داستان تخیلی یک آقا

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: چند وقتی است که مستند سریالی تحت عنوان «مثل‌خواهر» در فضای مجازی دست به دست می‌شود، نکته اینجاست که این مستند 6قسمتی بیشتر از یک ماه پیش در فضای مجازی بارگذاری شده است و جالب است که حالا در حال انتشار است، این مستند با واکنش‌های منفی زیادی رو‌به‌رو بوده و خیلی‌ها آن را سخیف شمردند؛ با همه این اوصاف چندی پیش که قرار بود موسسه‌ای با نام حیات حسنی کارگاهی آموزشی با موضوع چند همسری را در شهر تهران برگزار کند مقام معظم رهبری حجت را تمام کردند و فرمودند:« خدا یکی و محبت یکی و «یار» یکی» سوال اینجاست که چرا کماکان چنین تبلیغاتی منتشر می‌شود؟ و تاثیرات آن بر جامعه چه خواهد بود؟
>مستند چند همسری «مثل خواهر»
براساس گزارش باشگاه خبرنگاران و عصر ایران، چند روزی است که کلیپی در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است که واکنش‌های بسیاری را به‌ دنبال داشته است. این کلیپ چند دقیقه‌ای مستندی شش قسمتی در مورد زندگی ۴ زن بوده که با هم در یک خانه به عنوان همسران یک مرد به‌طور مشترک زندگی می‌کنند.
این مستند روایتگر زندگی فردی است که چهار همسر از نقاط مختلف کشور دارد و متولد سال ۶۹ است که البته خود را نویسنده ۲۰ جلد کتاب معرفی کرده و اعلام می‌کند درآمدش هم از همین راه تامین می‌شود. بر اساس اظهارات اعضای خانواده، این چهار زن از خواهر به هم نزدیک‌تر هستند، این زنان در مجموع ۷ فرزند دارند و اعلام می‌کنند که از زندگی خود با شوهرشان راضی و خوشحال هستند. هر قسمت از این مستند به یکی از اعضای اصلی خانواده بیشتر اختصاص دارد. لازم به ذکر است که نسخه‌ ایرانی مستند ترویج چند همسری بیشتر از یک ماه پیش در اینترنت بارگذاری شده است.


در شرایطی که بحث مستند چند همسری با عنوان «مثل خواهر» در شبکه‌های اجتماعی مختلف از توییتر گرفته تا اینستاگرام داغ است، این نکته هم قابل تامل خواهد بود که دقیقا «مجموعه تلویزیونی مستند آمریکایی» در سال ۲۰۱۰ تولید شده است که نام آن هم «هووهای مثل خواهر یا Wives Sister»، است. این مستند هم مشابه نسخه فارسی منتشر شده، چند همسری یک مرد به نام «کودی براون» در آمریکا را به‌ تصویر می‌کشد. این مرد آمریکایی با ۴ همسر و ۱۷ فرزند در «لاس وگاس» زندگی می‌کند.
>مقام معظم رهبری حجت را تمام کردند
بحث ترویج چندهمسری در حالی در فضای مجازی دوباره داغ شده است که در آبان ماه موسسه‌ای با نام حیات حسنی با انتشار پوستری در فضای مجازی اعلام کرد که قصد دارد، کارگاهی آموزشی با موضوع چند همسری را در شهر تهران برگزار کند. انتشار این پوستر حواشی بسیاری را به‌ همراه داشت؛ به دنبال این حواشی نظر رهبر معظم انقلاب درباره مقوله چندهمسری در صفحه مجازی ریحانه توسط دفتر نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص تعدد زوجین منتشر شد که در بیان رهبر انقلاب تاکید شده بود: «خدا یکی و محبت یکی و یار یکی»
به گزارش خبرگزاری فارس؛ پیرو انتساب برخی دیدگاه‌ها و تعبیرات در موضوع «چندهمسری مردان» به حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای و با توجه به تاثیر آن بر مسائل خانوادگی و شئون اجتماعی، بخش زن و خانواده‌ Khamenei.ir (ریحانه) فتوا و نگاه معظم‌له به این مساله را به شکل مختصر بیان می‌کند.
در نظر حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای بنابر ادله‌ معتبر دینی چند همسری مردان، مباح اما غیر مستحب است، اما از آنجا که مطابق دلایل قرآنی جواز آن مشروط به اطمینان از رعایت عدالت بین همسران شده است، بنابراین هر گاه از نظر عقلایی عدم تحقق رعایت عدالت بین همسران محتمل باشد، ازدواج مجدد شوهر جایز نیست. همچنین در نگاه کلان معظم‌له به خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی در زندگی انسان و ضرورت شکل‌گیری خانواده و مراقبت و حفاظت از آن، عواملی در استحکام این بنیان الهی و شکل‌گیری آن موثر است از جمله: حفظ محبت و اعتماد متقابل زوجین، اصالت نقش مادری و تربیتی بانوان، پرهیز از راه یافتن نگاه مادی به خانواده و تجمل‌گرایی و رقابت‌های مادی خانواده‌ها، ترویج ازدواج آسان و نقش مهم و موثر والدین در آن، وظیفه دستگاه‌های حکومتی و رسانه‌ها در تسهیل امر ازدواج جوانان.
