گفت وگو با شوراي نگهبان كليد اصلاح طلبان

آرمان ملي- حميد شجاعي: انتخابات مجلس براي تلاقي و تضارب افکار جريانات‌سياسي است و مسلما هر جرياني که بتواند با برنامه‌ها و وعده‌هاي بهتر به اقناع افکار عمومي بپردازد و مردم را راضي به حمايت از جريان متبوع خود کند پيروز انتخابات خواهند بود. در اين ميان اصلاح‌طلبان سعي کردند که در ادوار انتخاباتي همواره فعاليت مفيد داشته باشند. اين در حالي است که شرايط فعلي مقداري با ساير ادوار متفاوت است و مردم با توجه به شرايط اقتصادي و اجتماعي تمايلي در حد انتظاري به حضور در انتخابات ندارند. محمد سلامتي فعال سياسي اصلاح‌طلب معتقد است: «وقتي به مردم توضيح داده شود که همه کار دولت را نبايد به پاي اصلاح‌طلبان گذاشت واصلاح‌طلبان يا در کار اجرايي دولت نبوده يا خيلي کم بوده‌اند مردم مجددا نسبت به اصلاح‌طلبان اقبال نشان مي‌دهند.»
راهکار نجات
اصلاح‌طلبان در شرايط خاصي قرار دارند. اين مساله را مي‌توان از اتفاقات ماه‌هاي گذشته فهميد. عملکرد دولت به‌خصوص در حوزه اقتصاد و معيشت مردم از يک سو و اعتراضات و نارضايتي‌هاي آبان ماه که منجر به ناآرامي‌هايي شد واعتماد و اميد مردم را تا حدي کاهش داد از سوي ديگر باعث شده تا اصلاح‌طلبان نتوانند به نحو دلخواه سرمايه اجتماعي را به سمت خود جلب کنند. اين در حالي است که مساله‌اي مثل بررسي صلاحيت‌ها نگراني‌هايي را به دنبال دارد و در شرايطي که جريان رقيب از حالا به فکر بستن ليست انتخاباتي است، اصلاح‌طلبان منتظر تعين تکليف صلاحيت‌ها هستند. در اين ميان بسياري معتقدند که با وجود شرايط بغرنج فعلي که مردم هيچ رويکرد مثبت و سازنده‌اي به انتخابات ندارند اصلاح‌طلبان بايد صداقت را در دستور کار قرار داده و نسبت به عملکرد‌هاي خود به مردم توضيح دهند تا از سويي هزينه عملکرد‌هاي دولت را نپردازند و از سوي ديگر با اقناع مردم باز هم بتوانند در انتخابات پيش رو سرمايه اجتماعي را پشت خود داشته باشند. اصلاح‌طلبان تجربه انتخابات 84 را دارند و مي‌دانند که موفقيت آنها در وحدت است لذا واضح است که پروژه‌هايي مثل تحريم انتخابات بازي در زمين جريان رقيب خواهد بود. مردم نيز مي‌دانند که جريان اصلاح‌طلب بهتر و بيشتر مي‌تواند پيگير مطالبات و حقوق آنها باشد تا جرياني مقابل که اعتقاد چنداني به نظر مردم ندارد.
اصلاح‌طلبان با مردم صحبت کنند


يک فعال سياسي اصلاح‌طلب درخصوص نياز اصلاح‌طلبان براي جذب افکار عمومي اظهار کرد: در شرايط فعلي توده مردم، تا حدودي از جريان اصلاحات سرخورده شده‌اند. البته از جريانات ديگر قبل‌تر سرخورده شده‌اند و اکنون نيز از جريان اصلاح‌طلبي احساس سرخوردگي مي‌کنند؛‌ اما اين علاج دارد و علاج آن تحرک و سعه‌صدر بيشتري است که گروه‌هاي اصلاح‌طلب در کارشان دخيل کنند. محمدسلامتي به «ايلنا» گفت: حالت‌هاي خودي و غير خودي کردن که‌ هميشه اصلاح‌طلبان با آن برخورد مي‌کردند و آن را نمي‌پسنديدند، اگر در جريان اصلاحات ظاهر شده باشد، بايد رفع شود و اين کار نيز عملي است، اما کساني که در گروه‌ها و احزاب مسئوليت دارند بايد اراده به خرج داده و حتي اين موارد را در تشکل خودشان و شوراي اصلاحات به عنوان يک معضل و يک نقطه منفي مورد نقد و بررسي قرار دهند و آن را حل کنند. بنابراين يکي از کارها برخورد همراه با سعه‌صدر گروه‌ها و احزاب است و همچنين با سعه‌صدر برخورد کردن شوراها تشکل‌هاي سياسي که بايک مقدار کار تشکيلاتي قابل حل است چرا که ما در گذشته با اينگونه معضلات سروکار داشته‌ايم. وي در مورد راهکارهاي اصلاح‌طلبان براي انتخابات پيش رو بيان کرد: مي‌بايست بدون قيد و شرط در انتخابات شرکت کنيم و تلاش کنيم که حضور گسترده مردم به وجود بيايد و همه افکار و ايده‌ها براي تامين حضور حداکثري بيايند، ما اگر اين هدف را داشته باشيم نبايد هيچ قيد و شرطي در انتخابات داشته باشيم. وي افزود: اينکه حضور گسترده و بدون قيد و شرط داشته باشيم مانع اين نمي‌شود که ما با برخي ارکان از جمله شوراي نگهبان صحبت نکنيم و قضايا را به آنها توضيح ندهيم؛ اين لازم و ضروري است، هر چند که ممکن است که افاقه نکند. بايد با شوراي نگهبان گفت‌و‌گو کرد، گفت‌وگو جزو خصلت‌هاي اصلاح‌طلبان است اما وقتي که از الان براي آنها شرط بگذاريم، مي‌دانيم که آنها اهل شرط و شروط نيستند و معني ندارد ما دنبال چيزي باشيم که مطمئن هستيم بي‌فايده است و فقط باعث ايجاد بحث بي‌مورد در جامعه مي‌شود. ضرورت حضور گسترده حضور مردم در انتخابات آتي و به دنبال آن ضرورت حضور گسترده همه افکار و انديشه‌هاي حتي متضاد و همه احزاب و گروه‌ها کمک به توسعه مشارکت را تحقق مي‌بخشد. وي تاکيد کرد: وقتي به مردم توضيح داده شود که همه کار دولت را نبايد به پاي اصلاح‌طلبان گذاشت و اصلاح‌طلبان يا در کار اجرايي دولت نبوده يا خيلي کم بوده‌اند مردم مجددا نسبت به اصلاح‌طلبان اقبال نشان مي‌دهند.
