گلدن‌گلوب زیر سایه حماقت ترامپ

مصطفی قاسمیان - بامداد دیروز به وقت ایران، یکی دیگر از مراسم‌  مهم سینمایی آخر سال برگزار شد و انجمن مطبوعات خارجی هالیوود موسوم به «گلدن‌گلوب» برندگان جوایز خود را در دو دسته آثار سینمایی و تلویزیونی معرفی کرد. مراسم این انجمن که بعد از اسکار، مهم‌ترین و معتبرترین جوایز سینمایی سال را اهدا می‌کند، امسال تحت‌تأثیر به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه توسط تروریست‌های آمریکایی قرار گرفت و شماری از اهداکنندگان و برندگان جایزه، در این باره صحبت کردند. در ادامه چهار نکته برگزیده را از این مراسم می‌خوانید:
1- حضور ناگهانی برنده
جایزه اصلی بخش سینما، به فیلمی رسید که هنوز اکران نشده و بسیاری از سینمادوستان و منتقدان سراسر جهان   آن را تماشا نکرده‌اند. این در حالی است که «جوکر»، «مرد ایرلندی» و «داستان ازدواج» مدت‌ها قبل منتشر شده بودند و بسیاری از منتقدان و تماشاگران آن‌ها را تحسین کرده‌اند. «1917» برنده جایزه بهترین فیلم درام که عملاً مهم‌ترین جایزه کل مراسم است، نمایش‌های بسیار محدودی برای منتقدان داشته و با نظر مثبت همان‌ها، جایزه گلدن‌گلوب را گرفت که به عنوان تبلیغات مؤثر برای اکران عمومی، به یاری‌اش خواهد آمد. حضور «1917» در صدر جوایز گلدن‌گلوب برای بسیاری از علاقه‌مندان سینما در سراسر جهان ناگهانی بود. این فیلم آخر هفته جاری نمایش عمومی خود را آغاز می‌کند.
2- رد پررنگ سیاست
مراسم گلدن‌گلوب امسال مانند همه وقایع 3-4 روز اخیر جهان، تحت‌تأثیر حماقت دولت آمریکا در ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده نظامی ایرانی بود. مهم‌ترین نطق را پاتریشیا آرکت بازیگر 51 ساله آمریکایی انجام داد که برای مینی‌سریال «تظاهر» برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد. به گزارش مهر، او پس از دریافت جایزه، با انتقاد از اظهارات تهدیدآمیز اخیر ترامپ به تشدید تنش‌ها بین آمریکا و ایران درپی ترور سپهبد قاسم سلیمانی که به دستور ترامپ صورت گرفت، اشاره کرد. وی گفت رویدادهای تاریخی بزرگ‌تری از آن چه شب گلدن‌گلوب را می‌سازد، در حال وقوع است و از هموطنان خود خواست در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا حتماً رأی بدهند تا این شرایط تغییر کند. او گفت: «ما داریم می‌بینیم بار دیگر بر لبه جنگ ایستاده‌ایم. رئیس‌جمهوری آمریکا توئیت می زند و تهدید می‌کند که ۵۲ سایت شامل سایت‌های فرهنگی ایران را بمباران می‌کند و زندگی جوانان ما را که در سراسر جهان سفر می‌کنند به خطر می‌اندازد. مردم نمی‌دانند که اگر این بمب‌ها فرود آیند روی سر بچه‌های خودشان می‌ریزد. از شما التماس می‌کنم برای این که به فرزندان مان و فرزندان آن‌ها فردایی بهتر بدهیم در انتخابات ۲۰۲۰ شرکت کنیم و از هر کسی که می‌شناسیم خواهش کنیم تا در انتخابات شرکت کند.» در ادامه میشل ویلیامز، خواکین فینیکس، نیکول کیدمن و راسل کرو از طریق یک پیام، درباره آتش‌سوزی استرالیا و حقوق زنان نیز اظهارنظر کردند و با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، از مردم خواستند تا انتخابی درست انجام بدهند.
3- دستان خالی نتفلیکس
در فهرست برندگان امسال، چند فیلم مهم به شکلی ناباورانه مورد توجه قرار نگرفتند که مهم‌ترین‌شان «مرد ایرلندی» و «داستان ازدواج» هر دو محصول نتفلیکس بود. رابرت دنیرو که با «مرد ایرلندی»، پس از چندین سال دوباره یک فیلم خوب و یک نقش‌آفرینی خوب در کارنامه پربارش ثبت کرده، از ابتدا نامزد جایزه هم نشد و جو پشی که بازی بسیار خوبی ارائه کرده بود، به جایزه نرسید. از سوی دیگر فیلم نامه عالی نوا بامباک در «داستان ازدواج» و کارگردانی بی‌نقص مارتین اسکورسیزی در «مرد ایرلندی» نیز نادیده گرفته شد، اگرچه هر دو رقبای قدری چون کوئنتین تارانتینو و سم مندس داشتند.
4- پیش‌بینی‌ناپذیر در بخش سینما
جوایز امسال گلدن‌گلوب، در بخش سینما چندان مطابق پیش‌بینی‌ها نبود. در بیشتر پیش‌بینی‌های منتشرشده از منتقدان، بازیگران زن مانند رنه زلوگر در «جودی»، آکوافینا در «وداع» و لارا درن در «داستان ازدواج» معدود پیش‌بینی‌های درست منتقدان بود. احتمالاً تنها جایزه‌ای که همگان آن را پیش‌بینی می‌کردند، جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان بود که به «انگل» از کره جنوبی رسید. در مقابل اما، آنتونیو باندراس بازیگر «درد و افتخار» و همچنین بازیگران و کارگردان دو فیلم «داستان ازدواج» و «مرد ایرلندی» چهره‌هایی بودند که احتمال دریافت جایزه‌شان می‌رفت، اما دستشان از گلدن‌گلوب کوتاه ماند. در بخش تلویزیون اما همه‌چیز مطابق پیش‌بینی‌ها پیش رفت. سریال‌های «جانشینی»، «فلی‌بگ»، «چرنوبیل» و بازیگرانی چون استلان اسکارسگارد، برایان کاکس و فیبی والر-بریج احتمالاً از جایزه‌شان مطمئن بودند و خب در نهایت هم مراسم را دست پر ترک کردند.
 
