آغاز خروج نیروهای خارجی از عراق

رسانه‌ای شدن یک نامه مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از عراق با دستور کاخ سفید واکنش‌های بسیاری داشته
اما به نظر می‌رسد کشورهای دیگر این روند را شروع کرده‌اند
آفتاب یزد - گروه سیاسی: موضوع خروج نیروهای آمریکایی از عراق که بعد از ترور سردار سلیمانی در محافل سیاسی پررنگ شده حالا وارد مرحله جدیدی شده است. یک نامه که ابهام بر سر آن بسیار است نامه‌ای که بعد از تصویب طرحی در پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای امریکایی رسانه‌ای شده است.در همین زمینه یکی از مقامات کاخ سفید تاکید کرد رئیس جمهور آمریکا نسبت به انتشار نامه مربوط به آمادگی ارتش آمریکا برای خروج از عراق بسیار نگران است. مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تاکید کرد که این نامه یک پیش‌نویس برای هماهنگی بوده و انتشار آن یک "اشتباه محض" بود و نباید منتشر می‌شد. مقام مذکور کاخ سفید به شبکه خبری سی‌ان ان گفت: ترامپ از معاونین خود درباره این نامه پرس‌وجو کرده و می‌خواهد هرچه سریع‌تر این موضوع حل و فصل شود.
> تحریم می‌کنیم، تحریم نمی‌کنیم!


این درحالی است که ترامپ در نخستین واکنش به مصوبه پارلمان عراق در اظهاراتی تند این کشور را به سخت‌ترین تحریم‌ها تهدید کرد. اما کالیه توماس کارشناس موسسه موسوم به "امنیت ملی جدید آمریکا" می‌گوید، تلاش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای تهدید دولت عراق بازتاب خوبی در داخل عراق نخواهد داشت. وی درباره تهدید شدن عراق به اعمال تحریم توسط ترامپ، تاکید کرد: اگرچه دولت ترامپ ترجیح می‌دهد که از سلاح‌ تحریم‌ها استفاده کند، اما ممکن است نتواند تا این حد پیش برود، چراکه استفاده از تحریم‌ها علیه عراق، لطمه جدی به آینده روابط دو کشور وارد می‌کند.
وزارت خارجه آمریکا نیز پای کار آمد تا ماجرای تحریم عراق را به نوعی فیصله دهد. مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در سخنانی نسبت به اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه مقام‌های ارشد دولت آمریکا تنظیم پیش‌نویس تحریم‌های اقتصادی احتمالی علیه عراق را در پی تهدید ترامپ مبنی بر اعمال تحریم‌ها در صورت مجبور شدن این کشور به خروج نیروهایش از عراق آغاز کرده‌اند، تکذیب کرد. وی در این باره مدعی شد: درحال حاضر هیچ تصمیمی برای تحریم عراق وجود ندارد. اورتاگوس تصریح کرد: عراق هم‌پیمان آمریکا است و گزینه‌های دیپلماتیک هنوز بر روی میز هستند.
> نگرانی‌ها از یک تهدید
با این حال نگرانی بازار جهانی اقتصاد که نشان داده کوچکترین ریسک را هم می‌سنجد با همان تهدید توییتری ترامپ ظاهر شده است. منابع آگاه که مایل نبودند نامشان فاش شود به بلومبرگ اظهار کردند حداقل پنج خریدار از چین گرفته تا عراق اعلام کرده‌اند که از دست دادن نفت عراق به دلیل محدودیت شدید عرضه که در بازار برای این نوع نفت وجود دارد، بسیار چالش برانگیز خواهد بود. در روزهای اخیر دست کم پنج دلار به قیمت نفت افزوده شده و بهای طلای سیاه از 70 دلار برای هر بشکه نیز عبور کرده است. این شوک‌های سیاسی که تاثیر خاصی بر اقتصاد دارد درحالی است که نامه‌ای که رسانه‌ای شده شاید نشان می‌دهد تحریمی در کار نیست چه بسا ترامپ هم از ترس تصمیم به خروج را دارد.
> کوچ داخلی در عراق؟
اما یکی از جدیدترین خبرها درباره انتقال نیروهای امریکایی را بخش عربی روزنامه انگلیسی ایندیپندنت منتشر کرده است. این روزنامه نوشته برخی منابع نظامی در بغداد اعلام کردند نیروهای آمریکایی عملیات محدودی را برای استقرار دوباره نیروهایشان در پایگاه‌های اطراف بغداد اجرا کردند که احتمال می‌رود در راستای آمادگی برای مرحله جدید رویارویی با نیروهای مردمی در عراق باشد.
