چرا توپ قالیباف پُر است؟

آفتاب یزد- گروه سیاسی: محمود واعظی پیش از ظهر چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره بیانیه محمد باقر قالیباف بعد از ثبت نام در مجلس و استفاده از تعابیر و اتهاماتی چون «دوقطبی‌سازی دروغین» و «موج سواری» و«وعده‌های کاذب» و این که می‌خواهند تمام هم و غم خود را بر «کنترل دولت» و «وادار کردن» آن به کار و فعالیت در این یک سال و نیم باقیمانده از عمرش قرار دهند، گفت: من صحبت‌‌های آقای قالیباف را اصلا نشنیدم اگر این حرف‌ها را زده باشد ایشان باید به گذشته و عملکرد خود برگردد.
وی ادامه داد: این که نه خودش جوان است و نه عملکرد آنچنانی دارد. اگر عملکردی هم در شهرداری داشته خیلی روشن است. این همه بدهکاری که در آنجا به بار آورده با این دولت که در این تحریم‌ها این همه پروژه‌ها انجام می‌دهد قابل مقایسه نیست.
واعظی گفت: به نظر می‌رسد چون حرفی برای مردم ندارند و این گونه حرف زدن تبلیغات انتخاباتی است. به جای این که برنامه و سیاست‌های خود را بگویند و از خودشان حرف بزنند فکر می‌کنند که اگر به دولت حمله کنند مردم به آنها اقبال نشان می‌دهند در حالی که اشتباه می‌کنند چون مردم ما مردم فهیمی هستند و یادشان نرفته است که دیگران در مسوولیت بودند چه کار کردند بنابراین این روش‌ها جواب نمی‌دهد.
اشاره‌های واعظی به قالیباف با این جملات که« او نه جوان است و نه عملکرد آنچنانی دارد این همه بدهکاری در شهرداری به بار آورده» در حالی صورت می‌گیرد که همانطور که درسوال از واعظی آمده بود قالیباف نیز در بیانیه‌ای بدترین حملات را به دولت انجام داده است.


قالیباف در تمام این مدت بیشترین حملات را به دولت داشته است. او اکنون با ثبت نام برای انتخابات مجلس یازدهم نشان داد که می‌خواهد با طرح نئواصولگرایی خود عنوان ریاست مجلس یازدهم را از آن خود کند و جا پای علی لاریجانی رئیس کنونی مجلس بگذارد. با این تفاوت که هرچه قدر لاریجانی و روحانی هم از دید حزبی و جناحی هم از دید بده بستانهای سیاسی با یکدیگر و هم از دید رفاقتی همراه و همگام بودند قالیباف و روحانی رویارویی سیاسی چه در انتخابات سال 92 و چه درانتخابات سال 96 و مناظره‌هایی که در آنجا بایکدیگر داشتند از هم دارند. به نظر می‌آید زخم‌های شدید اختلافات این دو از همین الان سر باز کرده است، به نحوی که قالیباف از زمانی که ثبت نام در مجلس انجام داده تاکنون مسلسل وار به دولت تاخته و از سویی دیگر واعظی به عنوان رئیس دولت پاسخ او را در اشاراتی تند داده. اما این حد از اختلاف و حمله دولت و قالیباف به یکدیگر، یک معنا می‌تواند داشته باشد، اینکه کشور در فردای ریاست قالیباف در پارلمان می‌تواند شاهد بزرگترین تقابل میان مجلس و دولت و روسای این دو قوه در طول تاریخ انقلاب باشد. اما این موضوع چه تبعاتی خواهد داشت؟ و اگر روال بگو مگوی دولت و قالیباف تداوم داشته باشد، کشوری که این روزها سختی را می‌گذراند در آینده حضور قالیباف و تیم او در مجلس چه حالی خواهد داشت؟
>آنچه امروز در حال شکل گیری است
ابراهیم نکو نماینده مجلس نهم در این باره به آفتاب یزد می‌گوید: به هر حال در زمان مجلس نهم تعدادی هوادار دولت بودند و در جاهایی از دولت دفاع می‌کردند، مخصوصا فراکسیون رهروان ولایت که لاریجانی ریاست آن را بر عهده داشت در بسیاری جاها از دولت دفاع می‌کردند و در مقابل نیز، فراکسیون اصولگرایان بود که هشتاد عضو داشت. دولت با فراکسیون اصولگرایان در برخی موارد دچار مشکلاتی می‌شد و سنگ اندازی‌هایی هم که صورت می‌گرفت، دولت را با مشکلاتی روبه رو می‌کرد. در مجلس دهم که تعداد قابل توجهی از هواداران دولت وارد مجلس شدند، بازهم تعدادی از نماینده‌ها بودند که حملات تندی در مجلس علیه دولت انجام دادند. اما رابطه خوبی میان رئیس مجلس و رئیس دولت و همین طور فراکسیون مستقلین و امید با دولتی‌ها برقرار بود هر چند دولت آنقدر کوتاهی‌هایی کرد که دچار مشکل شد.
وی اضافه کرد: اما گویا امروز حرکاتی در حال شکل گیری است تا دولت را در این کمتر از دوسال باقی مانده دچار مسائلی بکند که با گرفتاری‌های امروزش گره بخورد و در نهایت تمامیت دولت و مجلس و قوا را زیر سوال ببرد. من فکر می‌کنم که با این وضعیت حتما شاهد جدل سیاسی دولتیان با هواداران نئو اصولگرایی که به رهبری قالیباف هستند را شاهد باشیم.
