پکن و واشنگتن تعرفه‌ برخی از کالاهای وارداتی را به طور همزمان لغو کردند آتش‌بس تجاری میان چین و آمریکا

محمدرضا ستاری
در اوج اختلافات میان چین و آمریکا به واسطه جنگ تجاری، اعتراضات در هنگ کنگ و نیز مسئله اویغورها در استان سین‌کیانگ، پکن تعرفه‌هایی که قرار بود روز گذشته برای برخی از کالاهای آمریکایی اعمال کند را به حالت تعلیق در آورد.
این خبر را دیروز کمیسیون تعرفه گمرکی شورای دولتی چین منتشر و اعلام کرد که به دنبال توافق دو اقتصاد بزرگ جهانی، اعمال تعرفه‌های جدید به حالت تعلیق در خواهد آمد. این در حالی بود که روز جمعه یکی از مقامات مذاکره کننده آمریکایی گفته بود، پکن توافق کرده تا حداقل دو میلیارد دلار کالا و خدمات اضافی را از ایالات متحده به بیش از بهای آنها در سال 2017 میلادی از آمریکا خریداری کرده و وارد کند. همچنین طبق بیانیه‌ای که توسط نماینده تجاری آمریکا منتشر شده، ایالات متحده نیز قبول کرده تا 25 درصد از تعرفه‌های جدید به ارزش 250 میلیون دلار را از کالاهای چینی لغو کند.
بنا بر گزارش رویترز، این توافق می‌تواند راهگشای یک جهش بزرگ در خریداری محصولات کشاورزی آمریکایی توسط چین باشد. از سوی دیگر گفته می‌شود که چینی‌ها با این توافق خواستار همکاری برابر با آمریکا و رفع نگرانی‌های ایجاد شده برای توسعه تجارت پایدار با این کشور هستند.


جان تازه به اقتصاد چین و آمریکا
این اقدام که ناظران از آن به عنوان آتش‌بس تجاری بزرگ میان آمریکا و چین یاد می‌کنند، در حالی صورت گرفت که ایالات متحده آمریکا پیش از این اعلام کرده بود، افزایش تعرفه‌های گمرکی را برای برخی از کالاهای چینی به مدت نامعلومی به حالت تعلیق در خواهد آورد. امری که وزارت دارایی چین ضمن استقبال از آن در اقدامی متقابل اعمال تعرفه‌های جدید بر روی کالاهای چینی را لغو کرد.
البته این توافق طی مذاکرات طولانی میان دو طرف صورت گرفت و طبق گفته‌ها قرار است این تفاهم به دست آمده در ماه آینده به صورت رسمی میان دو طرف به امضاء برسد. بنا بر گزارشی که خبرگزاری دویچه‌وله آلمان منتشر کرده است، لاری کادلو مشاور ارشد اقتصادی دونالد ترامپ، توافق اولیه میان پکن و واشنگتن را شامل حوزه‌های مختلفی از جمله خدمات، بازار ارز، مبادلات مالی و فناوری عنوان و تصریح کرده است که قرار است دور جدید مذاکرات میان پکن و واشنگتن آغاز شود تا توافق نهایی در هفته نخست ژانویه به امضاء برسد.
این توافق که نخستین توافق جامع میان چین و آمریکا دو سال پس از شروع رسمی جنگ تجاری میان این دو کشور است، جنبه‌های دیگری را نیز از اختلافات میان دو کشور دربر می‌گیرد. بنا بر گزارشی که روز شنبه رسانه‌های چین از پیش‌نویس این توافق منتشر کرده‌اند، علاوه بر این‌که قرار است برخی تعرفه‌های دیگر گمرکی که ایالات متحده بر روی کالاهای چینی وضع کرده لغو یا کاهش یابند و همچنین چین قرار است واردات محصولات کشاورزی از آمریکا را افزایش دهد، مواردی مانند حفاظت از حق مالکیت معنوی، انتقال فناوری و تولیدات کشاورزی، خدمات مالی، بانکی و شفافیت نرخ ارزی نیز شامل توافق جدید می‌شود. در سند یادشده از سوی دو کشور ذکر شده که این اقدام علاوه بر اینکه جان تازه‌ای به اقتصاد آمریکا و چین خواهد بخشید، برای اقتصاد جهانی و بهبود شرایط سرمایه‌گذاری نیز موثر خواهد بود. همچنین هدف نهایی از امضای توافق تجاری جدید حل سایر اختلافات تجاری و نیز افزایش همکاری‌ها میان دو کشور ذکر شده است.
