تولید پراید ۱۳۲ متوقف شد استارت خاموشی پراید

کیمیا نجفی
چند ماه پیش بود که برنامه زمان‏بندی توقف تولید پراید اعلام شد و قرار بر این بود که پراید 132 از اواخر دی‏ماه دیگر تولید نشود. حالا خبرها حاکی از آن است که این اتفاق 10 روز زودتر رخ داده و تولید پراید 132 در این شرکت متوقف شده است.
از پراید این خودروی پرطرفدار برای طبقات ضعیف و متوسط جامعه با عنوان ارابه مرگ یاد می‌شود. عده‌ای این خودرو را قاتل جاده‌های ایران می‌دانند و همین حرف و حدیث‌ها درخصوص نداشتن ایمنی کافی این خودرو، گرانی‌هایی را به وجود آورد و این نگرانی‌ها تا جایی ادامه داشت که برخی از مسئولان را به فکر راه‌ چاره انداخت. «از سال ۹۹ شماره‌گذاری خودروی سواری پراید متوقف می‌شود» این گفته سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی بود که مدتی بر سر زبان‌ها افتاد. از آن پس تاریخ‌هایی را برای توقف تولید این خودرو اعلام می‌کردند. این در حالی است که اخیرا ایسنا از توقف تولید خودرو پراید 132 گزارش می‌دهد. بر اساس این گزارش سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در گردهمایی زنجیره تامین محصول جدید سایپا (رهام)، گفت: «هفته گذشته و ۱۰ روز زودتر از وعده داده شده تولید خودروی پراید۱۳۲ متوقف شد. همچنین طبق برنامه اعلام شده، خودروهای پراید ۱۱۱ و پراید ۱۳۱ هم در چند ماه آینده از چرخه تولید کنار گذاشته می‌شوند. تولید انبوه خودرو رهام در سال آینده آغاز می‌شود و در فاز نخست، ۱۲ هزار دستگاه از این خودرو عرضه خواهد شد».
وی ادامه داد: «دو محصول جدید دیگر در سال آینده و پنج محصول نیز در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به بازار عرضه خواهیم کرد تا سبد محصولات کامل شود. تمام فرایند طراحی این محصولات توسط محققان و متخصصان فعال در این گروه و بدون دریافت کمک از خارج از کشور اجرا شده است.»


این تصمیمات در حالی اتخاذ می‌شود که قیمت نسبتا پایین این خودرو باعث شده که پراید به یکی از پرفروش‌ترین تولیدات داخلی تبدیل شود و جزو سبد خانوارهایی با درآمدهای پایین‌تر باشد. حال باید دید که با توقف تولید این خودرو، چه جایگزینی را برای آن در نظر می‌گیرند؟ در این راستا سپهر زنگنه، کارشناس خودرو با اشاره به خبر توقف تولید پراید ۱۳۲ و همچنین عرضه ۸ محصول جدید در ۳‌ سال آینده به «ابتکار» گفت: اکنون هیچ مشخصاتی را درخصوص خودروهای جدید که قرار بر این است تا سه سال آینده وارد بازار شود اعلام نکرده‌اند، اما با توجه به اطلاعاتی که موجود است هیچ جایگزینی برای خودرو پراید در نظر گرفته نشده و درواقع شاید در کوتاه‌مدت، ارزان‌قیمت‌ترین خودرو که بتوان آن را به عنوان جایگزین در سبد مصرفی قرار داد تیبا باشد.
وی در ادامه افزود: پیش از این قرار بر این بود که با رنو همکاری‌هایی داشته باشند، در آن صورت احتمال می‌رفت بتوان خودرویی را به عنوان جایگزین تولید کرد، اما این اتفاق رخ نداد و این امکان فراهم نشد.
