بیش از 10 روز است که کوت عبدالله با مشکل ورود فاضلاب به خانه‌ها دست و پنجه نرم می‌کند

زندگی در فاضلاب
گروه جامعه: 7 سال پیش که قرار شد شهرستان کارون با مرکزیت کوت عبدالله تشکیل شود، پاسکاری‌ها برای ساخت آن به اندازه امروز نبود. امروزی که بی‌تدبیری‌ها و بی‌توجهی‌های مسئولان به مخالفت‌ها با تشکیل این شهرستان کار را به زندگی شهروندان آن در میان فاضلاب‌ها رسانده است. فاضلابی که شهر را در‌نوردیده و مهمان خانه‌های مردم شهر شده است. حالا نزدیک به 10 روز است که کوت عبدالله با فاضلاب بالاآمده و نفوذ کرده به خانه‌ها به دنبال باران‌های مداوم روبه‌رو است. بارانی که نیامدنش خود مصیبتی برای مردم جنوب است و آمدنش هم با بی‌تدبیری مسئولان و پاسکاری‌های مداوم‌شان برای رفع مشکل مصیبتی است دیگر.
زمستان سال 91 بود که شهرستانی جدید به شهرستان‌های خوزستان اضافه شد. شهرستانی که گرچه شکل‌گیریش با مخالفت‌های بسیاری روبه‌رو شد اما با وجود همه مخالفت‌ها شکل گرفت تا شهرستانی با کوهی از مشکلات شهری به جمع شهرستان‌های ایران افزوده شود. مرکزش کوت عبدالله شد. زمستان آن ‌سال استیشن، خزامی، درویشیه، شریعتی یک، کوت‌نواصر، کوی منتظری، گاومیش‌آباد، گندم‌کار و‌ هادی‌آباد با هم ادغام شدند و این منطقه ١٨٠‌ هزار نفری با ٢٠ شهرک و روستای متصل و منفصل از هم به نام رودخانه نزدیکش نام‌گذاری شد. کوت ‌عبدالله اما همیشه شهر مهمی بود و جدایی‌اش از اهواز نتوانست این شهر را که یکی از شاه‌رگ‌های ورودی اهواز است به حاشیه بکشاند. شهرت و درجه اهمیت این شهر به سال‌های بسیار دور باز‌می‌گردد. به سال‌هایی که نفت در شهرهای جنوبی کشف شد. از همان سال‌های کشف نفت در مسجدسلیمان و ساخت پالایشگاه در آبادان، کوت ‌عبدالله هم نامش شناخته شد. برای انتقال نفت، به تلمبه‌خانه نیاز بود و یکی از اصلی‌ترین تلمبه‌خانه‌ها در کوت ‌عبدالله بود. دارخوین آخرین تلمبه‌خانه سر راه خط لوله نفت آبادان بود. قبل از آن کوت عبدالله قرار داشت و قبل‌تر از آن هم ایستگاه ملاثانی؛ اینها به تقویت فشار نقطه به نقطه نفت سامان می‌دادند. کوت‌ عبدالله به دلیل وجود همین تلمبه‌خانه و نزدیکی به اهواز، یکی از مراکز مهم استقرار و پشتیبانی شرکت نفت بود و نقش مرکزیت تلمبه‌خانه‌ها را هم داشت. همین هم عاملی بود که یک فرودگاه کوچک، یک کارخانه تولید آجر، یک کارخانه نساجی و از همه مهم‌تر ایستگاه تولید نیروی برق (پاور استیشن) که مناطق شرکتی کارون، نیوسایت و خرمکوشک اهواز را روشنی می‌بخشید، در آن ساخته شوند. فرآیند پمپاژ نفت از تلمبه‌خانه ‌دارخوین ادامه داشت تا اینکه در اوایل دهه ۱۳۵۰ تولید نفت از میدان اهواز به شکلی خیره‌کننده افزایش یافت و کوت عبدالله از بازی تولید نفت خراج شد. در سال‌های دهه ۱۳۵۰ ابتدا به آموزشگاه گارد نفت تبدیل شد و در اوایل دهه ۱۳۶۰ و قرار گرفتن آبادان در خط مقدم جنگ، به محلی امن برای استقرار دانشکده نفت بدل شد. با این حال اما روز به روز از درجه اهمیت این شهر کاسته شد، تا آنجا که یک به یک کارخانه‌هایی که در این شهر به نساجی یا آجرسازی می‌پرداختند بار خود را بستند و از این شهر رفتند. تعطیلی کارخانه‌ها اما سبب شد تا آمار بیکاری و فقر در این شهر بالا رود و به موج مشکلات آن افزوده شود.
