۵۶ تن جان باختند؛ ۲۱۲ نفر مجروح

آرمان ملي: ايران در سوگ از دست دادن سردار قلب‌ها سپهبد حاج قاسم سليماني و شهداي مقاومت بود که ديروز در جريان آيين تشييع پيکر پاک اين شهداي والامقام سانحه ديگري نيز رخ داد و عزاي مردم را دو چندان کرد. ازدحام جمعيت تشييع کنندگان به حدي بود که امکاني براي تردد و جابه‌جايي وجود نداشت. در همين اثنا و در جريان تشييع پيکر شهدا 50 تن از مردان، زنان و کودکان به دليل ازدحام جمعيت جان باختند تا ايران دوباره به سوگ بنشيند. اين در حالي است که 212 تن از مردم نيز مصدوم و مجروح شدند و در مراکز درماني کرمان بستري هستند. در همين راستا رئيس‌جمهوري در پيامي به معاون اول خود و وزير بهداشت دستور داد که به وضع مصدومان و خانواده جانباختگان رسيدگي کنند.
لغو مراسم خاکسپاري
کرمان جداي تشييع پيکر پاک سردار شهيد سليماني و شهيد پورجعفري عزاي ديگري هم به خود ديد که آن هم جان باختن و مجروح شدن تعدادي از اهالي اين شهر بود که براي حضور درمراسم تشييع پيکر سردار قاسم سليماني به خيابان آمده بودند. ازدحام جمعيت چنان بود که به سختي امکان عبور و مرور وجود داشت به حدي که تعدادي از عزاداران مصدوم شده و تعدادي نيز جان باختند. اين در حالي است که پيرحسين کوليوند رئيس اورژانس کشور با تاييد مصدوميت و فوت تعدادي از شرکت‌کنندگان در مراسم تشييع پيکر شهيد سپهبد قاسم سليماني در کرمان گفت: متاسفانه برابر گزارش‌هاي دريافتي به دليل ازدحام جمعيت، تعدادي از هموطنان در حين مراسم، مجروح شده و تعدادي ديگر نيز جان خود را از دست دادند. مسئول کميته تشييع پيکر شهيد سردار سليماني در کرمان اعلام کرد، با توجه به ازدحام جمعيت امکان خاکسپاري پيکر شهدا وجود ندارد و زمان مراسم خاکسپاري متعاقبا اعلام مي‌شود. مهدي صدفي به ايسنا گفت؛ خودروي حامل پيکر شهيدان سليماني و پورجعفري در خيابان منتهي به گلزار شهدا و در مقابل گنبد جبليه به دليل ازدحام جمعيت متوقف و چون امکان انتقال پيکر شهدا به محل اصلي گلزار شهدا وجود نداشت مراسم لغو و به تاريخ ديگري موکول شد.
آمار اوليه کشته شدگان


عصر ديروز رئيس سازمان اورژانس کشور از افزايش شمار جانباختگان حادثه کرمان خبر داد. دکتر پيرحسين کوليوند گفت: بر اساس آخرين اطلاعات براثر ازدحام شديد جمعيت در مراسم ديروز تشييع پيکر شهيد سپهبد سليماني در کرمان، تاکنون 213 تن مصدوم شده و 40 نفر جان باخته‌اند. وي ادامه داد: مصدومان به مراکز درماني منتقل شده و تحت درمان هستند.
رده سني کشته شدگان
وزير بهداشت با بيان اينکه هنوز آمار دقيقي از فوتي‌هاي اين حادثه دريافت نکرده‌ايم، درباره وضعيت مصدومان گفت: من نيز با همکارانم براي رسيدگي به وضعيت مصدومان در بيمارستان حاضر شدم. وزير بهداشت اظهارکرد: تعدادي از افراد سانحه ديده اعم از کودک و بالغين در‌ آي‌سي‌يو بستري هستند که با رسيدگي همکاران وضعيت بهتري دارند. متاسفانه تعداد زيادي هم مصدوم بدحال به بيمارستان‌ها آورده شد که اين افراد در همان خيابان‌ها و معابر به علت اين که افراد روي هم ريختند و فشارها، باعث خفگي آنها شده است. خيلي از مواردي هم که به بيمارستان‌ها آورده شدند موارد پيشرفته‌اي بود که همکاران تمام وقت دارند کار را دنبال مي‌کنند.
کشته‌شدگان بيش از 50 نفر شدند
ساعتي پس از اظهارات وزير بهداشت بودکه سيدمحمد صابري، رئيس مرکز اورژانس کرمان گفت: تعداد مصدومان حادثه ظهر ديروز مراسم تشييع کرمان 212 نفر بوده است که تعداد انگشت شماري از مصدومان حال وخيمي دارند. عباس آميان مديرکل پزشکي قانوني استان کرمان در اين راستا در گفت‌وگو با ايسنا تصريح کرد: آمار کشته‌هاي اين حادثه بالاي 50 نفر است که بيشتر اين افراد جان باخته مرد هستند و رده سني اين افراد، کم سال‌ها و بزرگسالان هستند و بيشتر آقايان فوت شده در رده سني بزرگسال هستند. حدود ساعت 17 ديروز رئيس دانشگاه علوم پزشکي کرمان گفت: از کل 212 نفر مصدوم اعزامي به بيمارستان‌هاي دولتي و خصوصي کرمان در حادثه مراسم تشييع پيکر شهيد سليماني، 67 نفر در بخش‌هاي مختلف بستري هستند.
پيام تسليت رئيس‌جمهور
رئيس‌جمهور در پيامي با تسليت درگذشت تعدادي از هموطنان در مراسم خاکسپاري سپهبد شهيد قاسم سليماني در کرمان به معاون اول رئيس‌جمهور و وزير بهداشت دستور داد تا سريعا به وضعيت مصدومان و خانواده‌هاي بازماندگان رسيدگي نمايند. متن پيام حسن روحاني به اين شرح است: حضور گسترده مردم بزرگ ايران در مراسم تشييع و تجليل از سردار بزرگ اسلام و ايران سپهبد شهيد قاسم سليماني، جلوه‌‌اي از قدرشناسي مردم ايران را به نمايش گذاشت. وجودي که در زمان حيات با دفاع از تماميت ارضي کشور سنگ تمام گذاشت و پيکر مقدسش هم خروشي از جنوب تا شمال کشور ايجاد کرد. با کمال تأسف در مراسم خاکسپاري ايشان به دليل استقبال بي‌نظير و متراکم مردمي تعدادي از هموطنان عزيز بر اثر ازدحام جمعيت جان خود را از دست داده‌اند. از وزير محترم بهداشت که هم‌اکنون در کرمان بسر مي‌برند خواسته‌ام تا سريعا به وضعيت مصدومان رسيدگي کنند. معاون محترم اول نيز مأمور شده‌اند تا به وضعيت خانواده‌هاي بازماندگان رسيدگي نمايند و همچنين هيأتي را مأمور رسيدگي به دلايل بروز اين اتفاق نمايند. اينجانب با ابراز همدردي، اين مصيبت را به خانواده‌هاي داغدار تسليت عرض مي‌کنم و از خداوند رحمان براي اين جانباختگان که از شيفتگان و دلدادگان آن شهيد والامقام بودند، رحمت الهي را خواستارم.