فهرست کامل برندگان گلدن‌گلوب:

بخش سینما
بهترین فیلم درام: ۱۹۱۷
بهترین فیلم موزیکال/کمدی: روزی روزگاری در هالیوود
بهترین کارگردان: سم مندس برای «۱۹۱۷»
بهترین بازیگر مرد درام: خواکین فینیکس برای «جوکر»
بهترین بازیگر زن درام: رنه زلوگر برای «جودی»
بهترین بازیگر مرد موزیکال/کمدی: تارون اجرتن برای «راکت‌من»
بهترین بازیگر زن موزیکال/کمدی: آکوافینا برای «وداع»
بهترین بازیگر مرد مکمل: برد پیت برای «روزی روزگاری در هالیوود»
بهترین بازیگر زن مکمل: لارا درن برای «داستان ازدواج»
بهترین فیلم نامه: کوئنتین تارانتینو برای «روزی روزگاری در هالیوود»
بهترین موسیقی متن: هیلدور گودنادوتیر برای «جوکر»
بهترین ترانه: دوباره خودم را دوست خواهم داشت از فیلم «راکت‌من»
بهترین فیلم انیمیشن: حلقه گمشده
بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان: انگل‌



بخش تلویزیون:
بهترین سریال درام: جانشینی
بهترین بازیگر مرد درام: برایان کاکس برای «جانشینی»
بهترین بازیگر زن درام: الیویا کلمن برای «تاج»
بهترین سریال موزیکال/کمدی: فلی‌بگ
بهترین بازیگر مرد موزیکال/کمدی: رامی یوسف برای «رامی»
بهترین بازیگر زن موزیکال/کمدی: فیبی والر-بریج برای «فلی‌بگ»
بهترین مینی‌سریال/تله‌فیلم: چرنوبیل
بهترین بازیگر مرد مینی‌سریال/تله‌فیلم: راسل کرو برای «بلندترین صدا»
بهترین بازیگر زن مینی‌سریال/تله‌فیلم: میشل ویلیامز برای «فاسی وردون»
بهترین بازیگر مرد مکمل مینی‌سریال/تله‌فیلم: استلان اسکارسگارد برای «چرنوبیل»
بهترین بازیگر زن مکمل مینی‌سریال/تله‌فیلم: پاتریشیا آرکت برای «تظاهر»