افزوده شدن بار مشکلات بر دوش این شهر اما در حالی بود که سال 91 با تصویب هیئت دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری وقت، این شهر با پیوستن به ٢٠ شهرک و روستای متصل و منفصل دیگر به شهرستانی با کوهی از مشکلات جدید تبدیل شد. این شهر با توسعه شهر‌نشینی به زمین‌های بیشتری برای سکونت شهروندانش نیاز داشت و از این رو بود که بخش وسیعی از مناطق مسکونی این شهر در محدوده یک تالاب قدیمی ایجاد شد، تالابی که اراضی شخصی آن به مرور زمان به فروش رفت و اهالی روی خاک آن خانه ساختند و حالا خاک ضعیف تالاب، زیر مناطق مسکونی نشست کرده است. تالابی که کمبود بارش و خشکسالی آن را خشکاند تا سودجویان بی‌توجه به عواقب تبدیل شدن آن به زمین مسکونی روی آن خانه بسازند و زمین‌های قطعه قطعه شده‌اش را بفروشند. تالابی که حالا با نمایش روی دیگر سکه آسمان و بارش‌های پی‌درپی باران ذاتش را دوباره برملا کرده، زمین‌هایش نشست کرده و آب بارانی که سفره‌های زیر زمینی را سیراب کرده، فاضلاب را به سطح زمین آورده و آن را روانه خانه‌های مردم کوت عبدالله کرده است. گرچه تا سال‌ها بعد از شکل‌گیری شهرستان کارون و مرکزیت کوت عبدالله مردم از امکانات بسیار پایین رفاهی برخوردار بودند و تا چندین سال بعد خبرها از نبود آب آشامیدنی تصفیه شده و بعدها از وجود طعم فاضلاب در آب‌های لوله‌کشی حکایت داشتند اما حالا مشکلات این شهر پا را از یک یا دو مورد فراتر گذاشته است.


راز غرق کوت عبدالله در فاضلاب
طی 10 روز گذشته درپی بارش‌ باران کوت عبدالله در فاضلاب غرق شده است. خانه‌های شهروندان به دلیل نبود شبکه فاضلاب، نشست زمین و بالا آمدن آب باران و آمیخته شدن با فاضلاب شهری که به صورت روباز و سطحی در شهر وجود داشته، مملو از فاضلاب است. معصومه خنفری فرماندار کارون در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بالا آمدن فاضلاب در مناطق مسکونی کارون گفته است: از هفته گذشته که با وقوع بارندگی‌ها، فاضلاب در مناطق مسکونی بالا آمد، چندین مکنده در مناطق مختلف در حال تخلیه فاضلاب هستند اما این مشکل تنها مربوط به بارندگی هفته گذشته نیست بلکه با هر بارندگی، این وضعیت در شهرستان کارون به وجود می‌آید و تا مدت‌ها فاضلاب در مناطق باقی می‌ماند. وی افزود: این وضعیت در محدوده بزرگی از شهر کوت عبدالله، از شمال آرامستان تا منطقه گاومیش‌آباد و از جنوب آرامستان تا مقر فرماندهی انتظامی ایجاد می‌شود. باید توجه داشت که این محدوده در سال‌های دور یک تالاب بوده است که به آن «بحیره» می‌گفتند. مردم به یاد دارند که کودکان در این تالاب بازی و شنا می‌کردند و اهالی ماهی و پرنده صید می‌کردند.
خنفری بیان کرد: با گذر سال‌ها، مردم به صورت غیراصولی و بدون خاک‌برداری مناسب و رعایت اصول فنی، روی خاک ضعیف تالاب اقدام به ساخت و ساز کردند. به مرور زمان این خاک پایین آمده و نشست کرده است زیرا به ویژه قسمت کنار آرامستان کوت عبدالله، خط‌القعر این تالاب بوده است و اکنون با هر بارندگی، این خاک بیشتر نشست می‌کند. فرماندار کارون گفته است:‌ این محدوده، منطقه وسیعی از شهر کوت عبدالله را شامل می‌شود و جمعیت زیادی در آن ساکن هستند. گستردگی این منطقه در حدی است که هرچند مکنده‌ها از بارندگی هفته گذشته تاکنون مستقر شده‌اند و تخلیه فاضلاب در حال انجام است، با این حال کار هنوز تمام نشده است. در دفعات قبل نیز به همین صورت تا دو هفته فاضلاب را از مناطق مسکونی تخلیه می‌کردیم و این شرایطی است که در هر بارندگی با آن درگیر می‌شویم. خنفری با اشاره به سیل فروردین‌ماه امسال خوزستان و ماندگاری آب در مناطق مسکونی پس از سیل، ادامه داد: پس از سیل، در اثر ماندگاری آب در مناطق مسکونی، سطح سفره‌های زیرزمینی آب بالا آمد و طبقات بالایی خاک را هم شست و موجب شد که منطقه دوباره نشست کند.
