دیدارهای کم سابقه ظریف در عمان

هادی محمدی – وزیران خارجه ایران و عمان برای پنجمین بار طی امسال با  یکدیگر  ملاقات کردند و به رایزنی در موضوعاتی که مورد علاقه دوطرف است و این روزها بیشترهم شده پرداختند اما این بار مسقط پایتخت عمان میزبان ظریف و بن علوی بود تا دو دور گفت وگو داشته باشند. طبق معمول از جزئیات این گفت و گوها خبری به بیرون درز نکرده است اما تفاوت این سفر با سفرهای گذشته ظریف را شاید بتوان در دیدارهای وی با سخنگوی انصارا... یمن و تنی چند از مقامات ارشد و تاثیرگذار عمانی و نیز اخبار ضد و نقیض درباره تشدید بیماری سلطان قابوس، شاه عمان دانست. وضعیتی که به نوعی در توئیت عربی زبان وزیر خارجه کشورمان از مسقط قابل ردیابی است، آن جا که از عبارت «بسیار صمیمی» برای توصیف روابط ایران و عمان یاد می کند و در ادامه تاکید دارد که «تا همیشه در کنار سلطنت عمان خواهیم ماند». نشان از این که احتمالا ایران از آینده سلطنت در عمان و فردی که جای سلطان قابوس را خواهد گرفت، رضایت دارد. ظریف حتی برای محکم کاری از هشتگ «دولتی مستحکم و ملتی قوی» نیز استفاده می کند تا به هر زبانی نزدیکی دو کشور را برای آینده و در هر شرایطی بیان کرده باشد. همچنان که از گفت وگوهای سفر ناگهانی چند هفته قبل بن علوی به تهران که سومین سفر او به ایران ظرف هفت ماه اخیر بود، مطلب چندانی درز پیدا نکرد، دو دور گفت و گوهای دو وزیر خارجه در عمان نیز مطلب منتشر شده قابل بحثی نداشت. این سفر با دیدارهای متنوعی همراه بود از جمله سرلشکر «النعمانی» وزیر دفتر سلطان قابوس که از مقامات پرنفوذ و تاثیرگذار در آینده این کشور به حساب می آید و همچنین «فهد بن محمود» معاون پادشاه عمان که به تازگی در هرم قدرت عمان بیشتر مطرح شده است.
اما علاوه بر بیماری سلطان قابوس و دیدارهای متنوع و جالب توجه ظریف در مسقط، ملاقات وزیرخارجه کشورمان با عبدالسلام سخنگوی انصارا... یمن نیز از دیگر اتفاقات خاص سفر دو روزه وی به عمان به حساب می آید. آن هم در شرایطی که مذاکرات مهم و موثری میان انصارا... و سعودی ها البته ظاهرا با وساطت عمان در حال انجام است. «محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارا... یمن صبح دیروز با ظریف دیدار و درخصوص آخرین تحولات سیاسی و میدانی در یمن گفت وگو و تبادل نظر کرد. عبدالسلام خود در گفت وگو با تلویزیون المیادین این دیدار را مهم توصیف کرد و افزود : در این دیدار درباره راه های مشارکت فعال یمن به منظور تقویت امنیت و ثبات منطقه رایزنی کردیم.
العهد: سفر ظریف به مسقط در راستای حل اختلافات یمن و عربستان است
درهمین حال به گزارش ایسنا، پایگاه خبری العهد لبنان به نقل از یک دیپلمات ایرانی که نام او را فاش نکرده مدعی شد که ظریف به منظور ایجاد توافق میان عربستان و انصار ا... یمن به عمان سفر کرده و دیدارهایش با مقامات انصار ا... و عمان نیز در همین راستا بوده است. جمعی از ایرانیان و فعالان اقتصادی مقیم عمان نیز شامگاه دوشنبه با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کردند. در این دیدار که در جریان اولین روز سفر وزیر امور خارجه به مسقط انجام شد، محمدجواد ظریف بر اهمیت گسترش روابط ایران و عمان در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی تاکید کرد.


حضور ظریف و وزیر خارجه هند در ضیافت ناهار همتای عمانی
از دیگر نکات جالب توجه این سفر حضور همزمان وزیران خارجه ایران و هند در مسقط و برپایی ضیافت ناهار مشترک با وزیر خارجه عمان بود که در عرف دیپلماتیک نمایش دوستی و اشتراکات زیاد سه طرف به حساب می آید به خصوص این که وزیر خارجه هند دو روز قبل مهمان ایرانیان در تهران بود و از تهران به مسقط رفته است.
 
   فراخبر
دلایل اهمیت سفر ظریف به مسقط

این روزها ایران به دنبال یارگیری در منطقه برای جا انداختن طرح صلح ابتکاری خود موسوم به «طرح صلح هرمز» است و در این میان عمان یکی از پایه های اصلی به شمار می رود . شنیده های خراسان نیز حاکی است به جز دو کشور که به طور کتبی با آن اعلام موافقت کرده اند، عمان به این طرح روی خوش نشان داده و شفاهی از آن استقبال کرده است. از این رو تهران می تواند برای تقویت طرح خود و بسط آن به دیگر کشورهای خلیج فارس روی عمان حساب  باز کند. تقویت روابط خوب اقتصادی با این کشور که چندی قبل بزرگ ترین هیئت اقتصادی خود را راهی تهران کرده بود،بحث بر سر نقش سنتی عمان به عنوان یک میانجی خوب برای بحث ها و تبادلات انسان دوستانه میان ایران و غرب با توجه به تجارب قبلی و مباحث منطقه ای به ویژه بحران یمن که ایران و عمان نقش مثبتی در آن داشته اند، می تواند از دیگر موضوعات مورد علاقه دو طرف در این دیدارها باشد. ظریف و بن علوی طی امسال سه بار در تهران و یک بار نیویورک دیدار کرده اند و دیدار پنجم در مسقط ظرف کمتر از یک سال نشان دهنده نزدیکی و علاقه دوطرف از یک سو و نقش و جایگاه عمان و ایران در سیاست خارجی هر دو کشور برای مشورت های سیاسی است. خبرهای ضد و نقیض از تشدید بیماری سلطان قابوس که حدود نیم قرن است بر عمان حاکمیت دارد و دراین مدت ارتباط نزدیکی با ایران داشته است نیز مزید بر علت شد تا جمهوری اسلامی ایران در سطحی عالی مراتب دوستی و نزدیکی خود را به کشور دوست عمان بیان  و از تغییرات احتمالی در آینده این کشور استقبال کند.