صداقت برگ برنده اصلاح‌طلبان
دبيرکل حزب کارگزاران سازندگي درخصوص فضاي انتخابات و وضعيت اصلاح‌طلبان اظهارداشت: کلا يک نااميدي در جامعه نسبت به مسائل سياسي، اقتصادي و... هست. هم اصلاح‌طلبان و هم دولت اشکالاتي دارند. اين‌ها روشن است. غلامحسين کرباسچي درخصوص عدم حضور چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلب در انتخابات گفت: چهره‌هاي شاخص جريان اصلاح‌طلبي در فضايي که در کشور برايشان درست کرده‌اند، فضايي نيست که اميدوار باشند در انتخابات مورد تاييد قرار مي‌گيرند. چهره‌هاي اصلاح‌طلب نيروهاي فعال و خوبي هستند، اما هميشه اين افراد به دليل پرونده‌ها و حرف و حديث‌هايي که يک زماني بوده است مورد بي‌مهري قرار مي‌گيرند. وي درخصوص برگ برنده اصلاح‌طلبان در انتخابات افزود: من فکر مي‌کنم هر گروه سياسي اگر بخواهد در جامعه جايگاهي پيدا کند، اولين مساله‌اش اين است که صداقتش و روراست بودنش را با مردم مطرح کند. من گمان مي‌کنم اگر اصلاح‌طلبان نقصي در کارشان بوده است را صادقانه اعلام کنند، اگر جايي کوتاه آمدند يا خلاف کردند، کساني در بين‌شان بودند که حد توقعي که از اصلاح‌طلبان است عمل نکردند يا کلا در دوره‌اي که مسئوليتي داشتند، فعال نبودند، اين‌ها را به مردم بگويند، اين صداقت مي‌تواند سرمايه مهم باشد. شهردار اسبق تهران ادامه داد: به نظرم اگر اصلاح‌طلبان با صداقت با مردم حرف بزنند، سرمايه خوبي باشد، هر چند ممکن است در عملکرد به دليل شرايطي که در کشور است، نتوانسته باشند تمام خواسته‌ها را جامه عمل بپوشانند.
فضاي انتخاباتي در گرو تاييد صلاحيت‌ها
يک فعال سياسي اصلاح‌طلب در ارتباط با شرايط و موقعيت اصلاح‌طلبان ناظر به انتخابات پيش رو خاطرنشان کرد: شرايطي که از نظر اجتماعي در آن بسر مي‌بريم اصلا مناسب انتخابات نيست. حوادث آبان ماه و عملکرد نامناسب دولت باعث شده مردم سرخورده شوند. از اين رو اصلاح‌طلبان يا هر کسي که قصد کانديداتوري داشته باشد ببيند که فضا اينگونه است و تهديدهايي که قبلا در رد صلاحيت بوده ادامه دارد و روزنه‌اي براي تجديد نظر در اين رويه ديده نمي‌شود. علي صوفي به «آرمان ملي» گفت: پيروزي اصلاح‌طلبان هميشه منوط به حضور مردم در پاي صندوق‌هاي راي و مشارکت حداکثري بوده که در اين شرايط بنظر نمي‌رسد اتفاق بيفتد. دبيرکل حزب پيشرو اصلاحات تاکيدکرد: درهر جايي که اميدي باشد کانديداهاي مطرح اصلاح‌طلبان تاييد شوند و پا به عرصه رقابت انتخاباتي بگذارند باز هم جنب و جوشي در آن حوزه‌هاي انتخابيه ديده خواهد شد. من فکر مي‌کنم که اگر هيأت‌هاي نظارت دقيق و درست عمل کنند و کسي را بدون دليل رد صلاحيت نکنند، فضا تغيير خواهد کرد. صوفي ادامه داد: اگر همين حداقل نيز حفظ شوند مي‌توان انتظار داشت که فضاي انتخاباتي در جامعه شکل بگيرد و مردم روي خوشي به صندوق‌هاي راي نشان دهند.