داریوش قنبری، فعال سیاسی و نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با «همدلی»: نمی‌توان قبول کرد که وزیر کشور به کشور ضربه بزند

همدلی| عضو حزب مردم سالاری درباره عملکرد وزیر کشور در اعتراض های آبان می‌گوید: این که گفته می‌شود ایشان به کشور ضربه می زند، به نظر من خیلی با واقعیت همخوانی ندارد.
داریوش قنبری نماینده مجلس هشتم عنوان می‌کند: به نظر من این که می‌گویند عملکرد رحمانی فضلی به کشور ضربه می‌زند، قابل قبول نیست. به هر حال وزیر کشور یکی از مهم‌ ترین وزرای دولت است و توسط رئیس دولت انتخاب شده است. اگر رئیس دولت این احساس را داشته باشد، کنارش می‌گذارد.
او ادامه می‌دهد: در ارتباط با استیضاح وزیر کشور، موافقان و مخالفانی وجود دارند. در این مواقع باید صحبت‌های هر دو طرف را شنید.
قنبری می‌گوید: این که وزیری درون کابینه باشد و با کابینه همراه نباشد، با شرایط کنونی و با ساختار تصمیم‌گیری در کشور ما همخوانی ندارد. چون وزرا در کشور ما، هم در مقابل مجلس مسئولیت دارند و هم در مقابل رییس دولت.


او در این باره ادامه می‌دهد: رییس دولت می‌تواند وزرایی را که همراهی نمی‌کنند را کنار بگذارد. به خصوص درباره وزیر کشور که دوره اول دولت روحانی هم حضور داشتند. این که دور دوم دولت هم انتخاب شده‌اند. یعنی روحانی از ایشان رضایت داشته است.
این نماینده ادوار مجلس درباره علت به نتیجه نرسیدن استیضاح وزیر کشور می‌گوید: در مجالس گذشته هم سابقه داشته است که نمایندگان همیشه یک سری مسائل و خواسته هایی را مطرح می کنند و هنگامی که به آن خواسته ها می رسند عقب می کشند. در رابطه با مسئله استیضاح هم این اتفاقات می افتد و در مجموع دلایل متعددی وجود دارد.
قنبری درباره فشارهایی که برای نمایندگان به دلیل امضا کردن استیضاح وجود دارد عنوان می‌کند: این که اجباری بر نمایندگان باشد زیاد قابل قبول نیست. نماینده قدرت آن را دارد که تحت تاثیر فشار و اجبار قرار نگیرد اما بعضی اوقات نماینده‌ها خواسته‌هایی دارند که وقتی به آن می‌رسند، تحت تاثیر ملاحظات سعی می‌کنند از آن خواسته‌ها و طرح‌هایی که دارند از جمله استیضاح عدول کنند.
او می‌افزاید: در کل نمی‌توان گفت حتما فشاری وجود دارد اما دلایل متعددی وجود دارد که نمایندگان امضا کننده بهتر می‌توانند جواب دهند. منتهی وقتی کسی امضایش را پس می‌گیرد حتما دلیل برای پس گرفتن امضا دارد. ممکن است در جلسه‌ای که برگزار شده پاسخ‌اش را گرفته و با توجه به آن استیضاح را ضرروی ندیده است. او اضافه می‌کند: به هر حال نماینده‌ها ممکن است بعضی وقت‌ها در ابطه با عملکردها ابهاماتی داشته باشند و جلساتی گذاشته می‌شود و آن ابهامات برطرف شود وقتی به نتیجه رسیدند و اطلاعات شان تکمیل شد قانع میشوند و منصرف میشوند. او ادامه می‌دهد:‌ یعنی ‌می شود گفت که دلایل متعددی دارد که یک نماینده از طرح استیضاح یا طرح سوال می گذرد. ما می بینیم خیلی از مواقع حتی به کمیسیون هم نمی رسد و یک جلسه دوستانه بین وزیر و نماینده گذاشته می شود و یا اطلاعاتی از طرف معاون پارلمانی داده می شود و فرد سوال کننده قانع می شود و سوال را پس می‌گیرد. قنبری در مورد دست‌های پشت پرده و لابی‌ها معتقد است: به هر حال کسانی که اعتقاد دارند باید آن ادله و اسنادی که دارند را ارائه بدهند. منتهی من چون در ترکیب استیضاح کنندگان نیستم و جایگاه دیگری دارم و اطلاعاتی ندام درباره این موضوع اظهار نظر نمی‌کنم اما در کل به هر حال این طبیعی است که نماینده بعد از اینکه اقناع بشود از خواست خودش در ارتباط با سوال و استیضاح منصرف بشود.