پس از انتصاب فروغی به عنوان رئیس شورای تخصصی ورزش سازمان صداوسیما، برنامه‌های ورزشی چگونه خواهند بود؟

حمله گازانبری فروغی به عادل
فاطمه امین‌الرعایا
دیگر بسیاری نام علی فروغی را شنیده‌اند، البته نه به واسطه عملکرد بسیار خوبش، بلکه به‌ خاطر تعطیل کردن برنامه محبوب ورزشی «90». حالا او پست جدیدی در صدا‌و‌سیما گرفته که برای بسیاری از ورزش‌دوستان تعجب بر‌انگیز است: «رئیس شورای تخصصی ورزش سازمان صداوسیما»!
هنوز بسیاری از هواداران برنامه فردوسی‌پور از تعطیلی برنامه «90» به مدیر شبکه سه سیما انتقاد می‌کنند. در این شرایط چند روز پیش فروغی طی حکمی از سوی عبدالعلی علی‌عسکری، رئیس صدا‌و‌سیما، به عنوان رئیس شورای تخصصی ورزش سازمان صداوسیما منصوب شد. شاید قبل از هر اظهار نظری بهتر باشد به کارنامه فروغی نگاهی بیندازیم.


علی فروغی، متولد 1367 در تهران است. او در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته حقوق عمومی از دانشگاه امام صادق‌(ع) فارغ‌التحصیل شد و مقطع دکترا را در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در رشته حقوق ادامه داد. زمانی که دانشجو بود، به عنوان مجری در رادیو کار خودش را آغاز کرد و کمی بعد به عنوان سردبیر در برنامه‌های مختلف رادیویی به مدت 7 سال فعالیتش را ادامه داد. اما شروع همکاری او با سیما با ساخت مستند آغاز شد. فعالیت سیاسی فروغی از فرماندهی پایگاه بسیج و قائم مقامی بنیاد اندیشه‌های امام در نهاد رهبری دانشگاه شروع و سپس در شورای معارف صدا و شورای عالی کتاب بسیج وارد شد. او در بالاترین سطح فعالیت خود توانست به رئیس مرکز بسیج صدا‌و‌سیما برسد و سپس مدیر مرکز تخصصی معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین شد. 5 اردیبهشت 97 اما روز سرنوشت‌ساز این مدیر جوان بود. او در این تاریخ به صورت رسمی به مدیریت شبکه سه سیما، یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های تلویزیون منصوب شد و بر صندلی‌ ریاست این شبکه نشست در حالی که هنوز سی‌ساله نشده بود. پیش از او علی اصغر پورمحمدی سکان‌دار شبکه سه سیما بود.
شاید این اعداد خیلی عجیب به نظر نرسند اما بیایید دوباره نگاهی به آنها بیندازیم. او سال 86 وارد دانشگاه شد. اگر او تمام واحدهای درسی خود را به سرعت گذرانده و بی‌وقفه در کنکور ارشد نیز پذیرفته شده باشد، با دیدی ایده‌آل سال 92 در مقطع کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شده. حالا 2 سال خدمت سربازی را هم به آن اضافه کنید. یعنی در بهترین حالت او سال 94 تازه توانسته در نهادهای عمومی و دولتی به صورت رسمی خدمت کند. حالا او تنها پس از 3 سال خدمت رسمی، مدیریت‌های مختلف را پشت سر گذاشت و به ریاست شبکه سه که یکی از مهم‌ترین شبکه‌های سیما است رسید! این سرعت بسیار عجیب ترقی او باعث شد که بسیاری، رشد او را به واسطه گرایش سیاسی‌اش (مربوط به طیف مخالفان دولت) و نسبت فامیلی‌اش با چهره‌ای ذی‌نفوذ بدانند!
