ازدحام جمعیت در مراسم تشییع شهید قاسم سلیمانی، جان بیش از ۵۵ نفر را گرفت کرمان در غمی مضاعف

رئیس جمهوری در پیامی درگذشت تعدادی از هموطنان کرمانی در مراسم خاکسپاری سپهبد شهید قاسم سلیمانی را تسلیت گفت
در حالی که کشور چند روزی است در سوگ از دست دادن فرمانده سپاه قدس، سردار شهید قاسم سلیمانی و جمعی از هم رزمان شهیدش به سر می برد، خبر از دست رفتن جان ۵۶ هموطن در کرمان و در مراسم تشییع پیکر آن سردار بزرگ، غم دیگری بر آلام این روزهای مردم ایران افزود. بر این اساس، ظهر دیروز و در ادامه مراسم تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی، تعدادی از تشییع کنندگان به علت فشار ناشی از تراکم جمعیت، جان خود را از دست دادند.
عباس آمیان، مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمان در مصاحبه ای با ایسنا در این باره گفت: آمار کشته های این حادثه تا عصر دیروز بیش از ۵۶ نفر بوده است که بیشتر جان باختگان را مردها تشکیل می دهند و رده سنی این افراد، کم سال‌ها و بزرگسالان هستند اما بیشتر آقایان فوت شده در رده سنی بزرگسال هستند. او همچنین ادامه داده است که تعداد مصدومان حادثه نیز تا الان، ۲۱۳ نفر بوده است که تعداد انگشت شماری از این مصدومان حال وخیمی دارند.
وقوع این اتقاق باعث شد تا مراسم خاکسپاری پیکر شهدا در کرمان با تاخیر نسبت به زمان از پیش تعین شده انجام بگیرد.


بر همین اساس رئیس جمهور روحانی در پیامی با تسلیت درگذشت تعدادی از هموطنان در مراسم خاکسپاری سپهبد شهید قاسم سلیمانی در کرمان، به معاون اول رئیس جمهور و وزیر بهداشت، دستور داد تا سریعاً به وضعیت مصدومان و خانواده‌های بازماندگان رسیدگی نمایند.
او در این پیام تسلیت، عنوان داشت: «حضور گسترده مردم بزرگ ایران در مراسم تشییع و تجلیل از سردار بزرگ اسلام و ایران سپهبد شهید قاسم سلیمانی، جلوه‌‌ای از قدرشناسی مردم ایران را به نمایش گذاشت. وجودی که در زمان حیات با دفاع از تمامیت ارضی کشور سنگ تمام گذاشت و پیکر مقدسش هم خروشی از جنوب تا شمال کشور ایجاد کرد.
با کمال تاسف در مراسم خاکسپاری ایشان به دلیل استقبال بی‌نظیر و متراکم مردمی تعدادی از هموطنان عزیز بر اثر ازدحام جمعیت جان خود را از دست داده‌اند.
از وزیر محترم بهداشت که هم‌اکنون در کرمان بسر می‌برند خواسته‌ام تا سریعاً به وضعیت مصدومان رسیدگی کنند.
معاون محترم اول نیز مامور شده‌اند تا به وضعیت خانواده‌های بازماندگان رسیدگی نمایند و همچنین هیاتی را مامور رسیدگی به دلایل بروز این اتفاق نمایند.
اینجانب با ابراز همدردی، این مصیبت را به خانواده‌های داغدار تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند رحمان برای این جانباختگان که از شیفتگان و دلدادگان آن شهید والامقام بودند، رحمت الهی را خواستارم.»
همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و دکتر فدائی استاندار کرمان، پس از این واقعه، در دفتر استانداری کرمان با یکدیگر دیدار کردند و ضمن تجلیل از رشادت های شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی بر رسیدگی به امور آسیب دیدگان حادثه امروز تاکید کردند.
علیرضا ربیعی سخنگوی دولت نیز، در توییتی با تسلیت دولت به مناسبت جان باختن تعدادی از هموطنان نوشت: حادثه تاسف انگیز جان باختن جمعی از مشایعت کنندگان سردار شهید قاسم سلیمانی را به خانواده این عزیزان و مردم قدرشناس کرمان تسلیت می گویم .
گفته می شود بیشتر کشته شدگان و آسیب دیدگان این حادثه، افراد تشییع کننده ای بوده اند که در ازدحام موجود در مسیر خروجی میدان آزادی به ورودی خیابان شهید بهشتی کرمان، قرار گرفته اند.
رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: وزیر بهداشت شخصاً در محل تشییع حضور دارد و موضوع امدادرسانی به مصدومان را مدیریت می‌کنند.
مجید سعیدی مدیر کل بحران استانداری کرمان با اشاره به اینکه مسئولان امر در حال شناسایی فوت شده ها هستند بیان کرد: مصدومان به محض ورود به بیمارستان خدمات مقدماتی و پیش بیمارستانی را دریافت کرده اند.
مهدی صدفی، مسئول کمیته تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی در کرمان نیز اعلام کرد، با توجه به ازدحام جمعیت، امکان خاکسپاری پیکر شهدا در زمان تعیین شده وجود نداشته و این امر با تاخییر انجام خواهد گرفت.
صدفی همچنین عنوان کرده است که خودروی حامل پیکر شهیدان سلیمانی و پور جعفری در خیابان منتهی به گلزار شهدا و در مقابل گنبد جبلیه به دلیل ازدحام جمعیت، متوقف و چون امکان انتقال پیکر شهدا به محل اصلی گلزار شهدا وجود نداشت مراسم، لغو و به تاریخ دیگری موکول شده است.
سردار شریف، سخنگوی سپاه پاسداران در حاشیه مراسم تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی گفت، برای اینکه آبرو و سرافرازی شهیدان دستمایه حوادث رخ داده نشود، برنامه مراسم تشییع با قدری تاخیر برگزار خواهد شد. در نهایت بنا به خبرهای رسیده، مقدمات تدفین پیکر مطهر این شهدا در پایان روز گذشته در گلزار شهدا فراهم شد.
سایر اخبار این روزنامه