این کارشناس خودرو اظهار کرد: اکنون ظاهرا سایپا این برنامه دارد که خودرویی را برای جایگزین در نظر بگیرد که این موضوع ابهامات زیادی دارد، مسئله اصلی در این بخش قیمت‌ تمام شده است. پراید با تیراژی که تولید می‌شد باعث شده بود که قیمتی پایین‌تر از 50 میلیون تومان داشته باشد. این در حالی است که اگر قرار باشد خودروی جدیدی را جایگزین پراید کنند باید ایمنی بالاتر و مشخصات بهتری داشته باشد، اگر قرار باشد که خودرویی را با همین کیفیت تولید کنند که دیگر فایده‌ای ندارد. بنابراین بعید می‌دانم که بتوانند خودرویی را در مرز قیمتی پراید تولید کنند، مگر اینکه شرایط تغییر کند و مشارکت را با کشورهای دیگر داشته باشند. در آن شرایط است که می‌توان امیدوار بود که وضعیت تغییر پیدا کند.
زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا یکی از این 8 خودرو جدید که وعده تولید آن تا 3 سال آینده را داده‌اند می‌تواند جایگزین پراید باشد، گفت: صحبت از عرضه هشت محصول جدید در سه سال آینده به میان می‌آید و این احتمال وجود دارد که حرف از یک خانواده خودرویی باشد. سایپا از توقف تولید پراید 132صحبت می‌کند و می‌گوید که ما یک مدل پراید را از دور تولید خارج کرده‌ایم، این در حالی است که پراید وانت، پراید ۱۱۱ و پراید ۱۳۱ هر کدام را یک نوع خودرو در نظر می‌گیرد، درصورتی که تمام آنها یک خانواده خودرویی به حساب می‌آیند. بنابراین ممکن است که این 8 خودرو گفته شده هم خودرویی با مدل‌های مختلف باشد.
وی ادامه داد: مسلما اکنون شرایطی وجود ندارد که خودروساز بتواند 8 اتومبیل را با 8 پلت‌فرم متفاوت تولید کند، چراکه نه در توان اقتصادی بوده و نه این کشش در بازار وجود دارد که 8 ماشین جدید عرضه شود. با تمام این مسائل باید بگویم تا زمانی که سایپا مشخصا شرایط و موارد را اعلام نکند نمی‌توان به‌طورقطعی در این مورد صحبتی کرد.
زنگنه از مشکلات خودروسازان در تولید خودرو گفت: در ماجرای کوئیک پس از رونمایی آن تا اکنون که نزدیک به پایان سال هستیم هنوز نتوانسه‌اند که کوئیک اتوماتیک را تولید داخل داشته باشند و تنها یک‌سری اتوماتیک را تحویل دادند. برای خودرو رهام نیز همین مشکل پیش آمد، از این خودرو رونمایی شد و از تولید آن صحبت کردند، اما پس از آن بحث تحریم‌ها به میان آمد. این ماجرا پستی و بلندی‌های بی‏شماری را طی کرد تا به امروز که از تولید این خودرو در سال آتی خبر می‌دهند و این در حالی است که هنوز تکلیف قطعاتی همچون موتور آن روشن نیست. بنابراین تا زمانی که از خودروهای گفته شده رونمایی و مشخصات فنی آن اعلام نشود، این حرفا بیشتر می‌تواند جنبه تبلیغات داشته باشد.
این کارشناس خودرو در پایان به راهکاری برای کاهش مشکلات در صنعت خودرو‌سازی اشاره کرد و در این‌باره ادامه داد: اگر بخواهیم شاهد حرکت به سوی شرایط مطلوب‌تری در صنعت خودروسازی باشیم باید خودروسازان خودروهای محدودی تولید کنند که کیفیت بالایی داشته باشد، پس از آن تیراژ محصول را بالا ببرند و از این طریق می‌توانند مشکلات را کاهش دهند. چند هفته پیش، خبری منتشر شد که بر اساس آن خبر قرار بر این بود که سایپا و ایران‌خودرو به شکل مشترک یک محصول را تولید و وارد بازار کنند. اگر این اتفاق رخ می‌داد و آن خودرو را با تیراژ بالا و قیمتی مناسب تولید می‌کردند احتمال داشت که مزیت‌هایی را برای مصرف‌کننده داشته باشد. ما باید توجه داشته باشیم که این مسئله هم با اما و اگرهای فراوانی همراه بوده و نمی‌توان به این سادگی شاهد آن باشیم. اما به نظر می‌رسد که اکنون پاشنه آشیل در صنعت خودرو بحث کیفیت باشد، که متاسفانه رعایت نشده و همچنان از کیفیت خودروها کاسته می‌شود.