سپاهان جای استقلال را در صدر گرفت



گروه ورزش / هفته پانزدهم لیگ برتر دیروز با سه دیدار آغاز شد. نساجی از ساعت ۱۵ در ورزشگاه شهید وطنی قائم‌شهر میزبان شهرخودرو بود که این دیدار با تساوی بدون گل به پایان رسید. به این ترتیب شاگردان محمدرضا مهاجری برای دهمین بازی از رسیدن به برد محروم شدند و تیم یحیی گل‌محمدی هم برای چهارمین بازی پیاپی به پیروزی نرسید. همچنین تراکتور و فولاد از ساعت 15:30 در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز به میدان رفتند که این دیدار با برتری 1-0 تبریزی‌ها خاتمه یافت تا روند پنج بازی بدون برد تراکتور به پایان برسد. تک گل این دیدار را رضا اسدی (73) به ثمر رساند.
همچنین سپاهان با 2 گل گئورگی گولسیانی(21- پنالتی) و امید نورافکن(42) از سد پیکان گذشت و با 28 امتیاز صدرنشین شد.


سایپا - پرسپولیس ؛ سومین تقابل فصل
بازی‌های هفته پانزدهم امروز با برگزاری 5 مسابقه به پایان می‌رسد. سایپا و پرسپولیس از ساعت 15 با قضاوت امیر عرب براقی در ورزشگاه شهدای شهرقدس برابر هم قرار می‌گیرند. نارنجی پوشان 11 هفته است که رنگ برد را ندیده‌اند و در بازی قبل هم 2-1 مغلوب نفت مسجدسلیمان شد. این باخت تنها یک نکته برای سایپایی‌ها داشت و اینکه طلسم گل نزدن‌هایشان بعد از 9 هفته شکست. درهر حال اوضاع تیم جوان ابراهیم صادقی خوب نیست و با 11 امتیاز در رده سیزدهم قرار دارد. سایپا که معمولاً برابر استقلال و پرسپولیس تیم سرسختی است و به راحتی امتیاز نمی‌دهد، باید برابر پرسپولیسی قرار بگیرد که این روزها اوج گرفته است. سرخپوشان پایتخت که 3 پیروزی پیاپی در لیگ و جام حذفی به دست آورده‌اند، امیدوارند با پیروزی در این بازی جایگاه خود را بالای جدول بهتر کنند.مهدی ترابی بازیکن سابق سایپا، ستاره این هفته‌های پرسپولیس است و عصای دست کالدرون شده؛ بازیکنی که هم گل می‌زند و هم پاس گل می‌دهد. در کنار ترابی 6 گله، علی علیپور قرار دارد که شرایط بهتری نسبت به ابتدای فصل پیدا کرده و گل به خودی مدافع گل گهر هم به نام او ثبت شد تا علیپور هم با 5 گل به دنبال بالا بردن آمار گلزنی خود باشد. در خصوص دیگر بازیکنان پرسپولیس هم باید گفت که کالدرون نام سیامک نعمتی را در لیست بازی با سایپا قرار داد اما برای سومین هفته متوالی نام امید عالیشاه را در لیست تیمش قرار نداد.
پرسپولیس و سایپا تاکنون 48 بار با هم بازی کرده‌اند که 23 برد برای سرخپوشان و 8 برد برای نارنجی پوشان ثبت شده و 17 دیدار هم مساوی به پایان رسیده است. ضمن اینکه پرسپولیس 65 و سایپا 47 بار در این دیدارها گل زده‌اند. دو تیم در چند ماه اخیر دو بار با هم بازی کردند که اولی پیش از شروع فصل و در جام شهدا بود که سایپا 3-1 برنده شد و دومی هم بازی دوستانه 17 شهریور گذشته بود که پرسپولیس با دبل علیپور 2-0 به پیروزی رسید.