از زمان روی کار آمدن فروغی از گوشه و کنار نگرانی‌هایی درباره سرنوشت پرمخاطب‌ترین برنامه ورزشی تلویزیون در تمام ادوار از گوشه و کنار شنیده می‌شد. نگرانی‌هایی که امروز همه ما می‌دانیم کاملا بجا بود. از همان ابتدا، فروغی بنای سنگ‌اندازی در «90» را گذاشت. در ویژه ‌برنامه‌ای که فردوسی‌پور برای پوشش مسابقات فوتبال جهام جهانی تهیه‌ کرده بود و اجرایش را نیز بر عهده داشت، از کارلوس پویول، کاپیتان سابق تیم‏ ملی اسپانیا و بارسلونا دعوت به عمل آمده بود تا در این برنامه حضور پیدا کند. اما در حالی که همه چیز آماده بود ناگهان همه معادلات و برنامه‌ها به هم ریخت. مدیر شبکه با آمدن پویول مخالفت کرده بود، ابتدا شایعات می‌گفتند که دلیل استفاده از بودجه صدا‌و‌سیما برای آمدن این فوتبالیست به ایران بوده اما بعدتر که مشخص شد هزینه‌های سفر او بر عهده اسپانسر بوده، کاشف به عمل آمد که گویا مدیر جوان که تنها حدود یک ماه از انتصابش می‌گذشت، ظاهر این بازیکن و موهای بلندش را با خط‌قرمزها در تعارض می‌دیده است. از همان زمان شنیده‌هایی از استعفای فردوسی‌پور خبر می‌دادند که در هر صورت به واقعیت نپیوست. این‌که در پس و پشت ماجرا چه می‌گذشت که مدیر جوان این همه با برنامه‌ای که ضد مافیا در فوتبال فعالیت می‌کرد و شاید بتوان به آن لقب جنجالی‌ترین برنامه صدا‌و‌سیما هم داد، مخالفت می‌کرد مشخص نیست اما آنچه امروز می‌دانیم این است که او کار را به جایی رساند که «90» تعطیل شود.
مدیر جوان که چندان علاقه‌ای به حفظ نیروهای انسانی با ارزش نداشت، با آوردن محمدرضا گلزار به عنوان مجری یک مسابقه تلویزیونی به نام «برنده باش» تلاش کرد تا به طریق دیگری بیننده‌ها را به سمت برنامه‌های شبکه تحت مدیریتش بکشاند. اما این برنامه برایش گران تمام شد! خیلی هم گران.
تقابل جدی «برنده باش» و «90» یا بهتر بگوییم فروغی و فردوسی‌پور به ماجرای جنجالی رای‌گیری مردمی جشنواره تلویزیونی جام‌جم برمی‌گردد. برنامه‌ که بنا به آمار ابتدایی اعلام‌شده رقابت تنگاتنگی بین عادل و گلزار در‌خصوص آرا وجود داشت. حتی جایی گلزار در این رقابت پیش افتاد تا اینکه محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات، وارد ماجرا شد. او شامگاه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ با انتشار تصاویری در توئیتی با عنوان «گزارش به مردم» و با هشتگ «حق‌الناس» نوشت: «تصاویر زیر گویای بخشی از اتفاقاتی است که در نظرسنجی انتخاب محبوب‌ترین برنامه سال صدا‌وسیما رخ داده است».
او نموداری را منتشر کرد که نشان می‌داد آمار دستکاری شده تا برنامه «برنده باش» با اجرای «محمدرضا گلزار» از برنامه «نود» با اجرای «عادل فردوسی پور» پیشی بگیرد. جهرمی همچنین نوشت: «بر اساس گزارش بررسی وقایع فنی، دستکاری در نظرسنجی صداوسیما توسط احدی از کارکنان اسپانسر یکی از برنامه‌های حاضر در نظرسنجی صورت گرفته است که آرا را به سود برنامه خود (برنده باش) تغییر داده است. انگیزه این فرد و یا آمر بایستی در بررسی‌های پلیسی مشخص شود».
البته نه در این توئیت و نه در گزارش‌های دیگر البته هیچ‌گاه شخص علی فروغی و مدیریت شبکه سه متهم نشدند. اما طبیعی بود که در تقابل با فردوسی‌پور نام فروغی در اذهان عمومی شکل بگیرد.
بعد از این افشاگری دبیر جشنوار تلویزیونی جام جم در واکنش و توضیح ماجرا گفت: «یک شرکت مجوزدار آی‌سی‌تی وزارت ارتباطات در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه سهل‌انگاری کرده و مرتکب تخلف شده… گزارش تخلف هم به وزارت ارتباطات ارائه شده و خواستار برخورد قانونی هستیم… امیدواریم با حساسیت وزیر در حفاظت از حق‌الناس شاهد پیگیری قاطع وزارتخانه باشیم».
