انتقام قطعی است پیغام نفرستید

آفتاب یزد- گروه سیاسی: «انتقام سخت در راه است»، «حتما به آمریکا ضربه می‌زنیم»، «به طور قطع پاسخمان نظامی است»، «پاسخی برای خروج آمریکا از منطقه»، «از جایی که فکر نمی‌کنند ضربه خواهند خورد» و... اینها بخشی از واکنش‌هایی است که مسئولان و مقامات ایرانی نسبت به ترور سردار سلیمانی از سوی ایالات متحده نشان داده‌اند. در مواجه با این تهدیدات خبرهایی نیز از گوشه و کنار دنیا می‌آید که دعوت به خویشتن داری می‌کنند، از گفت‌وگو برای کاهش تنش در منطقه سخن می‌گویند. یک روزنامه آلمانی به نقل از هایکو ماس، وزیر امورخارجه آلمان نوشته است که او سعی دارد پس از به شهادت رسیدن قاسم سلیمانی فرمانده ارشد سپاه پاسداران ایران و جمعی از همراهانش توسط آمریکا مذاکراتی مستقیم با تهران انجام دهد تا از تشدید اوضاع جلوگیری کند. هایکو ماس در گفت‌وگو با روزنامه بیلد گفت: در روزهای پیش رو ما در سازمان ملل، اتحادیه اروپا و در رایزنی با شرکایمان در منطقه از جمله در گفت‌وگو با ایران هر کاری در توان داشته باشیم برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها انجام خواهیم داد. وی همچنین به این روزنامه گفت که در همین راستا، تماس‌هایی با همتایان انگلیسی، فرانسوی و آمریکایی خود و به‌علاوه جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشته است. در همین حال خبرگزاری فرانسه با انتشار خبر فوری در صفحه رسمی خود در توئیتر از دعوت اتحادیه اروپا از محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران برای سفر به بروکسل، مقر اتحادیه اروپا خبر داد. این دعوت در پی آن انجام شده است که آمریکا بامداد جمعه در اقدامی جنایت‌کارانه با حمله هوایی به سردار قاسم سلیمانی و همراهانش در فرودگاه بغداد آنها را به شهادت رساند. این اقدام موجب افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا شده است. ظریف و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شنبه شب در یک گفت‌وگوی تلفنی با یکدیگر درباره تحولات منطقه، لزوم کاهش تنش‌ها و موضوعات پیرامون اجرای برجام رایزنی کردند. دومینیک راب وزیر امورخارجه انگلیس روز سه‌شنبه به واشنگتن خواهد رفت تا درباره اقدام آمریکا در ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده ارشد سپاه پاسداران ایران با مایک پمپئو همتای آمریکایی خود گفت‌وگو کند. وی پیش از آن نیز با وزیران امور خارجه فرانسه و آلمان دیدار خواهد کرد. سباستین کورتز صدراعظم اتریش در گفت‌وگو با روزنامه بیلد‌ام زنتاگ این پیشنهاد را مطرح کرد که در صورت تمایل مقامات ایران و آمریکا برای بازگشت به مذاکره، وین میزبان این مذاکرات باشد. بنابر گزارش پایگاه اینترنتی تله‌ریپورت، کورتز در ادامه به برگزاری جلسات متعدد مذاکرات ایران و گروه موسوم به 1+5 در پایتخت اتریش اشاره کرد که در سال 2015 به حصول توافق هسته‌ای میان آنها منجر شد اما آمریکا که از اعضای توافق به شمار می‌آمد در سال 2018 به ‌طور یک‌جانبه از آن
خارج شد.