این منابع به روزنامه ایندیپندنت عربی گفتند: «نیروهای آمریکایی پایگاه‌های حفاظت نشده‌ در شمال بغداد را تخلیه کرده و سربازان و تجهیزات خود را به پایگاه‌های نظامی در شمال و غرب بغداد
منتقل می‌کنند.»
در همین حال موید صالح معاون وزیر امور خارجه عراق گفته: در عراق ما مستقل هستیم و حاکمیت خودمان را داریم و به همه نشان دادیم که روش ما از این پس تغییر می‌کند و قرار است روش‌های خودمان را داشته باشیم. فکر می‌کنم شهادت این دو سردار ایرانی و عراقی و تعدادی دیگر، حتی حامیان آمریکا را هم خوشحال نکرد.
وی ادامه داد: پارلمان ما با تصویب قانون خروج نیروهای آمریکایی از عراق بر حاکمیت عراق تاکید دارد و اگر ما خودمان به حاکمیت‌مان احترام نگذاریم هیچ کس به ما احترام نمی‌گذارد.
به نظر می‌رسد دونالد ترامپ در یک دو راهی قرار گرفته است از سوی تمایل همیشگی به خروج از خاورمیانه از طرفی رقابت شدید با ایران! در این میان عراق برای واشنگتن نقطه‌ای کلیدی است و کاخ سفید را با تردیدهای بسیاری مواجه کرده است و این در حالی است که آمریکا باید منطقه را ترک کند مگرنه منطقه گورستان آمریکایی‌ها توسط جبهه مقاومت خواهد شد.
> موج خروج نیروهای خارجی
در همین حال از دیروز خبرها درباره خروج سایر نیروهای خارجی از قرار شدت گرفته است. وزارت دفاع کرواسی اعلام کرد با توجه به تنش‌های رو به افزایش پس از ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا، ۱۴ نیروی کرواسی، عراق را به مقصد کویت ترک کرده‌اند. ۵۰ نیروی ایتالیایی مستقر در بغداد هم خاک عراق را ترک کردند. در بیانیه وزارت دفاع کرواسی ‌آمده، اقدامات بعدی با رایزنی با متحدان ناتو گرفته می‌شود.
تعداد زیادی از کشورهای اروپایی در حال خارج کردن نیروهایشان از عراق هستند.
آلمان گفته که ۳۵ سرباز خود را از عراق به اردن و کویت منتقل کرده است. اسلواکی نیز گفته که هفت نیرویش را به یک مکان نامشخص منتقل کرده است.
اسلوونی نیز اما گفته که شش سربازش در عراق می‌مانند. آنها در پایگاهی در اربیل عراق هستند.
همچنین وزارت خارجه ژاپن در پیامی به شهروندانش در خاورمیانه نسبت به نگرانی‌های امنیتی، هشدار داد.
ژاپن در این پیام هشدار که مربوط به یکشنبه است، به شهروندانش گفته که تا در یک منطقه امن بمانند و کانال‌های ارتباطی را حفظ کنند و درباره اینکه کجا هستند، اطلاعات جدید به خانواده و دوستانشان بدهند.
دفتر نخست وزیری اسلواکی نیز امروز اعلام کرد که با متحدان ناتو درباره اقدامات بعدی رایزنی می‌کند.
در همین حال روزنامه لا استامپا گزارش داد، نیروهای ایتالیایی هم در راستای توافق با ناتو، نیروهایشان را از عراق خارج کردند. ایتالیا حدود ۵۰ نیروی مستقر در یک پایگاه نظامی آمریکا در بغداد داشت که خروج آن‌ها
تکمیل شد.
> چالش جدید ترامپ
انتشار نامه آمادگی ارتش آمریکا برای خروج از عراق سیاستمداران این کشور را دچار یک چالش جدید هم کرد اینکه برنامه و جدول زمان‌بندی آنها را می‌تواند تغییر دهد. چه بسا حالا که این نامه علنی شده ترامپ که ویژگی لجاجت را همواره با خود دارد تصمیمی متفاوت بگیرد و در خروج ارتش ایالات متحده از عراق تاخیر بیندازد. اما یک نکته دیگر این نامه فرصتی است که در اختیار افکار عمومی و رسانه‌های همیشه فعال امریکایی علیه ترامپ قرار می‌دهد تا علاوه بر اینکه بر شکست راهبردهای دولت او تاکید کنند فشار بیشتری برای مجاب‌سازی کاخ سفید برای خروج نیروها از عراق در اسرع وقت اعمال کنند. نکته دیگر این است که چه بسا این تصمیم بر سر عراق سرنوشت خاورمیانه را نیز دچار تغییر کند. آمریکا اگر عراق را از دست بدهد در دومینویی قرار می‌گیرد که چه بسا خروج از کل منطقه را استارت خواهد زد. اما نکته دیگری که نباید فراموش کرد این است که تنها 10 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا باقی است احتمال دارد فعلا تصمیم‌های استراتژیگی گرفته شود احتمالا نتیجه انتخابات در سرنوشت استراتژی خاورمیانه‌ای آمریکا اثرات مهمی خواهد داشت.
