بی‌اطلاعی رئیس‌جمهور تا عصر روز جمعه

سخنگوی دولت گفت: اقدام روز شنبه ستاد کل نیروهای مسلح در صدور بیانیه‌ای که با صداقت و مسئولیت پذیری این حادثه را بر عهده گرفتند و اعلام کردند که ناشی از یک خطای انسانی بوده؛ قابل تقدیر و شروع خوبی است که قطعا با شفافیت تا انتها ادامه خواهد یافت. به گزارش ایسنا،‌ علی ربیعی سخنگوی دولت در ابتدای نشست خبری این هفته اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت، هنوز از داغ فقدان سردار شهید قاسم سلیمانی فارغ نشده بودیم و عزادار از دست دادن این سردار بزرگ مقاومت بودیم که داغ دیگری از راه رسید و بر سینه‌هایمان آوار شد. وی ادامه داد: حادثه هواپیمای اوکراینی و کشته شدن ۱۷۶ مسافر این هواپیما که عمده آنها هموطنان ایرانی و سایرین نیز از هم نوعان ما بودند دل‌های ما را غمگین کرد و از آن غم انگیزتر و مصیبت بار تر این بود که بعد از تقریبا سه روز با خبر شدیم که این هواپیما در نهایت تاسف با آتش پدافند خودی ساقط شده است و این دردی مضاعف بر دل‌های  ما نهاد.
همه موضع‌گیری‌ها 
ریشه در بی‌اطلاع گذاشتن داشت
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: انتقادات زیادی در این روزهای غم انگیز متوجه مسئولان و مقامات ذیربط کشور شد. ما متهم به دروغگویی و پنهانکاری شدیم در حالیکه واقعا اینگونه نبود. حتی در بیانیه ای که من در پنجشنبه شب منتشر کردم برداشت عدم صداقت صورت گرفت. اما واقعیت این است که ما دروغ نگفتیم. دروغ به معنی جعل آگاهانه و عامدانه واقعیت است. این چیزی بود که از جانب ما به هیچ وجه اتفاق نیفتاد. همه کسانی که در آن روزها و در اوج جنگ روانی آمریکا علیه ملت ایران اظهار نظر می‌کردند مبتنی بر عرق ملی و با استناد به اطلاعات موجود در همان لحظه اظهار بود و همه موضع گیری‌ها ریشه در بی‌اطلاعی و یا بهتر بگویم بی‌اطلاع گذاشتن آنها داشت.


فرجام همه پرسش‌ها بر این قرار گرفت که موشکی اصابت نکرد
ربیعی افزود: آنچه که من نیمه شب پنجشنبه بیان کردم مبتنی بر مشاهده جنگ روانی گسترده امریکا علیه ملت ایران و از سوی دیگری مبتنی بر اطلاعاتی بود که در اختیار کل دولت بود مبنی بر اینکه موشک هیچ نقشی در این حادثه نداشته است. حالا الان قصد ندارم در این مجال از تماس‌های مکرر و اقداماتی که تا نیمه شب ادامه داشت سخن بگویم اما فرجام همه پرسش‌ها بر این قرار گرفت که موشکی اصابت نکرد.
وی افزود: روز جمعه نتایج تحقیقات نهایی شده ستاد کل نیروهای مسلح در دبیرخانه شورای امنیت ملی بررسی و به اطلاع رئیس جمهور رسید و پس از آن جلسه ای در دفتر رئیس جمهور تشکیل شد. همه بهت زده، ناراحت و نگران بودند. هیچ یک از مقامات دولت از جمله شخص رئیس جمهور تا عصر روز جمعه از علت اصلی سقوط هواپیما که همان آتش پدافند غیر عمدی خودی بوده مطلع نبودند و تا آن ساعت همان گونه که سردار حاجی‌زاده هم عنوان کردند صرفا بر اساس اطلاعات و داده‌های موجود همان موقع اظهار نظر می‌کردند. به هرحال از عصر روز جمعه که رئیس جمهور از موضوع مطلع شدند دستور تشکیل شورای عالی امنیت ملی را داند که منجر به صدور بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح و بیانیه رئیس جمهوری در این خصوص شد. از همان ساعت رئیس جمهوری تاکید کردند که به سرعت به مردم اطلاع رسانی شود.
در حاشیه دو تا از تجمعات اخیر بودم
ربیعی در پاسخ به این پرسش که چرا در تجمعات مقابل دانشگاه امیرکبیر با سوگواران برخورد شده است؟ گفت: ما هیچ مشکلی با جمع شدن، عزاداری کردن، بیان ناراحتی کردن و اعتراض به اطلاع رسانی دیرهنگام نداریم، مخصوصا بعد از اینکه آیین نامه اعتراضات تدوین شود. من خودم در حاشیه دو تا از این تجمعات بودم و شلیک گلوله‌ای صورت نگرفته است، ولی گاز اشک آور استفاده شده است.
رئیس جمهور عصر جمعه از واقعه خبردار شد شک نکنید
وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا شخص او و دیگر مسئولان دولتی پس از مشخص شدن ابعاد واقعه هواپیمای اوکراینی استعفا نمی‌دهند؟ گفت: اگر نسبت به خودم احساس این را می‌کردم که واقعیتی را می‌دانستم و به مردم نگفته ام حتما می‌رفتم. اگر الان هم، چنین احساسی کنم که بودنم و آمدنم که برای کمکی به مردم بوده است تغییر کرده، لحظه‌ای نمی‌ماندم. مطمئن باشید که رئیس جمهور عصر روز جمعه از این واقعه خبر دار شده است. در این موضوع شک نکنید. ایشان تا عصر جمعه مطلع نبودند. نمی‌دانم نیاز به چه چیزی بوده که کار بررسی این موضوع طول کشیده است. اما برخی از چهره‌هایی که بیش از چهل سال است می‌شناسم همچون سرلشکر باقری انسان‌هایی بسیار صادق هستند و برای مردم و کشور خود فداکار.
ربیعی تصریح کرد: ما همه کشورهای درگیر در این حادثه را دعوت کردیم که به تهران آیند و موضوع را بررسی کنیم ما آن زمان اطلاع نداشتیم که چه اتفاقی افتاده است و البته که اگر اطلاع داشتیم هم این درخواست را مطرح کردیم و الان هم می‌گوییم که باید به ایران بیایند و موضوع بررسی شود؛ اما ما و همه مسئولان ذی ربط دولتی همه در روز جمعه مطلع شدیم.
کمک سه میلیارد دلاری قطر به ایران 
برای هواپیمای اوکراینی کذب است
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است قطر برای پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی به ایران کمک ۳ میلیارد دلاری بکند، تاکید کرد: کمک سه میلیارد دلاری قطر به ایران برای هواپیمای اوکراینی کذب است. خوشبختانه ملاقات خوبی را با قطری‌ها داشتیم و مباحث بسیار خوبی در ارتباط با دوجانبه‌های منطقه با آنها مطرح شد. قطر خواستار روابط دوجانبه قوی با ایران است و ما نیز استقبال می‌کنیم.