> انگلیس و فرانسه در حال رایزنی با طرف ها
یک سخنگوی دولت انگلیس نیز گفت که بوریس جانسون نخست وزیر این کشور که هنوز درباره ترور سردار سالیمانی اظهار نظر نکرده، قرار است طی روزهای آیِنده با رهبران سایر کشورها گفت‌وگو کند. به گفته این سخنگو، جانسون احتمالا با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه گفت‌وگو خواهد داشت. امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، روز شنبه در تماسی تلفنی با برهم صالح، همتای عراقی خود تاکید کرد که در راستای فرو نشاندن تنش‌ها در خاورمیانه پس از به شهادت رسیدن سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران در اثر حمله هوایی آمریکا، تلاش می‌کنند. در بیانیه منتشر شده از دفتر مکرون، آمده است: رئیس جمهور این دو کشور[عراق و فرانسه] موافقت کردند که در راستای اجتناب از گسترش بیشتر تنش‌ها و اقدام برای تامین ثبات در عراق و مناطق گسترده‌تر، ارتباطی نزدیک را حفظ کنند.


> همسایگان به دنبال کاهش تنش
وزارت خارجه عمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: سلطنت عمان با اهتمام فراوان تنش‌های اخیر به وجود آمده میان آمریکا و جمهوری اسلامی ایران را دنبال می‌کند. در این بیانیه آمده است: عمان از دو طرف می‌خواهد که از طریق گفت‌وگو و راه‌های دیپلماتیک اختلافات خود را حل کنند و به درگیری‌های منطقه پایان دهند. وزارت خارجه عمان همچنین تاکید کرد که جامعه بین‌المللی نیز باید برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه تلاش کند و مواضع دو طرف مبنی بر عدم رغبت در تشدید تنش را غنیمت بشمارند. پیش از این نیز شبکه خبری المیادین مدعی شد که یک هیئت عمانی به منظور میانجیگیری به تهران آمد ولی با پاسخ منفی ایران مواجه شد. این هیئت که از عمان برای میانجیگری به تهران سفر کرده بود، بدون هیچ دستاوردی بازگشت. ایران میانجیگری هیئت عمانی را نپذیرفت و به هیئت عمانی اعلام کرده است که به هیچ میانجیگری توجه نخواهد داشت. این در حالی است وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و عمان شنبه شب در تماس تلفنی، تحولات منطقه را بررسی کردند. با این حال دیروز سخنگوی وزارت خارجه در کنفرانس خبری گفت که چنین موضوعی صحت ندارد و هیئتی از عمان برای میانجیگری میان تهران و واشنگتن به ایران سفر نکرده است. ترکیه نیز با توجه به روابط ویژه‌ای که با هر دو طرف ایران و آمریکا دارد دست به تلاش‌هایی زده است. اردوغان در تماس تلفنی با روحانی گفته بود: «مداخلات خارجی و درگیری‌های منطقه‌ای مانع رسیدن منطقه به آرامش و ثبات می‌شود و نباید اجازه دهیم چنین اقداماتی صلح و ثبات منطقه را به خطر اندازد. رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: یقین دارم که ساختار حکومتی و فرهنگی ایران که ریشه در تاریخ دارد این مقطع زمانی را با اتکا به خرد، رهبری خواهد کرد.»