برندگان و بازندگان توافق جدید
هرچند به گفته تحلیلگران جنگ تجاری تنها جنبه‌ای از رویارویی ایالات متحده جهت مقابله با قدرت چین محسوب می‌شود و طبق استراتژی امنیت ملی آمریکا در قرن بیست و یکم، مهم‌ترین رقیب این کشور چین است، اما توافق مذکور در اوج اختلافات میان دو کشور، امری است که می‌تواند تا حدودی از بار مشکلات اقتصادی بین‌المللی بکاهد. در همین راستا روزنامه واشنگتن پست آمریکا با تاریخی عنوان کردن این توافق از برندگان و بازندگان آتش بس تجاری میان پکن و واشنگتن یاد کرده و آورده است: طبق گفته مقامات چینی، این توافق برای پکن یک پیروزی محسوب می‌شود، زیرا می‌تواند راهگشای تامین نیازهای مردم این کشور شود. از سوی دیگر هرچند این توافق تمامی خواسته‌های دونالد ترامپ را تامین نمی‌کند، اما حداقل دست او را برای مانور تبلیغاتی انتخابات جهت ادعا در توقف چین باز خواهد گذاشت. همچنین کشاورزان، خرده فروشان، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شرکت‌های فناوری مانند اپل نیز از این توافق سود خواهند برد، اما در مقابل کشاورزانی که در طول دو سال گذشته ورشکست شده و همچنین رقبای سیاسی ترامپ از مهم‌ترین بازندگان توافق جدید میان آمریکا و چین خواهند بود، زیرا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و در حالی که نزدیک به یک سال به موعد این انتخابات باقی مانده است، اکنون افکار عمومی آمریکا به طور محسوسی به سمت ترامپ چرخش خواهند کرد. این در حالی که همچنان شرکت‌های آمریکایی که مشمول تعرفه‌ بر روی کالاهای چینی هستند و نیز شرکت هواوی چین نیز از دیگر بازندگان آتش‌بس تجاری خواهند بود.
سایر اخبار این روزنامه
پکن و واشنگتن تعرفه‌ برخی از کالاهای وارداتی را به طور همزمان لغو کردند آتش‌بس تجاری میان چین و آمریکا علیرضا صدقی آلودگی هوا و سیاست آلوده ادامه نگرانی‌ها درباره رسانه‌های مکتوب آخرین بار کی روزنامه دست گرفتی؟ فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاح‏طلب بررسی کردند خوب، بد، زشت ایده استعفای حسن روحانی بودجه نهادهای خاص کاهش یافته است ؟ مصیبتی بالاتر از جدول شماره ۱۷ ایران در لیست سیاه FATF قرار گرفت؟ ما و کره‏شمالی! بیش از 10 روز است که کوت عبدالله با مشکل ورود فاضلاب به خانه‌ها دست و پنجه نرم می‌کند صدور حکم دبیرکلی مجمع تقریب مذاهب اسلامی از سوی رهبر انقلاب حرکت آغاز شده در تقریب مذاهب اسلامی را نوسازی کنید ظریف در اجلاس دوحه فروم: آیا امنیت در منطقه قابل خریداری است؟ حق‏شناس: اعتمادملی به دنبال تشویق جامعه برای حضور در انتخابات است لاریجانی: کشورهای آسیایی امنیت پایدار منطقه را در گرو همکاری با ایران می‌دانند اینترنت ملی، از رویا تا واقعیت