 4 سال شما کاسبان تحریم، کاسبی‌تان کساد شده ناراحت شدید؟ ما را می‌خواهید به 4 سال قبل برگردانید؟ ما عقب‌نشینی نمی‌کنیم. راهمان را انتخاب کردیم، راه ما آزادی است، راه ما آزادی است. باز می‌خواهید تحریم و حصر را به ایران برگردانید؟ ما مخالف ترحیم و مخالف حصر ایران هستیم. ما می‌خواهیم با دنیا زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشیم. نمی‌خواهیم جوان کرد و ترک ما در مرزها کوله‌بری کند. ما می‌خواهیم به جای کوله‌بری صادرات بنشانیم.
دولت ادعا، خیالبافی و فریب نیستیم
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد:‌ شما دم از محرومیت می‌زنید اما اعلام کنید در آن نهادی که هستید بازنشستگان شما چقدر می‌گیرند؟ دولت یازدهم در این 4 سال چه مقدار حقوق بازنشستگان را بالا برده است؟ ما دولت ادعا نیستیم، ما دولت خیالبافی نیستیم. ما دولت فریب نیستیم. ما می‌خواهیم راهی که در خرداد 92 به هم وعده دادیم و دست به دست هم دادیم، راهی را که برگزیدیم و انتخاب کردیم، آن راه را می‌خواهیم تا قله ادامه دهیم.