خراسان رضوی دومین استان کم تورم در آذرماه

بر اساس گزارش مرکز ملی آمار، نرخ تورم نقطه ‌به ‌نقطه استان خراسان رضوی در آذر در مقایسه با آذر سال گذشته 24.8 درصد بوده و این استان دومین استان کم تورم در بین استان‌های کشور طی این ماه بوده است. به گزارش «خراسان رضوی»، بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز ملی آمار در خصوص نرخ تورم آذر امسال، درحالی‌که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه کشور یعنی آذر امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته معادل 27.8 درصد بوده است و این تورم در استان ایلام به حدود 34 درصد رسیده   اما استان خراسان رضوی در این شاخص بعد از استان کردستان با 24.8 درصد کمترین نرخ را به خود اختصاص داده است.
بر اساس این گزارش متوسط نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه کشور در آذر در مناطق شهری معادل 27.6 درصد بوده و استان ایلام با 33 درصد بالاترین نرخ تورم را به خود اختصاص داده است درحالی‌که استان خراسان رضوی بعد از استان کردستان پایین‌ترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه را در آذر امسال نسبت به آذرماه سال گذشته در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. علاوه بر این نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه مناطق روستایی استان در آذر امسال به 28.5 درصد رسیده که از متوسط شاخص کشوری پایین‌تر است.
بر اساس این گزارش، نرخ تورم 12 ماه منتهی به آذر کشور معادل 40 درصد بوده و این شاخص در استان خراسان رضوی معادل 39.1 درصد بوده است. این شاخص برای خانوارهای شهری استان معادل 37.5 درصد و برای خانوارهای روستایی استان نیز معادل 45 درصد بوده که در حوزه روستایی شاخص استان فراتر از شاخص کشوری است اما در حوزه شهری شاخص تورم استان خراسان رضوی در 12 ماه منتهی به آذر پایین‌تر از متوسط کشور است.
نرخ تورم ماهانه استان بالاتر از متوسط کشور


بر اساس گزارش مرکز ملی آمار، وضعیت تورم ماهانه آذر نسبت به آبان امسال برای استان خراسان رضوی 3.3 درصد بوده است که یک دهم درصد بالاتر از متوسط کشوری است. نرخ تورم ماهانه در حوزه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات استان در آذر امسال نسبت به آبان 3.7 درصد بوده و این شاخص در کشور معادل 4.1 درصد بوده است؛ اما در حوزه کالاهای غیرخوراکی و خدمات نرخ تورم استان در آذرماه معادل 3.1 درصد بوده است در حالی که متوسط این شاخص برای کشور معادل 2.8 درصد بوده است. بر اساس گزارش مرکز ملی آمار، بیشترین افزایش قیمت و نرخ تورم آذر امسال مربوط به حمل‌ونقل بوده که با توجه به تغییرات و افزایش قیمت بنزین قابل پیش‌بینی بوده است. بر این اساس متوسط نرخ تورم کشوری در آذر امسال نسبت به آذرماه سال گذشته افزایش 50.2 درصدی داشته است اما نرخ تورم حوزه حمل‌ونقل استان در این مدت 4.6 درصد بالاتر از متوسط کشوری بوده است.
تأثیر پویش «گران نمی خریم» در ایجاد اطمینان در مردم استان
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان در گفت و گو با «خراسان رضوی» در تحلیل پایین بودن نرخ تورم استان نسبت به دیگر استان‌ها در آذر اظهار کرد: بعد از اجرای سیاست تعدیل قیمت بنزین، وزارت دادگستری برنامه تقویت گشت‌های سیار تعزیراتی را در اولویت کاری خود قرار داد، در همین زمینه با همکاری رسانه‌ها به خصوص روزنامه خراسان که اولویت پویش مقابله با تخلفات گران‌فروشی را در استان کلید زد، طرح‌های گشت زنی سیار تیم های تعزیراتی آغاز شد و اطلاع‌رسانی به‌روز و پیوسته رسانه‌ها باعث شد اطمینان خاطری در بین مردم استان ایجاد شود که این موضوع مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در ایجاد ثبات قیمتی در کالاهای اساسی در استان شد.
از هرج و مرج قیمتی جلوگیری کردیم
حمیدرضا کریم بابیان این که بر اساس برآوردها، افزایش قیمت بنزین به افزایش 2 تا 4 درصدی در قیمت‌ها   منجر خواهد شد افزود: جلسات مکرر ستاد تنظیم بازار، همکاری شایان تقدیر دادستانی مرکز از یک‌سو و اتحادیه‌ها و پویش رسانه‌ای از سویی دیگر باعث شد مردم این اطمینان را پیدا کنند که بنا نیست شاهد هرج‌ومرج قیمتی باشند به همین دلیل مردم فقط برای تأمین مایحتاج روزانه خود خرید می‌کردند.  اگرچه انبارهای مواد و کالای استان پر بوده است اما اگر این اقناع مردمی که توسط رسانه‌ها به خصوص پویش روزنامه خراسان انجام نمی‌شد ممکن بود مردم برای تهیه مایحتاج چند روز خود به بازار مراجعه کنند که این موضوع به کمبود عرضه کالا و درنتیجه افزایش قیمت‌ها فراتر از تغییرات قیمت بنزین منجر می‌شد که لازم است بنده از روزنامه خراسان در این خصوص تشکر کنم.
راهبرد پلمب در وهله اول تاثیر به سزایی داشت
وی تصریح کرد: راهبردهایی اساسی که در استان در خصوص برخورد با گران‌فروشی طرح‌ریزی‌شده بود مانند پلمب واحد متخلف در وهله اول که با هماهنگی دادستانی مرکز استان انجام‌شده بود تأثیر به سزایی در کاهش تخلفات صنفی داشته است.  علاوه بر این اولویت کاری شعب سیار تعزیرات، رسیدگی آنی به شکایات مردمی بوده است که در این زمینه در همین مدت بیش از 1166 بازرسی سیار تعزیرات انجام‌شده که به تشکیل پرونده برای بیش از 730 تخلف منجر شده است.   مدیرکل تعزیرات حکومتی ضمن تقدیر از حمایت رسانه‌های استان اظهار کرد: نظارت‌ها و گشت‌های سیار تعزیرات حکومتی برای کنترل قیمت‌ها و رسیدگی به شکایات مردم ادامه خواهد داشت و از رسانه‌ها به خصوص روزنامه خراسان انتظار داریم پویش خود را در انتشار و اطلاع‌رسانی مقابله با گران‌فروشی ادامه دهد.