پاسخ ظریف به توهم بزرگ اروپایی ها

هادی محمدی – در فاصله سه روز تا پایان مهلت 60 روزه چهارم ایران به اروپا ، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان از مسکو پایتخت یکی از دوستان ایران در 1+4 پاسخ توهم اخیر اروپایی ها درباره برجام را داد و تاکید کرد : اتحادیه اروپا اگر خیال می‌کند که می‌تواند از مسیرهایی که برجام برای مقابله با نقض آن تعیین کرده، علیه ایران استفاده کند، دچار یک اشتباه بزرگ شده است.
 وزیر خارجه کشورمان که تمام روز گذشته را در مسکو و در مذاکرات با سرگئی لاوروف وزیر خارجه کهنه کار روس ها به سر برد در پایان گفت و گوهای دوجانبه در نشست خبری مشترک با بیان این که روابط دوجانبه دو کشور به صورت جامع و گسترده در همه زمینه‌ها در حال پیشرفت است، افزود : در زمینه منطقه همان طور که آقای لاوروف اشاره کرد ما دو طرح بسیار شبیه به هم درباره امنیت در خلیج فارس داریم؛ پویش صلح هرمز که توسط آقای روحانی در مجمع عمومی مطرح شد و طرحی که دوستان روس ما به دنبال آن هستند برای امنیت جمعی در خلیج فارس هر دو بر این مبناست که روابط در این منطقه باید براساس همکاری نه مقابله و تهدید و توسل به زور باشد و امیدواریم با مشارکت هر دو طرح را گسترش دهیم و سایر کشورهای منطقه را برای مشارکت در این طرح‌ها تشویق کنیم. وزیر خارجه تصریح کرد: برجام به عنوان یک توافق بسیار متین و توازن بخش بین‌المللی توانسته روش‌هایی را برای مقابله با نقض تعهدات خودش پیش بینی کند. اقداماتی که ایران در ۹ ماه گذشته انجام داده در اجرای این مفاد برجام بوده و هیچ کس نمی‌تواند در برابر آن، اقدامی کند. در حقوق بین الملل و حقوق داخلی آن چه اولین جلسه به شما یاد می‌دهند، این است که شما نمی‌توانید در برابر راهکارهای قانونی اقدام به تنبیه طرفی کنید که از راهکار قانونی استفاده می‌کند.
رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: اتحادیه اروپا اگر خیال می‌کند که می‌تواند از مسیرهایی که برجام تعیین کرده برای مقابله با نقض برجام، علیه ایران استفاده کند دچار یک اشتباه بزرگ شده است، به خاطر این که باید از این مسیرها اول علیه نقض آمریکا استفاده کند و بعد علیه نقض‌های اروپا و بعد از آن نیازی نیست به ایران بپردازد چون در آن صورت ایران به اجرای کامل برجام برمی‌گردد .
در پایان سفر ظریف به مسکو ، وی و هیئت همراهش عازم پکن پایتخت چین شدند .
 
   خبر مرتبط


دیپلماسی سیاسی در ادامه دیپلماسی دفاعی  

روز گذشته محمد جواد ظریف در مسکو با همتای روس خود ملاقات کرد و امروز نیز با وانگ یی وزیر خارجه چینی ها در پکن دیدار و گفت وگو خواهد کرد . آن چنان که رسانه های داخلی و خارجی همزمان با اجرای رزمایش تاریخی ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند پیش بینی می کردند روابط سه جانبه تهران، مسکو و پکن در حال رسیدن به سطحی است که شاید در آینده نزدیک بتوان از آن به عنوان روابط «راهبردی» یاد کرد ، روابطی که در حوزه های مختلف اقتصادی ، سیاسی و نظامی گسترده شده و دو طرف در بیشتر مسائل مرتبط با هم مشورت های نزدیک دارند، روابطی که در گذشته کمتر شاهد آن بودیم و حالا می رود تا عادی سازی شود. این روزها تهران آماده اجرای گام پنجم کاهش تعهدات برجامی خود است  و اگرچه برخی منابع آگاه به خراسان خبرداده اند که اجرای این گام در اوایل هفته آینده به صورت قطعی تصمیم گیری شده اما ممکن است با صلاحدید ریاست جمهوری و هیئت عالی نظارت بر برجام برخی جزییات فنی آن با تغییراتی همراه باشد اما سفر ظریف به پکن و مسکو نشان می دهد برای این گام نیز ایران مشورت دوستانش در برجام را مد نظر داشته است . امروز ایران، روسیه و چین به عنوان سه کشور قدرتمند در آسیا الگوی مناسبی از همکاری را پیش روی کشورهای ضعیف تر این منطقه گشوده اند ، الگویی که مقابله با یک جانبه گرایی آمریکا و سیاست های عجیب و غریب ترامپ اش وجه مشترک و اصلی آن به شمار می رود، الگویی که می تواند با ورود کشورهای قدرتمند دیگر در آسیا روزگاری جدید را در عرصه روابط بین الملل رقم بزند .