> تهدید توئیتری ترامپ
تلاش‌های کشورهای ثالث برای کاهش تنش میان ایران و ایالات متحده درحالی است که سیگنال‌ها میان این دو کشور نشان می‌دهد که شاید این تلاش‌ها فعلا نتیجه ندهد. دونالد ترامپ در اکانت توئیتر خود در روزهای اخیر بارها تهدیداتی انجام داده که آخرینش دیروز بود. به گزارش تسنیم او در یکی از توییت‌های خود نوشت که ایران درباره هدف قرار دادن اهداف آمریکا و انتقام‌گیری ترور سردار سلیمانی صحبت می‌کند درحالی که او مسئول کشته شدن یک آمریکایی و زخمی شدن صدها نفر دیگر بود. وی در ادامه توییت خود نوشت که اگر ایران اهداف آمریکا را هدف قرار دهد این کشور با هدف قرار دادن 52 هدف از جمله اهداف فرهنگی واکنش نشان خواهد داد. طبق توییت ترامپ این کشور دو تریلیون دلار صرف تجهیزات نظامی کرده که می‌تواند از آنها علیه ایران استفاده کند. این توئیت با واکنش‌هایی در تهران همراه شد از جمله فرمانده کل ارتش اظهار کرد:« در یک درگیری احتمالی در آینده که بعید می‌دانم جرات انجام این کار را داشته باشند؛ آنجا مشخص خواهد شد که این اعداد ۵ و ۲ به کجا تعلق خواهد داشت.» محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در واکنش به توئیت دونالد ترامپ گفته است که هدف قرار دادن اماکن فرهنگی «جنایت جنگی» است. او نوشته است: «در پی ارتکاب نقض شدید قوانین بین‌المللی در روز جمعه با ترورهای بزدلانه، ترامپ بار دیگر تهدید کرده‌ است که دست به نقض جدید هنجارهای قطعی بین‌المللی خواهد زد. هدف قرار دادن اماکن فرهنگی یک جنایت جنگی است. چه با لگد و چه با فریاد، پایان حضور شرورانه آمریکا در غرب آسیا آغاز شده است.» این توئیت در آمریکا و به ویژه میان رقبای دموکرات او واکنش‌هایی را به همراه داشته است. جو بایدن معاون اول اوباما که از او به عنوان مهمترین رقیب انتخاباتی ترامپ شناخته می‌شود در توئیتی نوشت:«هر چه دیوارها به این آدم نزدیک‌تر می‌شود (عرصه به این آدم تنگ‌تر می‌شود)، او به فردی غیرمنطقی‌تر بدل می‌شود.» الیزابت وارن دیگر کاندیدای دموکرات نیز نوشته:«شما تهدید کرده‌اید که مرتکب جنایت جنگی می‌شوید. ما در جنگ با ایران نیستیم. مردم آمریکا جنگ با ایران را نمی‌خواهند. اینجا دموکراسی است.» ایلهان عمر، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز در توئیتی نوشته است که رئیس جمهوری آمریکا تهدید به انجام «جنایت جنگی» کرده است. او در انتهای توئیتش نوشته است که «خدا به همه ما کمک کند.» در شهرهای مختلف آمریکا نیز مخالفان جنگ تجمعاتی علیه سیاست‌های ترامپ به راه انداختند. به نوشته وبگاه «هیل» این تجمعات اعتراضی از سوی برخی سازمان‌ها و فعالان ضد جنگ در آمریکا از جمله «AcNow to Stop War»
و «ANSWER» برنامه‌ریزی شده است. قرار است معترضان مقابل «کاخ سفید»، «میدان تایمز»، «برج ترامپ» در شیکاگو و نیز «برندربرگ گیت» در برلین در آلمان تجمعات اعتراضی برگزار کنند. هیل نوشته، گروه ضد جنگ انسر (ANSWER) در وبگاه خود در این رابطه نوشت: «هدف قرار دادن و ترور یک فرمانده ارشد ایران سر آغاز یک جنگ است. اگر مردم آمریکا برای متوقف کردن آن قیام نکنند، این جنگ تمام منطقه را درگیر خواهد کرد و می‌تواند به سرعت به یک درگیری جهانی با دامنه غیرقابل پیش‌بینی و پیامدهای وخیم‌تر بالقوه
مبدل شود.»
