دلواپسانی که صداو سیما را خراب کرده اند

پروژه گاندو‌هراسي ناکام ماند
گاندو هراسي پروژه براي تخريب دولت و حاميان اصلاح‌طلب آن است. در تعريف گاندو آمده است: «از رفتارهاي جالب گاندو حفر کانال‌هاي عميق در کنار رودخانه‌ها و آبگيرهاي محل زندگي خود است. گاندوها با حفر اين کانال‌ها که چندين متر عمق داشته و طول آن‌ها تا 15 متر مي‌رسد، پناهگاهي براي زندگي و استراحت خود در ساعت‌هاي گرم روز تهيه مي‌کنند» اگر به اين ويژگي گاندو دقت شود يعني تحرکات زيرزميني اقدامات دلواپسان اصولگرا به ذهن متبادر مي‌شود. ذات آنها اگر چه مانند گاندو آشکار است اما خودشان تصور اين را دارند که سايرين پي به نيات و برنامه‌هاي آنها نمي‌برند که شايد همانند گاندو در زير زمين تهيه شده است. اما ابزار کار گاندو با دلواپسان متفاوت است چنانکه يکي از رفتارهاي مستند شده گاندوها استفاده از حيله‌هايي براي شکار پرندگان است. گاندو براي تطميع پرندگاني که به دنبال مصالح ساخت آشيانه‌اند تکه‌هاي چوب و شاخه را روي سر خود نگه مي‌دارد. البته دلواپسان در دهه 70 و اوايل 80 از اين ترفند بهره مي‌بردند يعني با تطميع و حتي تهديد برخي جوانان اصلاح‌طلب سعي در ايجاد تفرقه و مساعد کردن اوضاع به نفع خودشان بودند اما اکنون ديگر اين روش براي آنها مفيد نيست و شايد بايد دقت بيشتري در رفتار گاندو داشته باشند!
درخواست اصولگرايان از گاندوها
اصولگرايان از نوع دلواپس در فقدان شناسايي راهکار جديد گاندوها به تهديد گاندويي مي‌پردازند. به عنوان نمونه در ابتدا با شايعه ساخت گاندوي 2 به ايجاد جنگ رواني پرداختند و چنين وانمود کردند که پشت‌پرده‌هاي زيادي در اين سريال افشا خواهد شد و نويسنده گاندو گفته بود: «دوست داريم گاندو 2 ساخته شود، اما همه چيز به سفارش دهنده و شرايط بستگي دارد، شايد اصلا در گاندو 2 من حضور نداشته باشم. اگر براي ساخت فصل دوم گاندو مجموعه‌اي از پرونده‌ها کنار هم جمع شد و به موضوعي رسيد که بايد مردم در مورد آن آگاهي داشته باشند، اين فصل ساخته خواهد شد و اگر نه هيچ عجله‌اي نيست و ممکن است گاندو با 2 يا 3 يا 4 سال تاخير ساخته شود». پس از آن بود که بهانه‌جويي‌ها براي القاي سنگ اندازي در مسير ساخت گاندوي2 آغاز شد که اين مشي هم يادآور اظهارات اصولگرايان پيش از برگزاري انتخاباتي است که به شکست خود در آن انتخابات آگاهي دارند! در اين مواقع دلواپسان به پخش شايعاتي در مورد نهادهاي مختلف به‌ويژه اصلاح‌طلبان مي‌پردازند به عنوان نمونه وانمود مي‌کنند که اصلاح‌طلبان نبايد تاييد صلاحيت شوند يا اينکه مدعي اقدامات غيرقانوني از سوي اصلاح‌طلبان مي‌‌شوند. چند صباحي است که حاميان گاندو که همان هجمه‌گران به دولت و اصلاح‌طلبان هستند از ابزار گاندو براي هجمه استفاده مي‌کنند. مانند ديروز که مشرق نوشت: «اگرچه گروگان گرفته شدن بودجه و هزينه‌هاي جاري صداوسيما موضوع جديدي محسوب نمي‌شود و اکثر دولت‌ها، تلاش داشته‌اند به نوعي بااهرم بودجه، رسانه ملي را به سمت و سوي علائق و سياست‌هاي خود بکشانند اما پس از پخش سريال مشهور و پربيننده «گاندو» که اتفاقا براساس مستندات يک پرونده