وی افزود: این حملات سنگینی که از هم اکنون بین مجلس آتی و دولتی که در مجلس بعدی هم مدتی عمر خواهد کرد، می‌بینیم نگران کننده است. بنابراین باید قبل از ورود جناح قالیباف به مجلس، علی رغم حملات شهردار اسبق به دولت، دولتی‌ها از خود خویشتنداری نشان دهند و اختلافات را بیشتر نکنند، بلکه صرفا از مواضع دولت در مواردی که قالیبافی‌ها بدان می‌تازند دفاع کنند و با ارائه آمارها و بیلان کاری سعی کنند فنی سخن بگویند. به هر حال دولت در آینده به این مجلس نیاز دارد و با خویشتنداری شاید بتواند هوادارانی در آینده داشته باشد تا بتواند از این طریق کج‌دار و مریز دوره خود را به پایان برساند.
>قالیباف بهتر است به مجلس انتقاد کند
نکو از زاویه‌ای دیگر نیز نسبت به حمله قالیباف به دولت اظهارنظر می‌کند: من فکر می‌کنم قالیباف و یارانش با این حملات بیشتر به دنبال کسب رای هستند چرا که در شرایط فعلی و رکود سیاسی - اقتصادی و برخی مسائل دیگر در روزهای گذشته دولت روحانی مورد نقد مردم است. قالیباف و یارانش با حمله به او دنبال کسب محبوبیت می‌گردند و اینکه به تعداد آرای خودشان بیفزایند و یاران خودشان را در نقاط مختلف کشور به مجلس بکشانند تا با یک لشکرکشی سیاسی به دولت بعدی هم فکر کنند که البته این موضوع روش منطقی نیست. آقای قالیباف در مجلس آتی باید فضا را به سمت آرامش پیش ببرد، از سویی کسانی که می‌خواهند نماینده مجلس شوند اولویت انتقادشان نباید از عملکرد دولت باشد، بلکه اولویت اول انتقاد از خود مجلس و عملکرد آن در وهله نخست است. قالیباف هم باید به جای صرفا حمله به دولت انتقاد از مجلس را انجام می‌داد.
این نماینده سابق مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به حملات قالیباف به دولت برای کسب رای بیشتر، آیا ممکن است او بعد از کسب رای و ورود به مجلس این حملات را کم کند؟ اظهار می‌دارد: فضا وقتی آلوده شود دیگر شده است. از سویی دولت زمان کمی تا پایان دارد. دولت همزمان با آغاز به کار مجلس جدید مسلما چند ماهی را مشغول رفع کدورت باید باشد و در پایان ماه‌های خودش نیز رغبتی به آشتی با مجلس و قالیباف ندارد. از همین رو اگر قالیباف می‌خواهد رایی را کسب کند باید انتقاداتش از جناح مقابل مجلس باشد. مجلس دهم مجلس ضعیف و ناکارآمدی بود و او می‌تواند انگشت ایراد و اشکالات را به سمت مجلس دهم ببرد به هر حال انتقاد از این مجلس هم می‌تواند آرای قالیباف را بالا ببرد اما اینکه قالیباف دولت را نشانه بگیرد باعث تداوم مشکلات در کشور با شدت بیشتری می‌شود به نحوی که اگر دولت بعدی همسو با قالیباف و تیمش روی کار بیاید، با آن مشکلات فراوان دچار بحرانی دیگر می‌شود، آن موقع قالیباف نیز مخالفان بیشتری پیدا می‌کند طوریکه به ختم دوران سیاسی‌اش منتهی می‌شود.
>تسویه حساب سیاسی
از سویی جلال جلالی زاده نماینده سابق مجلس به آفتاب یزد می‌گوید: هر جایی پارلمان و دولت همسو و هم جهت باشند قطعا با قاطعیت توسعه بیشتری در انتظار کشور خواهد بود. در برخی کشورها، نمایندگان مجلس که مخالف رئیس جمهور یا نخست وزیر هستند هم با اهداف مشترک و چشم اندازهایی که برای توسعه و پیشرفت می‌بینند درصدد همفکری با یکدیگر برمی آیند. متاسفانه در کشور ما اکثرا دولت و مجلس مخالف هم بودند و دو طرف تلاش داشتند بر خلاف یکدیگر هم حرکت کنند در چنین شرایطی ما دچار مشکلاتی می‌شویم مثلا باعث شده تا در دولت نتوانیم یک کابینه قوی و قدرتمند داشته باشیم.
جلالی زاده اضافه می‌کند: در مجلس نهم و دهم لاریجانی تلاش می‌کرد تا از ایجاد اختلاف بین دولت و مجلس جلوگیری کند اما آقای قالیباف و روحانی با توجه به اینکه رقبای انتخاباتی یکدیگر در دوره ریاست جمهوری بودند و از قبل هم به یکدیگر بدترین اتهامات را وارد کردند، اکنون با چالش جدی روبه رو هستند. قطعا ورود قالیباف به مجلس و بر کرسی نشستن او موجب تشدید اختلاف در کشور و افزایش مشکلات می‌شود. اگر قرار باشد مجلس علیه دولت سخن بگوید و دولت هم علیه مجلس، حتما کشور دچار فصل جدیدی از چالش‌ها خواهد بود.
این نماینده سابق مجلس تاکید می‌کند: اگر مصالح و منافع ملی برای مسئولین مهم باشد آن‌ها باید تلاش بکنند که با وجود اختلافات فکری و جهت‌گیری‌های سیاسی فکری به حال مشکلات فعلی مردم کنند نه اینکه با رای مردم به تسویه حساب سیاسی با یکدیگر بپردازند.