تفاوت قطر با عمان

قاسم محبعلی‪-‬ روز گذشته امیر قطر برای دیدار با مقامات ایرانی وارد تهران شد. تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر همچنین در نشست خبری خود پس از دیدار با حسن روحانی طی سفر خود به ایران اظهار کرد: سفری که به جمهوری اسلامی ایران انجام دادم در زمان بسیار حساسی در منطقه انجام می‌شود.با رئیس جمهور ایران توافق کردیم تنها راه حلی که برای ما در منطقه وجود دارد گفت‌وگو است.
این اظهارات امیر قطر این سوال را مطرح می‌کند که مسئولیت او برای ورود به تهران آن هم در چنین شرایطی چه می تواند باشد ؟
قاعدتا بخشی از سفر امیر قطر در ارتباط با اتفاقات اخیر میان ایران و آمریکا و همین‌طور موضوع هواپیماست. امیر قطر تلاش می کند تا از شدت تنش‌ها در منطقه بکاهد، چون می‌داند بخشی از این تنش‌ها دامن قطر را می‌گیرد. از سویی قطر مدتی است که تلاش می‌کند تبدیل به یک بازیگر منطقه ای شود . قطر بعد از بهار عربی خصوصا با استفاده از رابطه با اخوان المسلمین و برخی گرو‌های دیگر تلاش کرد داد تا نقش و نفوذ خود را افزایش دهد اما درنهایت با عربستان اختلافات جدی پیدا کرد و این موضوع باعث شد تا مناسباتش با عربستان به هم بخورد .
برخی به این نکته اشاره دارند که با مرگ سلطان قابوس،پادشاه عمان، امیر قطر می‌خواهد تا جای او را بگیرد اما عمان را نمی توان با قطر مقایسه کرد . عمان یک کشور خاص و بی طرف بود که در طول پنجاه سال حکومت سلطان قابوس هرگز نخواست تا قدرت منطقه باشد بلکه همواره تلاش می کرد نقش بی طرفانه را در منطقه ایفا کند . عمان مانند سوئیس و اتریش دراروپا بازی می کرد با همه بود و دنبال ماجراجویی هم نمی‌گشت ازاین جهت قطر قابل مقایسه با عمان نیست اما یکی از مسائلی که باعث ورود امیر قطر به کشورمان شده نقش‌آفرینی قطر در چنین شرایطی در منطقه و از سویی دیگر کاهش تنش موجود است. تنشی که می تواند دامن قطر را هم بگیرد. این کشور پیام‌هایی رابین ایران و غرب هم رد و بدل می‌کند تا جلوی وضعیت و تنش را بگیرد .