متخلفین از طرح مسکن ملی حذف می‌شوند!

آفتاب یزد – گروه اقتصادی: دلالان بازار مسکن، بعد از طرح مسکن مهر، این بار سراغ طرح مسکن ملی رفته‌اند تا با خرید و فروش امتیاز این طرح، کیسه دیگری برای خود بدوزند. طرح مسکن ملی استان تهران هدف دلالان است که با ورود وزارت راه و شهرسازی و دادستانی و فرمانداری به این ماجرا، این اقدام غیر قانونی اعلام و گفته شد با خرید وفروش امتیاز این طرح برخورد می‌شود تا جایی که متخلفین، از طرح ملی مسکن حذف خواهند شد.
دلالان طرح مسکن مهر، پس از ناکامی در خرید وفروش مسکن مهر، این بار وارد گود خرید و فروش امتیاز طرح مسکن ملی در استان تهران و شهرهای جدید پردیس، ایوانکی، هشتگرد و پرند شدند.
> فروش امتیاز مسکن ملی پردیس 150 میلیون تومان!
اوایل ماه جاری و پس از اتمام مرحله اول ثبت‌نام طرح ملی مسکن در تهران (شهرهای جدید پردیس، ایوانکی، هشتگرد و پرند)، عده‌ای آگهی فروش امتیاز این طرح در پردیس را از طریق سایت دیوار منتشر کردند. امتیازاتی که به قیمت 130 تا 150 میلیون تومان برای فروش بارگذاری شده بود. انگار پس از مسکن مهر، این منطقه راه کاسبی جدید سوداگران بازار مسکن برای خرید وفروش امتیازهای طرح جدید مسکن ملی شده است. در چند سال اخیر نقش دلالان در صعود قیمت‌ها در این مناطق به خصوص در منطقه پردیس انکارناپذیر است. دلالان این منطقه با در دست گرفتن قیمت‌ها خود خریدار ملک فروشندگان بودند و با باندبازی قیمت‌ها را تعیین می‌کردند.


> دلالان مسکن مهر بر مسکن ملی چنبره زدند
بر این اساس پروژه‌های آماده و نیمه‌تمام مسکن مهر پردیس نیز متاثر از این افزایش قیمت، رشد تصاعدی را با سرعت زیادی تجربه کردند. طی سال‌های اخیر دلالان مسکن از هر فرصتی برای خرید زیر قیمت بازار مسکن (بُزخری) در منطقه پردیس استفاده کرده‌اند.
یک از بزرگترین مشکلات طرح‌های پیش از اقدام ملی مسکن، قابلیت فروش واحدهای مسکونی توسط متقاضیان در بازار آزاد و با شگرد قولنامه‌ای بود که اغلب نیز مشاورین املاک متقاضیان اصلی آن بودند.
به زبان ساده‌تر در پروژه‌های مشابه پیش از اقدام ملی مسکن، دلالان بدون ثبت نام و به صورت پشت دست می‌توانستند همزمان چندین واحد مسکونی را از افرادی که ثبت نام کرده بودند، بخرند.
علاوه بر این دلالان یا اقدام به خرید امتیاز واحدهای مسکونی از متقاضی کرده و او را با دریافت وکالتنامه و پرداخت مبلغ اندکی مکلف به تابعیت از خود می‌کردند و یا به بهانه دولتی و پرت بودن واحدهای مسکونی مذکور آنها را به زیر قیمت خریداری و با نرخی چند برابر می‌فروختند.
واضح‌ترین نمونه این مافیای مسکن‌ اتفاقاتی بود که در مسکن مهر پردیس رخ داد و در پی آن افرادی اقدام به خرید صدها واحد مسکونی به نام افراد دیگر کردند و در آن حتی سهمیه واحدهای مسکونی بدون این که تبدیل به خانه شود، چندین میلیون خرید و فروش می‌شد.
بر این اساس پس از دستگیری این افراد از سوی دادستانی پردیس و فروکش کردن فضای ملتهب خرید و فروش مسکن مهر این منطقه، دلالان هم اکنون با خرید امتیازهای مسکن ملی در سایت مربوطه، درصدد فروش این امتیاز به قیمتهای گزاف هستند.
