درخواست اصلاح‌طلبان از ناطق‌نوری و امامی کاشانی

آرمان ملي: جلسه هفته گذشته جامعه روحانيت متفاوت با جلسات قبلي بود چون علي اکبر ناطق نوري که سال‌ها رداي سياست‌ورزي را کنار گذاشته بود بار ديگر به جمع هم‌طيفانش آمد تا مشخص شود او برنامه‌هاي جدي براي آينده دارد. همواره از ناطق‌نوري به‌عنوان تعادل بخش در سياست ياد مي‌شود چراکه با لحاظ مصلحت‌هاي کشور و همچنين نيازهاي سياسي به ارائه راهکارهايي مي‌پردازد که سبب رفع گلايه‌ها و افزايش همراهي‌ها شود. او اکنون آمده تا شايد در انتخابات مجلس به نقش آفريني بپردازد و نگراني حضور تندروها در بهارستان را رفع کند. 10 سال است که نه اسمش در راس ليست‌هاي انتخاباتي ديده مي‌شود، نه اساسا براي حمايت از کسي يا گروهي پا به ميدان مي‌گذارد. نه آنکه نظري نداشته باشد يا روش و مشي سياسي‌اش مشخص نباشد، اتفاقا همه مي‌دانند که دلش با کدام جريان است و حتي از رفتار کدام جناح لب مي‌گزد؛ اما هرچه هست از آن روزهاي انتخابات رياست جمهوري سال 76 فاصله گرفته بود و دلش راضي نمي‌شود تا مانند ميدان‌داري‌اش در انتخابات مجلس هفتم ايفاي نقش کند؛ با وجود همه اين حرف‌ها اما هيچ‌گاه و در هيچ دوره‌اي از انتخابات نبوده است که صحبتي از ناطق نوري به ميان نيايد. گاهي اين حرف و حديث‌ها نقش گمانه‌ زني‌هاي انتخاباتي به خودش مي‌گرفت و پاي آمدن يا نيامدنش در قامت کانديدا مطرح مي‌شود. گاهي هم در دل بحث‌هاي داغ محافل سياسي، به او جايگاه و لقب «تصميم سازي» و مرد پشت پرده معادلات انتخاباتي داده شده است. پاسخ ناطق به همه اين گمانه‌ها و تحليل‌ها حداقل طي 10سال گذشته يک جمله بوده است؛ «ديگر به سياست‌ بازنمي‌گردم». شيخ‌نور در برخي مواقع واسطه ميان طيف‌هاي سياسي و ارکان بالادستي کشور است و گروه‌هاي سياسي براي بهبود روابط خود با مسئولان از او کمک مي‌گيرند مانند ديروز که يک عضو شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان چنين خواسته‌اي را مطرح کرد. حسن رسولي در پاسخ به اين سوال که آقاي تاجگردون مي‌گفتند که اصلاح‌طلبان اگر زرنگ باشند بايد از ظرفيت آقاي عارف براي تعامل با حاکميت و مشخصا شوراي نگهبان استفاده کنند تا بتوانند هزينه رد صلاحيت‌ها را کمتر کنند؛ فکر مي‌کنيد که در اين دو سه ماهه مي‌شود از اين ظرفيت استفاده کرد؟ به خبرآنلاين گفت: «به هر حال فلسفه وجودي دکتر عارف به‌عنوان چهره‌اي که مورد قبول رهبري و حاکميت است و از طرفي برخاسته از جريان اصلاح‌طلبي است با همين انتظار کارکردي صورت گرفته و حتي يک نفر هم به رياست دکتر عارف در شوراي عالي راي منفي نداد. برخلاف اين حرف‌هايي که بيرون است چه در دوره گذشته و چه در اين دوره دکتر عارف در شوراي عالي اصلاحات که دوسوم آن دبيران کل احزاب و يک سوم آن افراد حقيقي هستند که با نظر رهبر اصلاحات تعيين شده‌اند کاملا در قالب يک راي گيري مخفي به‌عنوان رئيس انتخاب شدند.» وي افزود: «طبعا از ايشان به‌عنوان عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي و فصل مشترک جريان اصلاحات با حاکميت چنين انتظاري است. اينکه چه ميزان مي‌توان اميدوار بود به نتايج اين رايزني، بايد منتظر ماند.»
رايزني اصلاح‌طلبان با حاکميت
وي درپاسخ به اين سوال که احتمالش هست که شما اصلاح‌طلبان از يکسري چهره‌هاي ميانه رو مثل آقاي ابوترابي فرد، آقاي لاريجاني يا آقاي ناطق نوري براي اين رايزني‌ها با حاکميت کمک بگيريد؟ تصريح کرد: «به هرحال يک جريان سياسي براي توليد امر خير که خدمت به کشور به دور از منافع فردي است بايد متناسب با معادلات صحنه و البته با حفظ اصول و معيارهايش حرکت کند. در اين مسير استفاده از ظرفيت‌هايي را که برشمرديد عين عقل است و هيچ قبحي بر آن وارد نيست.» رسولي در پاسخ به اين سوال که خودتان کدام يک از چهره‌هاي اصولگرا را مشخصا مي‌توانيد واسطه بدانيد بين اصلاح‌طلبان و حاکميت؟ گفت: شخصيتي مثل آيت‌ا... امامي‌کاشاني را مي‌توانم اسم ببرم، جناب آقاي ناطق و آقاي ابوترابي هم ظرفيت‌هاي مناسبي هستند. آقاي علي اکبري امام جمعه هم همينطور. در بين اعضاي شوراي نگهبان با شخص آقاي جنتي مي‌شود نشست و وارد صحبت شد، اساسا جريان اصلاحات بناي تعامل و گفت‌وگو با حفظ اصالت دارد. اصلاح‌طلبان از تعامل با هيچ فرد يا جريان مرجعي براي کاستن از موانع فرا روي اجتناب نخواهد کرد.
عارف کانديداي 1400؟


وي درباره کانديداتوري عارف براي انتخابات 1400 توضيح داد: به نظرم اظهارنظر دراين رابطه زود است ولي به‌عنوان سخنگوي آقاي عارف در انتخابات رياست جمهوري سال 92 با توجه به شناختي که از ايشان دارم حتما آقاي دکتر عارف مي‌توانند در بين ظرفيت‌هاي اصلاح‌طلبي يکي از ظرفيت‌ها باشند اما اينکه خواهند بود يا خير به نظرم زود است که اظهارنظر کرد. چون باورم اين است که پيچيدگي سياست‌هاي داخلي در ايران بيشتر از اين است که حتي براي دو هفته آينده تحليل مطلق دقيق داد.