شورای نگهبان اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده انتخابات مجلس یازدهم را منتشر کرد

رد شاخص‌های پارلمان
گروه سیاسی - بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم به خط پایان رسید. بعد از آنکه ستاد وزارت کشور دولت روحانی حسابی از خجالت اصلاح‌طلبان در آمد، حالا شورای نگهبان نیز نتایج بررسی‌های خود را روز گذشته اعلام کرد و مشخص شد او دقیقا پا جای پای وزارت کشور گذاشته. نکته جالب توجه این بود که براساس گزارش‌ها از نمایندگان کنونی مجلس حدود 80 نفرشان از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند. محمود صادقی، علی مطهری، تابش، الیاس حضرتی، بهروز نعمتی، غلامرضا کاتب، نقوی حسینی، نادر قاضی‌پور و محمدعلی وکیلی از جمله نمایندگان فعلی مجلس هستند که صلاحیت آنها برای کاندیداتوری مجدد در انتخابات مجلس شورای اسلامی رد شده است. البته بسیاری از چهره‌های حزبی هم درباره رد یا تایید صلاحیت خود ابراز بی‌اطلاعی کردند.
در میان تایید صلاحیت‌ شده‌ها نام افرادی همچون مجید انصاری، مسعود پزشکیان، الهام امین‌زاده، مصطفی کواکبیان، سهیلا جلودارزاده، احمد مازنی، پروانه مافی، محمدرضا بادامچی، سیدفرید موسوی، فریده اولاد قباد، ابوالفضل سروش، علیرضا رحیمی، محمدباقر قالیباف، الیاس نادران، حمیدرضا حاجی‌بابایی، مجتبی ذوالنوری، علیرضا محجوب و الهه راستگو به چشم می‌خورد.
گزارش‌ها حاکی از آن است که بیشتر کاندیداهای جریان اصلاحات در این دوره نیز بیشترین رد صلاحیت را از سوی شورای نگهبان داشته‌اند. گفته می‌شود بیشتر نامزدهای اصلاح‌طلبان اردبیل رد صلاحیت شدند. همچنین احمد قنبریان، سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات مجلس در گیلان، به تسنیم گفت: 121 نفر از داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم در گیلان رد صلاحیت شده‌اند که اسامی دو نفر از نمایندگان فعلی استان نیز در این لیست قرار دارد. به گفته سخنگوی حزب اتحاد ملت، فرید موسوی نماینده فعلی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تنها عضو این حزب است که در تهران تایید صلاحیت خود را از شورای نگهبان دریافت کرده است.


در ادامه مهران فرجی مسئول روابط عمومی حزب اعتماد ملی نیز اعلام کرده که حدود ۵۰ نفر از حزب اعتماد ملی برای انتخابات ثبت‌نام کردند که حدود ۱۳ نفر آن‌ها در مرحله قبل رد شدند و مابقی آنان روز گذشته رد صلاحیت شدند. همچنین حزب اعتدال و توسعه هم اعلام کرده در حال جمع‌بندی موضوع تایید و رد صلاحیت اعضای خود در سراسر استان‌ها است.
عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه، طیبه سیاوشی و سیده حمیده زرآبادی نیز گفته‌اند براساس بند مربوط به عدم التزام به اسلام رد صلاحیت شده‌اند.
حزب پیشرو اصلاحات به دبیر کلی علی صوفی حدود ده نفر ثبت‌نام کننده داشته است که تا ساعات پایانی روز یک شنبه هیچ کدام از آن‌ها پیامکی مبنی بر تایید یا رد صلاحیت‌شان دریافت نکرده‌اند.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفت: از صبح روز یکشنبه اسامی افراد تایید و رد صلاحیت‌ شده را به فرمانداری‌ها اعلام کردیم و به مرور در حال دریافت شکایت‌ها هستیم. طبق قانون هیئت نظارت استان آمار را به فرمانداری‌ها اعلام می‌کند و فرمانداری‌ها به صورت مکتوب آن را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهند.
او همچنین گفت: نامزدهایی که احراز صلاحیت نشدند برای شکایت ۵ روز فرصت دارند، داوطلبان مزبور می‌توانند جهت ارائه شکایت خود ظرف مدت 5 روز از تاریخ 22‌/‌10‌/‌98 الی 26‌/‌10‌98 به دفاتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان مربوطه مراجعه کرده و پس از دریافت و تکمیل فرم شکایت مدارک خود را تحویل داده و رسید آن را دریافت کنند.
عباسعلی کدخدایی قائم‌مقام و سخنگوی شورای نگهبان نیز پیش‌تر درباره نحوه رسیدگی این شورا به پرونده داوطلبان انتخابات که منجر به عدم احراز صلاحیت آنها در آوردگاه ۲ اسفندماه سال جاری شد، گفته بود: در حوزه امنیتی تعدادی پرونده در بررسی صلاحیت این افراد وجود داشت که خوشبختانه تعداد آن‌ها کم بود و افرادی بودند که در ارتباط با سازمان‌های ضدانقلاب و تروریستی بودند.
سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید: پرونده‌هایی نیز در حوزه اقتصادی، کلاهبرداری، سوءاستفاده از بیت‌المال، اختلاس و جابه‌جایی اموال برای بعضی از داوطلبان وجود داشت که برخی از آن‌ها آرای محاکم قضائی را نیز داشته است.
او تاکید کرد: بحث سوءاستفاده از موقعیت شغلی، جعل اسناد و همچنین ارتشاء و تضییع بیت‌المال و نیز تحصیل مال نامشروع نیز در میان پرونده‌های بررسی شده دیده شد.
آخرین پیگیری از وضعیت داوطلبان احزاب و تشکل‌های اصولگرایی همچون جبهه پایداری، جبهه پیروان خط امام و رهبری، جمعیت ایثارگران، جمعیت آبادگران، جبهه پیشرفت و عدالت تا لحظه تنظیم این گزارش کاندیداهای آنها هنوز پیامکی مبنی بر تایید یا رد صلاحیت دریافت نکرده‌اند.
حال باید دید جریان اصلاحات با این حجم از رد صلاحیت‌ها که حتی در برخی از حوزه‌ها کاندیدایی ندارد، چگونه می‌خواهد در انتخابات شرکت کند؟ آیا دوباره لیست خواهد داد یا نه؟ استراتژی آنها در این دوره از انتخابات با این تعداد از کاندیدا چه خواهد بود؟ جناح‌ اصلاح‌طلب رویکردشان چگونه خواهد بود؟ این‌ها همه سوالاتی است که حالا باید به آنها پاسخ داده شود.