گرای نفوذی‌ها به دشمن؛ شلیک از پشت در جنگ اقتصادی

سرویس سیاسی-مقامات آمریکایی بارها تاکید کرده‌اند که یکی از اهداف اصلی کاخ سفید، جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران است. این جنگ تمام عیار ابعاد گوناگونی دارد؛ در اینجا حساب دشمن مشخص است اما یکی از بخش‌های قابل تأمل این نبرد سنگین، ماجرای طیفی است که در این سوی میدان قرار دارند و در اقدامی خیانتکارانه از پشت به نیروی خودی شلیک می‌کنند.
چندی پیش FATF (کارگروه ویژه اقدام مالی) در گزارش رسمی اعلام کرد که یکی از اهداف اصلی این سازمان، جلوگیری از دورزدن تحریم‌ها از سوی ایران است.
از سوی دیگر، مقامات آمریکایی از جمله مایک پمپئو (وزیر خارجه آمریکا)، برایان هوک(نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران)، استیون منوچین (وزیر خزانه‌داری آمریکا)، مارشال بیلینگزلی (رئیس‌سابق اف‌ای‌تی‌اف)، خوان زاراته (معاون سابق مدیریت مبارزه با‌ تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه‌داری آمریکا)، سیگال مندلکر (معاون خزانه‌داری آمریکا)، ماتیو لویت (مدیر برنامه مقابله با‌تروریسم و جاسوسی در موسسه واشنگتن در امور خاور نزدیک) و... صریحاً و مکرراً بر ضرورت پیوستن ایران به FATF اصرار داشته و آن را مانعی برای دور زدن تحریم‌ها از سوی ایران دانسته‌اند.
در همین رابطه «خوان زاراته» معاون سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا چندی پیش گفته بود:«برای قرار دادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است. برای اینکه ایران از نظام مالی منزوی شود، لازم استFATF برای تایید قضاوت‌هایی پیرامون نظام مالی ضد پولشویی و مبارزه با تروریسم مداخله کند».


اصرار بر اجرای
 دستورات FATF
اما با این‌حال عده‌ای در داخل همچنان به تعریف و تمجید از FATF پرداخته و آن را همراستا با منافع ملی جا می‌زنند!
حامیان FATF که پیش از این نیز در ماجرای برجام تمام امور کشور و حتی آب خوردن مردم را به توافق گره زده بودند، حالا و علی‌رغم تجربه تلخ و خسارت بار برجام، باز هم معیشت مردم و امور اقتصادی کشور را به FATF گره زده‌اند.
دولتمردان پیش از این تاکید داشتند که «امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است» و «تمامی تحریم‌ها از جمله تحریم‌های بانکی، مالی و نفتی، به یکباره لغو خواهد شد و نه تعلیق» و «تحریم‌ها به تاریخ پیوست» و «آنچنان رونقی ایجاد می‌شود که مردم دیگر هیچ نیازی به یارانه نداشته باشند» و...
اما علی‌رغم امضا و اجرای برجام(که دولتمردان آن را فتح الفتوح و حماسه‌ای بزرگ‌تر از فتح خرمشهر و آفتاب تابان و...نامیده بودند) ارزش پول ملی کاهش یافت و سفره مردم کوچک شد.
FATF از ما می‌خواهد که تمام اطلاعات تراکنش‌های بانکی را به آنها بدهیم، این در حالی است که وقتی نفت می‌فروشیم باید تراکنش مالی آن را به این گروه بدهیم این یعنی که خودمان به دست خودمان راهکار دور زدن تحریم‌ها را به آنها می‌دهیم و مجدداً تحریمی را علیه خودمان انجام دهیم.
یکی از ادعاهای پرتکرار حامیان FATF این است که اگر شروط این سازمان در ایران اجرا نشود، ما به سرنوشت کره شمالی دچار می‌شویم. این در حالی است که کره شمالی چندبار شروط FATF را پذیرفته ولی نه تنها از لیست سیاه خارج نشده بلکه با شرط و شروط‌های جدید و پایان ناپذیر FATF مواجه شده است.
گزارش آمار صرافی‌ها
به آمریکا!
یکی از مصادیق شلیک از پشت در جنگ اقتصادی، اتفاقی است که در سال گذشته در ماجرای گزارش آمار صرافی‌ها به آمریکا رخ داد.
