لزوم بازگشت اعتماد به رسانه‌های داخل

آفتاب یزد – گروه شبکه: روزگاری بود که مردم برای با خبر شدن از اتفاقات پیرامونشان به رسانه‌های مکتوب و شنیداری مراجعه می‌کردند در واقع این رسانه‌ها به عنوان منبع اصلی خبر‌رسانی بودند. اما رفته رفته با تولد فضای مجازی و رشد فناوری، این عرصه دچار دگرگونی شد. حالا شاهدیم که این روزها عموم مردم از طریق فضای مجازی خبرها را دنبال می‌کنند به خصوص آنکه خبرهای مهم بدون هیچ گونه تغییری در اختیارشان قرار می‌گیرد. به همین دلیل نیز کمتر کسی به رسانه‌های مکتوب داخلی مراجعه می‌کند. البته در این میان وضعیت برای صدا و سیما به مراتب بدتر است چرا که به خاطر برخی از سیاستگذاری‌ها و اقدامات، برخی مخاطبانش را از دست داده است. حال در این شرایط کافی است که رسانه‌های مکتوب و شنیداری به خاطر برخی اطلاعات غلط، ناخواسته اعتماد مردم را نشانه بگیرند. مثل اتفافی که در ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی افتاد. در این خصوص رسانه‌ها پوشش اولیه خبری‌شان بر اساس اطلاعات غلطی بود که در اختیارشان قرار گرفته بود تا اینکه حقیقت ماجرا مشخص شد و آنها به خاطر انتشار اخبار نادرست در حادثه هواپیمایی اوکراین از مخاطبانشان عذرخواهی کردند. اما با این وجود، آنچه که نباید، اتفاق افتاد و رسانه‌ها ضربه اساسی را خوردند؛ ضربه‌ای به وسعت اعتماد مردم.
> در حال تشییع اعتماد عمومی هستیم
بر اساس گزارش ایرنا در این راستا انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران با انتشار بیانیه‌ای درباره رویدادهای اخیر در کشور گفت: اکنون در حال تشییع اعتماد عمومی هستیم و اولین تابوت‌های آن شامل جنازه‌های رسانه‌های رسمی به‌ویژه صداوسیما و سپس مطبوعات و سایت‌ها است.این انجمن در این بیانیه که آن را به مناسبت «اتفاق تاسف‌بار سقوط هواپیمای مسافربری و سیاست خبری رسانه‌های کشور» منتشر کرده، از فقدان «سامانه پدافندی رسانه‌ای» در ایران ابراز تاسف کرده و از همه همکاران رسانه‌ای خواسته است «از این پس بدون ملاحظات مرسوم در تهیه خبر، گزارش و تحلیل اقدام کنند و پرسشگری را به مرکز فعالیت رسانه‌ای خود بازگردانند.»این انجمن حرفه‌ای تصریح کرده است: «رسانه بوق نیست و پنهان‌کاری دست‌اندرکاران، از رسانه رفع مسئولیت نمی‌کند.»
> نظر کارشناس


همه می‌دانند اعتماد که از بین برود سخت قابل برگشت است از همین رو رسانه‌های مکتوب و شنیداری راه سختی را در پیش دارند تا بتوانند اعتماد از دست رفته مردم را جلب کنند. یک کارشناس رسانه در این رابطه به آفتاب یزد می‌گوید:«در این اتفاق رسانه‌ها همانند مردم آسیب دیدند اما باید به باورهای مردم و لطفشان اعتماد داشته باشیم و به آنها احترام بگذاریم چرا که مردم صاحب حق اصلی هستند. در مورد حادثه هواپیمایی اوکراین کسانی که اطلاعات نادرست یا حداقل دیر در اختیار رسانه‌ها گذاشتند، مقصران اصلی هستند. البته رسانه‌ها نمی‌توانند به این بهانه که در ارائه اطلاعات نادرست تنها به منابع خبررسانی کشور اکتفا کردند، خودشان را تبرئه کنند بلکه باید شجاعانه اگر به عواطف مردم بی‌توجهی شد و قلب انسان‌های داغدیده را به درد آوردند، اشتباهشان را بپذیرند و از آنها عذرخواهی کنند. » محمد صادق جوادی حصار افزود:«بنابراین رسانه‌ها باید تلاش کنند که دیگر این خطا تکرار نشود. اگر تا پیش از مشخص شدن حقیقت، اصرار بر خطای انسانی نبودن حادثه داشتند به معنای توجیه رفتار مسئولان امر نیست چرا که کار آنها اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع است.» این کارشناس رسانه تاکید کرد:«رسانه‌ها ضمن عذرخواهی بابت اشتباهشان باید به مخاطبانشان بگویند که خطای پیش آمده را جبران می‌کنیم و در مواضع بعدی تلاشمان را بر جبران این خطا ببینید اگر که باورمان کردید که افتخار می‌کنیم که همچنان در خدمت جامعه خبری و رسانه‌ای کشور هستیم و اگر هم باورمان نکردید به شما حق می‌دهیم چون شمایید که در این باره آسیب دیده‌اید هرچند که رسانه‌ها هم در این اتفاق
آسیب دیدند.»
جوادی حصار گفت:« اما رسانه‌ها باید این مسئله را مطالبه کنند که به عنوان اهالی رسانه، حقوقی داریم که به خاطر تنگناها و گرفتاری‌های پیش رو، داریم سرمایه‌های حرفه‌ای خود را برای انجام وظیفه از دست می‌دهیم از همین رو باید این امکان را در اختیار رسانه بگذارید که آزادانه دسترسی به مناطبع اطلاعاتی داشته باشند تا با استفاده از حقوق قانونی بتوانند به رسالت و وظیفه خطیری که جامعه بر عهده آنها گذاشته عمل کنند.»