پارس جنوبی - نفت مسجدسلیمان؛ دربی نفتی
پارس جنوبی در حالی از ساعت 15:30 در ورزشگاه تختی جم میزبان نفت مسجدسلیمان است که هر دو تیم از یک خانواده هستند و بنابراین شاهد دربی نفتی‌ها خواهیم بود. دو تیمی که با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند ولی شرایط فنی متفاوتی دارند. جمی‌ها با فراز کمالوند در 9 بازی قبل به پیروزی نرسیده‌اند و در بازی آخر هم 1-0 مغلوب فولاد شدند و با 10 امتیاز در رتبه سیزدهم قرار دارند. در سوی مقابل، مهدی تارتار که در این مسابقه برابر تیم فصل گذشته خود و شاگردان سابقش قرار می‌گیرد، تیمی ساخته که نتایجش فراتر از انتظار بوده است. مسجدسلیمانی‌ها که در حال حاضر با 22 امتیاز در رده هفتم هستند، اگر در این بازی هم بازنده نشوند، نیم فصل نخست را بدون باخت پشت سرمی‌گذارند. دو تیم، فصل گذشته برای اولین بار در لیگ برتر با هم بازی کردند که بازی رفت را پارس جنوبی در جم 2-0  برد و بازی برگشت هم 1-1 شد.
گل گهر - ذوب آهن؛  فقط ببر
گل گهر و ذوب آهن از ساعت 16 در ورزشگاه امام علی‌(ع) سیرجان برای اولین بار در لیگ برتر به مصاف هم می‌روند. تیم مجید جلالی اگر چه برابر پرسپولیس تلاش زیادی برای نباختن انجام داد ولی در نهایت بازنده شد تا گل گهر همچنان بدون برد باقی بماند و با 6 امتیاز تیم پانزدهم جدول باشد. در مقابل، ذوب آهن هم بعد از برد 2-0 مقابل نساجی، شرایط بهتری پیدا کرده ولی علیرضا منصوریان می‌داند که برای حفظ جایگاهش در تیم اصفهانی تنها باید در این مسابقه برنده شود.
صنعت نفت آبادان - ماشین‌سازی؛ بازی خوب‌ها
صنعت نفت آبادان از ساعت 16:40 در ورزشگاه تختی این شهر پذیرای ماشین سازی است. نفت که در این فصل با وجود مشکلات مالی زیاد، نتایج خوبی با دراگان اسکوچیچ گرفته با 23 امتیاز در رده ششم جدول قرار دارد. در مقابل ماشین سازی هم شش هفته است که نباخته. شاگردان رسول خطیبی هفته گذشته در کمال ناباوری 2-0  تراکتور را در دربی تبریز از پیش رو برداشتند تا برخلاف برخی شائبه‌ها به دلیل مالکیت مشترک دو باشگاه توسط زنوزی، فوتبال پاکی ارائه داده باشند. دو تیم چهار بار در لیگ‌های شانزدهم و هجدهم برابر هم قرار گرفته‌اند که یک بار نفت و دو بار ماشین‌سازی پیروز شده و یک بازی هم با تساوی به پایان رسیده است.