در ‌هر‌صورت نتیجه ماجرا این شد که پس از کسر آرای دستکاری‌ شده، فردوسی‌پور تندیس بهترین بخش تهیه‌کنندگی برای برنامه «نود» در بخش برنامه‌های ترکیبی و همچنین تندیس نگاه مردمی را از آن خود کند. او هنگام دریافت جایزه پشت میکروفون رفت و گفت: «خوشحالم که امسال در سخت‌ترین سال کاری‌ام دو جایزه گرفتم؛ یکی از هیئت داوران برای بهترین برنامه ترکیبی و دیگری از مردم. من فرزند رسانه ملی هستم. در این ۲۲ سال، در رسانه صادقانه و پاک کار کردم. او در عین حال گفت: خوشحالم در سخت‌ترین سال کاری‌ام که در رسانه‌ خودم هم به من بی‌مهری شد، دیده شدم؛ هم از طرف مردم و هم از طرف اهالی رسانه. جایزه دوم که مردم به من دادند بسیار برایم ارزشمند است و نمی‌دانم با چه زبانی از مردم تشکر کنم. او که در حین صحبت‌هایش منقلب شده بود، گفت: برای سختی‌هایی که امسال کشیدم منقلب شدم، ولی این جایزه که لطف مردم و سازمان بود، مثل یک اکسیر است و تمام غم‌هایم را کنار می‌گذارم».
نگاه‌های معنادار فروغی هنگام صحبت‌های فردوسی‌پور در آن برنامه سوژه بسیاری از عکاسان شد که نشان می‌داد احتمالا آینده خوبی در انتظار «90» نخواهد بود. همین‌طور هم شد. عمر این برنامه بسیار کوتاه‌تر از آن بود که تصور می‌شد. تنها کمی بعد از این ماجرا در حالی که قرار بود آخرین برنامه «90» در سال 97 روی آنتن برود، دوباره همه چیز به هم ریخت و مخاطبان هرچه منتظر ماندند خبری از عادل بر صفحه جعبه جادویی نشد، مسئولان شبکه سه، «90» پربیننده‌ترین برنامه ورزشی را از کنداکتور خارج کردند! کمی بعد هم دکور این برنامه جمع شد و میز عادل سر از یک هندوانه‌فروشی کنار جاده‌ای درآورد! و به این ترتیب پرونده «90» توسط فروغی بسته شد. بعد از آن هم دیگر حتی صدای عادل را برای گزارشگری هیچ مسابقه فوتبالی از شبکه سه نشنیدیم! اما او هنوز در شبکه ورزش، تهیه‌کنندگی برنامه «فوتبال 120» را بر عهده دارد.
از زمان رفتن پورمحمدی از شبکه سه، یعنی اردیبهشت 97 تا کنون، شورای ورزش سازمان صداوسیما هم بدون رئیس ماند و این شورا تشکیل نشد تا این‌که رئیس سازمان صداوسیما سرانجام تصمیم گرفت طبق رویه گذشته مدیر شبکه سه، یعنی فروغی را به ریاست این شورا منصوب کند و این خبر تنها یک روز پس از پخش برنامه «کلاسیکو» به تهیه‌کنندگی فردوسی‌پور در شبکه نمایش خانگی اتفاق افتاد! انتخابی که هنوز برای طرفداران برنامه «90» عجیب به‌ نظر می‌رشد. حالا باید دید آیا «فوتبال 120» هم به سرنوشت «90» دچار می‌شود؟ و آیا کسی که محبوب‌ترین و پرمخاطب‌ترین برنامه ورزشی تلویزیون در 20 سال اخیر را به تعطیلی کشاند، می‌تواند افکار عمومی را در زمینه برنامه‌های ورزشی راضی نگه دارد؟!
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از وضعیت مردم در شب یلدا گزارش می‌دهد آلودگی و گرانی، مهمانان همیشگی یلدا محمدعلی وکیلی رقابت با کدام نسخه و کدام برنامه‏؟ ساخت آپارتمان‌های «کوچک‏اندازه» می‌تواند مشکلات بازار مسکن را کم کند؟ 25متری‌های مشکل‌گشا! پس از انتصاب فروغی به عنوان رئیس شورای تخصصی ورزش سازمان صداوسیما، برنامه‌های ورزشی چگونه خواهند بود؟ غربالگری یارانه‌بگیران بزرگ‌ترین چالش قانون هدفمندی یارانه‌ها است 9 سالگی در آستانه یلدا! حسان دیاب با رای اکثریت نمایندگان پارلمان لبنان مکلف به تشکیل دولت شد مسیر دشوار آقای نخست وزیر روزگذشته نخست‌وزیر ژاپن میزبان رئیس‌جمهوری ایران بود تلاش شرق برای آشتی ایران با غرب موسوی لاری: مرز ما سقف جمهوری اسلامی و قانون اساسی است دبیر ستاد انتخابات: نامه و پیامک صرفا برای داوطلبان رد صلاحیت شده ارسال شده است فریدون مجلسی: FATF ازدواج غیرقابل فسخ نیست رئیس قوه قضائیه در نشست با مسئولان کمیته امداد: برقراری عدالت موجب کاهش فقر می‌شود حمله تمام‏قد اصولگرایان به دولت