هشدار نامزد انتخابات آمریکا درباره تبعات ترور سردار سلیمانی؛ همین حالا از عراق خارج شویم
«تولسی گابارد» نماینده مردم ایالت هاوایی در مجلس نمایندگان آمریکا و نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتشار یک فیلم، درباره احتمال جنگ این کشور با ایران به شدت ابراز نگرانی کرد؛ جنگی که به گفته او اگر محقق شود، جنگ‌های قبلی آمریکا در افغانستان و عراق در مقام مقایسه با آن، چیزی شبیه به رفتن به گردش می‌شوند. این عضو کنگره آمریکا که در حال انجام فعالیت‌های انتخاباتی در سراسر آمریکا است، در این فیلم به شدت مواضع رئیس‌جمهور و وزیر خارجه کنونی آمریکا در توجیه عملیات ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی را رد کرده است.به گزارش فارس، گابارد در این فیلم گفت: «سلام به همگی. ما در نیوهمپشایر هستیم. فقط در اینجا می‌خواهم در اینجا درباره یک موضوع مهم در رابطه با اتفاق‌هایی که در خصوص ایران دارد می‌افتد، صحبت کنم. مایک پامپئو وزیر خارجه پشت سر هم می‌گوید که در نتیجه اقدام گستاخانه که رئیس‌جمهور ترامپ اتخاذ کرد، جهان یک مکان امن‌تر شده است اما اینطور نیست و در واقع باید گفت که به طرق بی شماری (عملیات کشتن سردار سلیمانی) منافع امنیت ملی ما را تضعیف می‌کند. البته ناگفته نماند که حداقل کاری که می‌کند، تقویت القاعده و داعش است. هم ایالات متحده و هم شبه نظامیان (نزدیک به) ایران در حال مبارزه علیه القاعده و داعش بوده‌اند اما وقتی نیروهای آمریکایی و ایرانی با هم بجنگند، القاعده و داعش می‌توانند دوباره تجمیع نیرو کرده و تقویت شوند. این چیزی است که من ماه‌ها درباره اش هشدار داده‌ام و اکنون دارد اتفاق می‌افتد. همین دیروز فرمانده آمریکایی در عراق اعلام کرد که هدف گیری نیروهای ما دیگر علیه القاعده و داعش نخواهد بود و به جای آن تمرکز ما بر روی دفاع کردن از خودمان در برابر شبه نظامیان (نزدیک به) ایران خواهد بود».وی با هشدار درباره تبعات جنگ احتمالی آمریکا و ایران در نتیجه انتقام جویی ترور فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خروج فوری نظامیان آمریکایی از عراق و سوریه را خواستار شد.این نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تصریح کرد: «من به عنوان تنها نامزد انتخابات ریاست جمهوری (۲۰۲۰) که به عنوان عضو ارتش آمریکا در جنگ (سال ۲۰۰۳ آمریکا علیه) عراق خدمت کرد و هفت سال در کمیته‌های روابط خارجی، نیروهای مسلح و امنیت داخلی کنگره مشغول خدمت کردن بوده است، من کاملا این اوضاع را درک می‌کنم و (در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری) تخصص، فهم و شخصیت را به مسئولیت‌هایم در مقام فرماندهی کل قوا به ارمغان خواهم آورد. به عنوان کسی که تحولات عراق و سوریه را درک می‌کند باید به شما بگویم، اگر ما هم اکنون نیروهایمان را از عراق و سوریه (به آمریکا) برنگردانیم، ما بیشتر و بیشتر وارد یک مرداب و جنگ خواهیم شد؛ جنگی که جنگ‌های قبلی ما در افغانستان و عراق در قیاس با آن، شبیه به یک گردش تفریحی خواهد بود. جنگ با ایران سبب خواهد شد که منطقه به خون بغلطد، جان‌هایی زیادی از دست برود، تریلیون‌ها دلار از جیب مالیات دهندگان (آمریکایی) هدر برود، بحران مهاجران در اروپا تشدید شود، گروه‌های تروریستی از قبیل القاعده و داعش تقویت شوند و برای محیط زیست هم تاثیرات مخرب طولانی مدت بر جای بماند».