چرا شهرداری کوت عبدالله ساکت است؟
در حالی که بیش از 10 روز است که مردم کوت عبدالله در خانه‌هایی مملو از فاضلاب زندگی می‌کنند و با انواع بیماری‌ها روبه‌رو هستند و اموالشان با آسیب‌ روبه‌رو شده است، مسئولان هیچ اقدام موثری در این رابطه انجام نداده‌اند؟ به غیر از فرماندار کارون که درباره وضعیت کوت عبدالله با رسانه‌ها سخن می‌گوید خبری از شورای شهر و شهرداری کوت عبدالله نیست. در آخرین خبرهایی که از شورای شهر کوت عبدالله در رسانه‌های محلی یافت می‌شود، 30 آبان ماه خبرهایی از انحلال و غیرفعال شدن این شورا به گوش می‌رسد. خبری که البته توسط شهاب صدیقی مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان تکذیب شده است و به جای آن خبر از استیضاح شهردار کوت عبدالله منتشر شده است. طبق این خبر، کریم باوی مسئول فنی شهرداری کوت عبدالله به عنوان سرپرست شهرداری و محمد عبیاوی به عنوان شهردار جدید انتخاب شده است که از آنجا که محمد عبیاوی تا پیش از این انتخاب در سمت شهردار بندرامام بوده، شهرداری کوت عبدالله تا اطلاع ثانوی با سرپرست اداره می‌شود و به گفته مسئول فنی شهرداری کوت عبدالله تا پایان مراحل استعفا و روند اداری آن که حدود یک ماه به طول می‌انجامد کوت عبدالله باید برای داشتن شهرداری صبر کند. زمانی که هنوز به پایان نرسیده و به نظر می‌رسد کوت عبدالله در شرایط سخت بدون شهرداری است.
آغاز اقدامات عملی برای حل مشکل فاضلاب کوت عبدالله تا 25 روز آینده
در حالی که مردم کوت عبدالله با مشکل خانه‌های مملو از آب فاضلاب دست و پنجه نرم می‌کنند، تنها سخنانی که برای حل مشکل آنها به گوش می‌رسد انجام اقدامات اولیه ساخت شبکه فاضلاب در این شهر است. اقدامی که به همین سادگی‌ها اتفاق نخواهد افتاد و قطعه با بارندگی دوباره این شهر در آب بیشتری غرق خواهد شد. بهنام مریدی، مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان در گفت‌وگو با شبکه خبر درباره اقدامات انجام شده در این زمینه گفته است: شهرستان کارون فاقد شبکه فاضلاب است و جوی‌های این منطقه به صورت سطحی هدایت می‌شوند. دیروز به دستور استاندار در منطقه حضور پیدا کرده‌ایم و در حال نقشه‌برداری و مشخص کردن کدهای ارتفاعی منطقه و طراحی شبکه فاضلاب در کوت عبدالله هستیم. او اظهار امیدواری کرده که تا 25 روز آینده کار اجرایی ایجاد شبکه‌های فاضلاب در کوت عبدالله آغاز شود. مریدی ادامه داد: هم اکنون مناطقی که دچار آبگرفتگی شده بودند به کمک ۹ مکنده و با همکاری شهرداری پاکسازی شدند، اما با توجه به پیش‌بینی آب و هوا، احتمال آب گرفتگی مجدد طی روز‌های آینده وجود دارد. وی بیان کرد: تاکنون ۴۰ درصد از کلکتور‌های شهر اهواز اجرایی شده و به فرمان مقام معظم رهبری اجرا کردن ۶۰ درصد مابقی نیز در دستور کار قرار گرفته است.
سایر اخبار این روزنامه
پکن و واشنگتن تعرفه‌ برخی از کالاهای وارداتی را به طور همزمان لغو کردند آتش‌بس تجاری میان چین و آمریکا علیرضا صدقی آلودگی هوا و سیاست آلوده ادامه نگرانی‌ها درباره رسانه‌های مکتوب آخرین بار کی روزنامه دست گرفتی؟ فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاح‏طلب بررسی کردند خوب، بد، زشت ایده استعفای حسن روحانی بودجه نهادهای خاص کاهش یافته است ؟ مصیبتی بالاتر از جدول شماره ۱۷ ایران در لیست سیاه FATF قرار گرفت؟ ما و کره‏شمالی! بیش از 10 روز است که کوت عبدالله با مشکل ورود فاضلاب به خانه‌ها دست و پنجه نرم می‌کند صدور حکم دبیرکلی مجمع تقریب مذاهب اسلامی از سوی رهبر انقلاب حرکت آغاز شده در تقریب مذاهب اسلامی را نوسازی کنید ظریف در اجلاس دوحه فروم: آیا امنیت در منطقه قابل خریداری است؟ حق‏شناس: اعتمادملی به دنبال تشویق جامعه برای حضور در انتخابات است لاریجانی: کشورهای آسیایی امنیت پایدار منطقه را در گرو همکاری با ایران می‌دانند اینترنت ملی، از رویا تا واقعیت