> پیامی خارج از روال
از سوی دیگر تهدید ترامپ درحالی صورت می‌گیرد که پیام‌های رسمی و غیررسمی از سوی آمریکا برای تهران در جهت کنترل تنش ارسال کرده است. آمریکا در پیامی که از طرف سوئیس ارسال کرده بر مدار تنش زایی گام برداشته است. سخنگوی وزارت خارجه دیروز در پاسخ به سوالی در ارتباط با جزییات پیام آمریکایی‌ها به ایران از طریق سوئیس گفت: «از بیان جزییات این پیام معذورم ولی این پیام نامه‌ای بود از طرف وزیر خارجه آمریکا که خارج از روال دیپلماتیک و تشریفات دیپلماتیک و بی‌ادبانه بود و ما هم در بعد از ظهر روز جمعه در جلسه سوم اضطراری که داشتیم نامه را بررسی کردیم و پاسخی که شایسته مقامات آمریکایی بود در سطح پایین‌تر از حد تصور آنها به آنها ارائه کردیم.» سردار نقدی نیز روایت دیگری را مطرح کرده و گفته:«اولا این انتقام قطعی است و آمریکا بیخودی پیام و نامه نفرستد، چون همه را بسیج کرده که یا زنگ بزنند و یا با وزیر خارجه دیدار کنند. شما که مرد این کار نبودید، پس چرا مرتکب چنین غلطی شدید؟» جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب نیز به روایتی درباره پیام آمریکا پرداخته است و با اشاره به پیام‌ آمریکا به ایران پس از ترور سپهبد سلیمانی، گفته:«آمریکایی‌ها صبح جمعه به روش دیپلماسی و غیره متوسل شدند و حتی گفتند اگر می‌خواهید انتقام بگیرد، متناسب با کاری که ما کردیم، انتقام بگیرید؛ در حالی که آنها نمی‌توانند چیزی را تعیین کنند.»
> دو بازوی آمریکا و انتخاب ایران
به نظر می‌رسد وضعیت رابطه ایران و آمریکا به پیچیده‌ترین شرایط خود رسیده است. آمریکا اقدامی را انجام داده که غیرقابل پیش‌بینی بود حتی در قواعد بازی متشنج دو کشور نیز قرار نمی‌گرفت حالا اما واشنگتن از دو بازوی متفاوت استفاده می‌کند. از یک طرف آنها از طریق پیام‌های رسمی پومپئو و همچنین توئیت‌های ترامپ به دنبال تهدیدهای وسیع هستند تا ایران را از طریق ابزار بازدارندگی به سمتی حرکت دهند که واکنشی به ترور سردار سلیمانی نشان ندهد، اما بازوی دیگر آمریکایی‌ها استفاده از هم‌پیمانانی است که از طریق دیپلماسی ایران را اقناع کنند که شرایط با پاسخ تهران متشنج می‌شود و چه بسا شانس جنگ بالا رود و بهتر است حرکت به سمت تنش‌زدایی باشد. این دو مسیر حرکتی از سوی ایالات متحده درحالی است که در تهران یک خط بیشتر دنبال نمی‌شود و آنهم تمرکز بر روی این است که پاسخ باید داده شود. و این هم پیامی است که مردم در این چند روز مخابره کرده‌اند. خواسته مردم ایران این است: «انتقام خون شهید سلیمانی را باید از جنایتکاران بگیریم.»
بنابراین تهران در مقابل تهدیدات به تهدید دست زده و از طرف دیگر هرگونه تلاش بازیگران ثالث را برای گفت‌وگو را قابل قبول نمی‌داند. در واقع تهران پاسخ به این ترور را حق خود می‌داند و تنها در مورد نوع این پاسخ است که احتمالا گمانه زنی میان مسئولان سیاسی و نظامی وجود دارد.
ترامپ همه شناورهای آمریکایی را 1000 کیلومتر از ایران عقب کشید
شبکه العالم به نقل از منابع مطلع در خبری اختصاصی اعلام کرد که آمریکایی‌ها هشدار ایران که با جدیت ملی همراه است را شدیدا جدی گرفته‌اند و البته جدی‌ترین نشانه آن این است که ترامپ شناورهای آمریکایی را 1000 کیلومتر از محدوده ایران عقب کشیده است. به گزارش ایسنا، پس از آن که سحرگاه جمعه سردار سلیمانی به همراه «ابو مهدی مهندس» جانشین فرمانده الحشدالشعبی طی یک عملیات تروریستی در مسیر فرودگاه بغداد به شهادت رسید ایران اعلام کرد که انتقام سختی خواهد گرفت.