> آگهی خرید و فروش مسکن ملی در دیوار
آگهی‌های سایت دیوار حاکی از خرید وفروش این امتیازها در فضای مجازی است که پس از این اتفاق، مدیرعامل شرکت عمران پردیس خرید و فروش امتیاز طرح ملی مسکن را غیرقانونی اعلام و بر پیگیری برای توقف آن تاکید کرد.
به دنبال این اظهارنظر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز با تاکید بر این‌که خرید و فروش طرح ملی مسکن تخلف است، گفت: هر کسی این کار را انجام دهد از طرح ملی مسکن حذف می‌شود.
محمد اسلامی افزود: خرید و فروش طرح ملی مسکن تخلف است و اساساً امتیاز طرح مذکور قابل معامله نیست و هر کس این کار را انجام دهد با کد رهگیری ثبت‌شده در سامانه حذف می‌شود.وی تاکید کرد: این کار سودجویی است و با آن به‌شدت برخورد می‌کنیم.
> ورود وزارت راه، دادستانی و فرمانداری پردیس به ماجرا
مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران پردیس در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: خوشبختانه با ورود بسیار جدی وزیر راه و شهرسازی، دادستان و فرماندار پردیس، بحث خرید و فروش امتیاز واحدهای طرح ملی مسکن در مراحل اولیه متوقف شده است.
وی با تاکید بر این‌که امروز هیچ خرید و فروشی در بحث امتیاز طرح ملی مسکن نداریم، افزود:‌ با یک برنامه‌ریزی مناسب هماهنگی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته که حتی یک واحد از طرح ملی مسکن به دست دلالان نخواهد افتاد.
مدیرعامل شرکت عمران پردیس با بیان این‌که پالایش ثبت‌نام‌کنندگان به خوبی در حال انجام است و پروسه مذکور به‌طور کامل در مسیر درستی پیش می‌رود، گفت: هدف وزارت راه و شهرسازی از اجرای طرح ملی مسکن، خانه‌دار کردن اقشار متوسط و رو به پایین جامعه است و به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد این واحدها به دست دلالان بیفتد تا با آن به دنبال سودجویی و برهم‌زدن بازار باشند.
> تعهدات مالی مسکن ملی برای پردرآمدها
مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس نیز اخیرا با تاکید بر این‌که قطعا یکی از اولویت‌های اصلی حکومت و دولت در برنامه ریزی برای تولید مسکن، توجه به طبقات محروم جامعه اقشار کم درآمد است، رویکردی که در 7 سال اخیر به آن توجه زیادی نشده است، اظهار کرد: وزارت راه اعلام کرد طرح ملی مسکن با هدف تامین مسکن اقشار ضعیف جامعه عملیاتی می‌شود، اما در اجرا شاهدیم تنها اقشار پردرآمد قادر به تامین تعهدات مالی این طرح هستند.
وی تصریح کرد: در این شرایط وزارت راه و شهرسازی به دنبال تولید مسکن برای اقشار کم درآمد با کمک بنیاد مسکن، نهادهای دولتی مثل بنیاد مستضعفان، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان بهزیستی، سازمان بسیج مستضعفان و خیرین مسکن‌ساز است.
وی ادامه داد: بر اساس برنامه کارگروه ساخت مسکن محرومان قرار است که با همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه سالانه حدود 200 هزار واحد مسکونی برای اقشار ضعیف جامعه ساخته شود. این برنامه با ارائه زمین و تسهیلات ارزان قیمت و بلاعوض به اقشار کم‌درآمد اجرا خواهد شد.
عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر این‌که یکی از دغدغه‌های اصلی برای تولید مسکن محرومان، شناسایی دیگر اقشار هدف است، اظهار کرد: در شرایط کنونی شاهدیم که عده‌ای دلال در طرح ملی مسکن ثبت نام کرده و امروز به دنبال فروش امتیاز خود هستند.
وی افزود: در شرایط کنونی شاهدیم که عده‌ای دلال در طرح ملی مسکن ثبت نام کرده و امروز به دنبال فروش امتیاز خود هستند.