امنيتي ساخته شده، اين چالش شکل ديگري به خود گرفت و رسما عدم تامين و اختصاص بودجه صداوسيما، تبديل به عاملي براي تنبيه منتشرکنندگان ‌ابعاد جديدي از يک موضوع مهم و ملي شد. البته در زمان پخش اين سريال، خبرهاي مختلفي درباره حمله لفظي برخي اعضاي دولت به پخش سريال گاندو از تلويزيون منتشر مي‌شد اما گروگان گرفتن بودجه سازمان صداوسيما از جانب مسئولان اجرايي آن هم به خاطر توليد و پخش يک سريال و عملا اجراي تحريم‌‌هاي مالي نسبت به رسانه ملي رويکرد تلخي بود که افرادي مانند سيداحسان قاضي‌زاده‌ هاشمي عضو کميسيون فرهنگي و حسينعلي حاجي‌دليگاني ديگر نماينده و عضو کميسيون برنامه‌و‌بودجه ‌مجلس آن‌را افشا کرده و در خصوص ايجاد چنين رويه‌اي هشدار دادند. در واقع ضرباهنگ و سرآغاز آن با انتشار يک توئيت در فضاي مجازي از سوي يک نماينده مجلس شکل جدي‌تري به خود گرفت. اما پس از اينکه خبر قطع بودجه صداوسيما دست به دست در شبکه‌هاي اجتماعي و رسانه‌هاي مکتوب و غيرمکتوب چرخيد و فراگير شد، طبق معمول علي ربيعي سخنگوي دولت ورود پيدا کرد و در واکنش توئيتري که به يک رويه مقبول ميان سياستمداران تبديل شده، نوشت: «دولت، بودجه رسانه ملي را با همه‌ محدوديت‌هاي خود فراهم مي‌کند و هرگز حقوق و دستمزد کارکنان خدوم و زحمتکش اين دستگاه مهم را فداي سوگيري‌هاي معدودي نمي‌کند». هرچند اين توئيت، از سوي برخي رسانه‌ها به عنوان تکذيب خبر اعلام شده توسط يک نماينده مهم مجلس مطرح شد اما تکيه علي ربيعي روي موضوع حقوق و دستمزد کارمندان صداوسيما و نه بودجه اين سازمان (که موضوعي فراتر از حقوق و مزاياي کارمندان است) و انتشار نامه دبير وقت هيات دولت، نشان داد دولت همه ماجرا را تعريف نکرده است.


آشنا گاندوشناس است؛ پس نباشد!
19 تيرماه در نامه‌اي آمد: «سازمان برنامه و بودجه کشور، اعتبارات سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران را پس از تأييد دو نماينده رئيس‌جمهور در شوراي نظارت سازمان يادشده تخصيص دهد». حسام‌الدين‌آشنا و علي جنتي نمايندگان دولت در اين شورا محسوب مي‌شدند و با دستور فوق، رسانه ملي زماني از بودجه بهره‌‌مند مي‌شود که اين دو نفر عملکرد رسانه ملي را تأييد کنند در غير اينصورت بودجه‌اي عايدآن نخواهد شد و بنابراين بااستناد به مواضع حسام‌الدين آشنا درباره اقدامات صداوسيما به‌خصوص در مواردي چون ساخت و پخش سريال گاندو، بعيد بود که پس از ماجراي اين سريال، روي خوش به صداوسيما نشان دهد! اما اين موضوع اگرچه در ماه‌هاي اخير از سوي رسانه‌ها به دست فراموشي سپرده شده اما هنوز براي دولت يک امر حياتي است چراکه اين بار علي ربيعي دستيار رئيس‌جمهور و سخنگوي دولت در نامه‌اي به دژپسند وزير امور اقتصادي و دارايي، مواردي را درخصوص پرداخت پول به صداوسيما متذکر شده است. سخنگوي دولت از وزير اقتصاد خواسته به همه ذيحسابان دستگاه‌هاي دولتي دستور دهد هرگونه پرداخت پول در اين قالب را پس از طي مراحل قانوني و تاييد اولويت‌هاي برنامه‌سازي از سوي کارگروه فوق به رياست خود انجام دهد و ارائه گزارش اقدامات بعدي به شوراي اطلاع‌رساني دولت را مد نظر داشته باشد.