در مهرماه 97 التهاب در بازار ارز تا جایی پیش رفت که قیمت دلار به حدود 16 هزارتومان رسید. در آن مقطع خبرهایی از پشت‌پرده بحران ارزی کشور منتشر شد که تاسف‌آور و تامل‌برانگیز بود.
ماجرا از این قرار بود که واحد اطلاعات مالی ایران(زیرمجموعه وزارت اقتصاد و رابط FATF) در اقدامی عجیب و برطبق تعهدات ایران در FATF لیست صرافی‌هایی را که به نوعی تحریم‌ها را دور می‌زدند به واحد اطلاعات مالی طرف‌های خارجی ارائه داد که این امر منجر به شناسایی حدود 400 صرافی‌ و ایجاد بحران ارزی در کشور شد.
کارشناسان و صاحبنظران در آن مقطع تاکید کردند که افشای اطلاعات صرافی‌ها برای آوردن ارز به داخل کشور از طریق سیستم بانکی و پرکردن فرم مربوط به مبارزه با پولشویی که در قالب FATF مطرح است منجر به مسدود شدن کانال‌های ارزی خارج از کشور می‌شود.
الزام بانک‌ها به همکاری
 در اجرای تحریم
متاسفانه در سال‌های اخیر و به دستور دولت روحانی و در قالب اجرای دستورات FATF، برخی بانک‌های ایرانی فهرست تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا را اجرا کردند.
برای نمونه -۸ خرداد ۹۶- اداره کل مبارزه با پولشویی و تطبیق بانک کشاورزی طی ابلاغیه‌ای اعلام کرد:«در راستای الزام نهادهای ناظر داخلی و بین‌المللی درخصوص رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و به تبع آن ممنوعیت ارائه خدمات مالی به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و گروه‌های تحریمی...طبق لیست اعلامی ازسوی سازمان‌های بین‌المللی (نظیر سازمان ملل، اتحادیه اروپا، وزارت خارجه آمریکا، خزانه‌داری آمریکا و...) کلیه لیست‌های تحریمی اعلامی ازسوی بانک مرکزی... برای همکاران ذی‌مدخل در واحدها قابل دسترس می‌باشد».
بانک کشاورزی در ابلاغیه فوق صراحتاً اعلام کرده است که طبق لیست تحریمی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اتاق جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران) عمل می‌کند. این رویکرد خیانتکارانه در چند بانک دیگر نیز رخ داد.
در حال حاضر، حدود ۲۸۵ شخص، موسسه و شرکت ایرانی در لیست تحریم‌ها قرار دارند و دولت ایران با پیوستن به FATF، متعهد به اعمال تحریم‌ها علیه آنها در داخل کشور می‌شود! برخی از مهم‌ترین این مؤسسات عبارتند از: صنایع پارچین و هواپیمایی مرکز تحقیقات و فناوری دفاعی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص)، وزارت اطلاعات، سازمان صنایع دفاعی، دانشگاه مالک اشتر، گروه صنایع صنام، صنایع شهید صیاد شیرازی، صنایع شهید باقری، صدا و سیما، باتری‌سازی نیرو و... این فهرست – که دربرگیرنده جمعی از بهترین متخصصین و مدیران کشور نیز هست- در صورت همکاری باFATF مشمول تحریم‌های داخلی شده و خواهند شد.
گرا به دشمن در پوشش
 عضو تیم مذاکره‌کننده!
در مهرماه 96 عبدالرسول دری اصفهانی، مشاور ارشد بانکی و عضو دوتابعیتی تیم مذاکرات هسته‌ای دولت روحانی به تحمل پنج سال حبس در دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکوم شد.
دری اصفهانی بارها با مشاور امنیتی اوباما-رئیس‌جمهور سابق آمریکا- دیدار داشته است. وی حقوق ثابت ماهیانه از انگلیس (ماهانه7500 پوند- حدود ۳۰ میلیون تومان) دریافت می‌کرده است.
این عضو تیم مذاکره‌کننده،تنها در یک قلم اطلاعات محرمانه جلسات اقتصادی در داخل کشور را به طرف خارجی ارائه می‌داده است.