استقلال - شاهین؛ با استراماچونی یا بدون او؟
در آخرین بازی هفته، استقلال از ساعت 17:30 در ورزشگاه آزادی با قضاوت علی بای میزبان شاهین بوشهر است. طبق برنامه قرار بود این بازی جمعه(دیروز) برگزار شود اما به نظر می‌رسد با توجه به شرایط خاص آبی‌پوشان پایتخت، تصمیم به تعویق یک روزه بازی گرفته شد. موضوعی که اعتراض بوشهری‌ها را هم به همراه داشت. با تمام این اوصاف، وضعیت آمدن یا نیامدن آندره‌آ استراماچونی در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد و معلوم نیست که آیا مربی ایتالیایی امروز به تهران می‌رسد که روی نیمکت استقلال بنشیند یا این تیم بدون سرمربی برابر میهمان بوشهری‌اش صف‌آرایی خواهد کرد. استراماچونی پیش از بازی با پیکان، ایران را ترک کرد تا استقلال بدون او و با مربیگری موقت جواد زرینچه به زمین برود و بازی برده را در لحظه آخر با تساوی 2-2 عوض کرد. استقلال 26 امتیازی است و در صورتی که امروز حریفش را شکست دهد با 29 امتیاز به صدر جدول باز می گردد. آبی‌ها امروز برابر تیمی قرار می‌گیرند که تنها با 6 امتیاز تیم آخر جدول است. شاهینی‌ها بدون برد هستند ولی با حضور میشو کریستیچوویچ کروات روی نیمکت خود، تا حدودی به ثبات رسیده‌اند و گرچه همچنان نبرده‌اند اما حداقل بازنده هم نبوده‌اند و در 4 بازی آخر با سرمربی جدیدشان، 4 تساوی کسب کرده‌اند. نکته مهم اینکه شاهین با 24 گل خورده، ضعیف‌ترین خط دفاع لیگ را دارد و استقلال با 28 گل زده صاحب بهترین خط حمله است. از سویی شیخ دیاباته بعد از پشت سر گذاشتن محرومیت یک جلسه‌ای، امروز می‌تواند استقلال را همراهی کند و حضور این بازیکن 6 گله کنار مهدی قائدی 7 گله باعث می‌شود خطرناک‌ترین زوج حمله لیگ شکل بگیرد. البته آبی‌پوشان در این بازی سیاوش یزدانی، علی دشتی و فرشید اسماعیلی را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارند. نکته دیگر اینکه شاهین که پس از هفت فصل به لیگ برتر بازگشته، در شش دیداری که در لیگ‌های نهم تا یازدهم مقابل استقلال برگزار کرد، به پیروزی نرسید و استقلال چهار بازی را برد و دو مسابقه هم با تساوی به پایان رسید. دو تیم در فینال جام حذفی فصل 91-90 برابر هم قرار گرفتند که بازی در 120 دقیقه بدون گل مساوی شد ولی تیم پرویز مظلومی در ضربات پنالتی 4-1 به پیروزی رسید و جام را بالای سر برد.

بازتـاب
کالدرون: باید همیشه زیاده خواه باشیم

گابریل کالدرون در نشست خبری پیش از دیدار با سایپا چنین صحبت کرد:«همه تیم‌ها مقابل ما خوب بازی می‌کنند و بازی سختی خواهیم داشت. تاکنون همه رقبای ما خوب بودند و خوب هم مقابل مان دفاع کردند. مسلماً اگر نتوانیم گل اول را بزنیم، به مشکل می‌خوریم. درباره ترابی هم باید بگویم که خیلی آماده است و از این بابت خوشحالم. همه ما از کیفیت ترابی لذت می‌بریم.» سرمربی پرسپولیس درباره غیبت عالیشاه در بازی با سایپا چنین نظر داد: «من مربی تیم هستم و تصمیم می‌گیرم که چه کسی بازی کند، چه کسی روی نیمکت باشد و کدام بازیکن در لیست قرار نگیرد. این تصمیم مربی است و ممکن است بازیکن و هواداران از آن خوشحال نباشند.» او شایعه ناراحتی سیدجلال حسینی از کادرفنی را تکذیب کرد: «ما یک رابطه خیلی خوب با کاپیتان تیم داریم. چه او بازی کند و چه بازی نکند، همیشه رفتار خوبی دارد. ظاهراً برخی از خبرنگاران به‌دنبال جنجال هستند. ما 3 مدافع وسط بین‌المللی داریم. زمانی که 2 نفر از آن‌ها بازی کند، یک نفر بیرون می‌ماند. ما بازی‌های فشرده‌ای داریم و باید همه بازیکنان مان را در اختیار داشته باشیم.» کالدرون درباره گروه پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا هم نظر داد:«همه گروه‌ها سخت هستند ولی من این گروه را دوست دارم چون همه آنها را به‌خوبی می‌شناسم. من به تیمم اطمینان دارم. مسلماً بازی‌های سختی خواهیم داشت اما اطمینان دارم که به مرحله بعد صعود می‌کنیم. باید بازی به بازی پیش برویم و همیشه زیاده‌خواه باشیم.»