بر این اساس از آنجا که در جامعه و کشور ما ازدواج مجدد مردان غالبا به ضرر استحکام خانواده و موجب تضعیف محبت زوجین و گاه فروپاشی خانواده است، نگاه معظم‌له به آن خوشبینانه و مثبت نیست و از این روست که این جمله در بیان ایشان تکرار شده است که: «خدا یکی و محبت یکی و یار یکی».
اما سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که با توجه به این موضوع که مقام معظم رهبری حجت را تمام کرده‌اند چرا همچنان موضوع چند همسری بیان می‌شود و برخی بر این موضوع اصرار می‌ورزند؟ از طرف دیگر بیان چنین موضوعاتی چه‌تاثیری بر جامعه خواهد داشت؟
>بیانات مقام معظم رهبری
مثل آبی بر آتش بود
مریم یوسفی، جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در این خصوص به آفتاب یزد گفت: «تاثیر گذاری این نوع تبلیغات در جامعه به دو بخش تقسیم می‌شود. یکی تاثیر گذاری بر مردان جامعه است و دیگری تاثیر گذاری بر زنان جامعه، به نظر من تعداد کمی از مردان هستند که ممکن است تحت تاثیر چنین تبلیغات به قول معروف اغوا گرانه قرار بگیرند چرا که وضعیت اقتصادی جامعه این اجازه را به آن‌ها نمی‌دهد تا تحت تاثیر قرار بگیرند. وقتی هر روز وضعیت اقتصادی در جامعه بدتر می‌شود و شکاف بین فقیر و غنی عمیق‌تر می‌شود، دیگر کسی حتی به فکر ازدواج هم نیست چه برسد به چند همسری! خیلی از مردان جوان جامعه امروز زیر بار ازدواج نمی‌روند چون نمی‌توانند مسئولیت یک زندگی را بر عهده بگیرند چطور در چنین شرایطی مسئولیت چند همسر و چندین فرزند را برعهده می‌گیرند؟ واقع بینانه که به موضوع نگاه کنیم می‌بینیم که اقتصاد یک ترمز بزرگ است برای موضوع تعدد زوجات. سریال آقای... و چهار همسرشان یک استثناء و در واقع نوعی تبلیغات اغواگرانه است که بیشتر شبیه به داستان‌های تخیلی است و بین تخیل تا واقعیت فاصله زیادی وجود دارد. مردم جامعه ما واقع بین هستند و واقعیت‌های جامعه را می‌بینند بنابر این تبلیغات این چنینی کمترین تاثیر را روی آن‌ها می‌گذارد خیلی از آن‌ها شاید با خنده از کنار چنین مواردی بگذرند.»
او در ادامه تصریح کرد:«موضوع دیگر تاثیرات چنین تبلیغات بر زنان جامعه است، صحبت‌های همسران آقای... به طور کلی جنبه تبلیغاتی دارند، آن خانمی که می‌گوید من از زندگی ام راضی هستم و اگر برگردم دوباره همین انتخاب را خواهم داشت به نظر شما چیز دیگری می‌تواند بگوید؟ اگر این‌ها را نمی‌گفت چه باید می‌گفت؟ آیا اگر حرف دیگری می‌زد بعد‌ها تبعات این موضوع دامن گیرش نمی‌شد؟ اما زنان زیادی با دیدن چنین تبلیغاتی وحشت می‌کنند، پیش از این که تبلیغات چند همسری فراگیر شده بود من ترس و وحشت را در چهره همه خانم‌های اطراف و شاگردانم می‌دیدم! بارها از من می‌پرسیدند که باید چه بکنند تا چنین اتفاقی برای آن‌ها نیفتد، فکر می‌کردند که برای جلوگیری از چنین اتفاقی در زندگیشان باید به همسرانشان باج بدهند! ترس کانون خیلی از زندگی‌ها را هدف قرار گرفته بود، ترس و وحشت یک مادر خواه نا خواه بر روحیه فرزندان تاثیر خواهد گذاشت و کانون خانواده را به لرزه در می‌آورد، چون زن‌ها همیشه حس مالکیت نسبت به همه داشته‌هایشان دارند، بنابر این داشته‌هایشان را با هیچ کس قسمت نمی‌کنند، بیانات مقام معظم رهبری در خصوص چند همسری مثل آبی بر آتش بود که خیال خیلی از زنان را راحت کرد و نفس راحت کشیدند. صحبت‌های ایشان خیلی از زنان را دلگرم کرد. تبلیغات چند همسری بعد از بیانات رهبری کمتر تاثیری بر زنان هم خواهد گذاشت اما به طور کلی این تبلیغات اغواگرانه نباید گسترش پیدا کند و رعب و وحشت را به خانواده‌ها تحمیل کند.»