فعالیت این جاسوس هسته‌ای، یکی از دلایلی بود که منجر به این شد که پس از برجام، نه تنها تحریم‌ها لغو نشد که بیشتر هم شد! به عبارت دیگر، دری اصفهانی همان کسی که قرار بود با مشورت خودش درباره مفاد برجام در لغو تحریم‌ها به تیم مذاکره‌کننده جهت‌دهی کند. شاید همین شاه کلیدی باشد برای ضعف‌های ساختاری برجام درخصوص عدم لغو تحریم‌ها علیه کشورمان.لازم به ذکر است که عبدالرسول دری اصفهانی در بهمن 94 در مراسم تقدیر از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، نشان درجه سه خدمت را از آقای روحانی دریافت کرد که براساس دریافت نشان درجه سه دولتی، ۵۰ سکه بهار آزادی به عنوان مزایای مادی به وی اعطاء شده است.
اینها سفیران ایران هستند؟!
علی ماجدی، سفیر سابق ایران در آلمان به فاصله کوتاهی پس از بازنشستگی در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایسنا در اظهارنظری تأمل برانگیز و البته تأسف برانگیز ادعاهای واهی برخی کشورهای اروپایی مبنی بر دست داشتن ایران در اقدامات تروریستی در اروپا را تأیید کرد!
اظهارات نسنجیده وی استقبال رسانه‌های معاند را در پی داشت. در همین رابطه سایت ضدانقلاب دویچه وله فارسی در مطلبی ماجرای بازداشت اسدالله اسدی، از کارکنان سفارت ایران در اتریش در آلمان و انتقال آن به بلژیک و همچنین اخراج دیپلمات‌های ایرانی از دانمارک، هلند و آلبانی را به اظهارات نسنجیده ماجدی مرتبط کرد. بی‌بی سی فارسی، صدای آمریکا، رادیو فردا و دیگر رسانه‌های معاند نیز با آب و تاب به بازتاب اظهارات نسنجیده ماجدی پرداختند.
متاسفانه این فرد با همین رویکرد سال‌ها در پست‌های مهم در دستگاه دیپلماسی مشغول به کار بوده است.
نکته قابل تأمل اینجاست که ما علاوه‌ بر ماجدی، با ماجدی‌ها در سفارتخانه‌های ایران و به خصوص سفارت خانه‌های تهران در اروپا مواجه هستیم. با بررسی دقیق در این موضوع، قطعاً پاسخ این سؤال پیدا خواهد شد که بی‌عملی دستگاه دیپلماسی در پیگیری حقوق کشورمان از کجا نشأت می‌گیرد.
رفتار اشخاصی همچون ماجدی مصداق خیانت و شلیک از پشت به نیروهای خودی است. اما در کنار این رفتار، برخی سفرا نیز به ضعف نگاه کارشناسی مبتلا هستند.
در همین رابطه، در دی ماه 95 سفیر وقت ایران در فیلیپین در اظهارنظری عجیب در جریان یک سمینار تجاری در فیلیپین با بیان اینکه لوازم آرایشی تقاضای بالایی در ایران دارد گفت: لوازم آرایشی می‌تواند زمینه خوبی برای صادر کنندگان فیلیپینی (جهت شروع صدور کالا) به ایران باشد.
محمد تنهایی، سفیر وقت جمهوری اسلامی ایران در  فیلیپین از کارآفرینان فیلیپینی خواست تا ایران را به عنوان یک مقصد صادراتی پیشرو برای محصولات خود ببینند.
گرا به دشمن برای تحریم فعالان اقتصادی!
چندی پیش یکی از فعالین اقتصادی که مورد تحریم آمریکا قرار گرفته بود، در گفت‌و‌گو با کیهان اعلام کرد که بدون شک عده‌ای در داخل گرای تحریم مجموعه اقتصادی وی را به دشمن داده‌اند.
نفوذی ها- اعم از شخص و یا مجموعه‌ای از اشخاص- نقش ویژه‌ای در جنگ اقتصادی آمریکا علیه مردم کشورمان دارند.
نفوذی‌ها علاوه بر گرادادن به دشمن، فعالیت‌های دیگری نیز دارند. مأیوس‌ کردن مردم و مسئولان از آینده، وارونه‌ نشان دادن واقعیّت‌ها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ و...از جمله اقدامات این طیف است.