«افق» وحدت‌شکن در جام جم

آرمان ملي- ياسمين طالقاني: در شرايطي که کشور بيش از هر مولفه‌‌اي به آرامش نياز دارد، برخي برنامه‌هاي صداوسيما گويي مسير مخالف را طي مي‌کند و بر ميزان انتقادات مردم مي‌افزايد. جان باختن مسافران پرواز اوکراين داغ بزرگي بر دل مردم کشورمان گذاشت و مسئولان هم در چند روز اخير به بررسي ابعاد مختلف اين حادثه مي‌پردازند اما صداوسيما کم اعتنا از اين نگراني‌ها برنامه‌هايي را پخش مي‌کند که نه تنها موثر نيست بلکه بر ميزان انتقادات اضافه مي‌کند، مانند اظهارات خانم مجري شبکه افق سيماي در برنامه زنده تلويزيوني!
شما از ايران برو؛ نه ما
اين مجري چنين گفت:«اگر کسي اعتقاد ندارد، جمع کند و از ايران برود. برود همان جاهايي که آن رفاه و آن مدل زندگي را دارند. همه ما ايراني‌ها به زندگي سلحشورانه احتياج داريم و اين مدل را مي‌پسنديم و فقط مانده گام‌هاي عملياتي تبيين شود.» اين جملات برخورانده به مردمي بود که سال‌ها به‌ويژه در دوران دفاع مقدس با سختي‌ها و مشکلات کنار آمدند تا نگاه بيگانه‌‌اي متوجه ايران نشود و ضربه‌اي به سربلندي ايران وارد نشود. سن و سال اين مجري نشان مي‌دهد چندان از تاريخ و از خودگذشتگي‌هاي مردان و زنان سلحشور ايران در حد مطلوب ‌خبر ندارد. عصر ايران در واکنش به اظهارات مجري شبکه افق نوشت‌: «اين صحنه را بايد يکي از شرم‌آورترين لحظات تاريخ تلويزيون در ايران دانست...مگر ايران ملک طلق تو يا هر کس ديگري است که اينگونه براي مردمانش تکليف معين مي‌کني؟ مقصر او نيست، کساني هستند که تريبون مردم را دست او داده‌اند تا اين گونه سخن بگويد...تبر زدن بر درخت يگانگي ملت ايران، گويا رسالت بعضي‌ها شده است و خدا مي‌داند که در آن سوي پرده‌ها چه مي‌گذرد.» اين سايت همچنين نوشت: «قبل از تولد ايشان و در رژيم گذشته، محمدرضا شاه پهلوي در روز 11 اسفند 1353 - قريب 45 سال پيش- در پي اعلام تأسيس حزب «رستاخيز» و در سخناني که در روزنامه اطلاعات در 12 اسفند 1353 درج شد، به صراحت گفت: «کسي که وارد اين تشکيلات سياسي (حزب رستاخيز) نشود و معتقد و مؤمن به اين سه اصل که من گفتم (قانون اساسي مشروطه، انقلاب شاه و ملت و نظم و نظام پادشاهي) نباشد دو راه برايش وجود دارد؛ يا يک فردي است متعلق به يک تشکيلات غير قانوني يعني به اصطلاح خودمان، توده‌اي و به اصطلاح خودمان و با قدرت اثبات، بي‌وطن. جاي او يا در زندان ايران است يا اگر بخواهد همين فردا با کمال ميل و بدون اخذ حق عوارض، گذرنامه‌اش را در دستش مي‌گذاريم تا به هر جاي دنيا که دلش خواست برود.» البته براي کاهش بار منفي چنين تهديدي در بخش ديگري اضافه کرد: «اگر توده‌اي و بي‌وطن نباشد و به اين جريان (حزب رستاخيز) هم اعتقاد نداشته باشد علناً و رسماً بگويد من موافق نيستم ولي ضد وطن هم نيستم.» شاه البته اين نکته را به عنوان شرط محال بيان کرد و فرض او اين بود که هر که وطن‌دوست باشد قاعدتا عضو حزب رستاخيز مي‌شود و اعلام علني و رسمي مخالفت با حزب رستاخيز نيز مشخص بود هزينه دارد. حال مي‌توان به اين خانم گفت وقتي شاه به خاطر اين جمله شماتت شد و خود او نيز ناگزير از توضيح و هزينه گزافي بابت اين سخن پرداخت، شما چرا حرف او را ولو با منظوري ديگر و بي‌هيچ نسبت گفتماني و اعتقادي تکرار مي‌کنيد. شگفتي ديگر اين که اين سخنان را به بهانه شهادت سردار سليماني مطرح کرده است در حالي که خود او هرگز چنين سخن نمي‌گفت. دکتر مصطفي چمران که زندگي سلحشورانه داشت دوست صميمي دکتر صادق طباطبايي بود که با مدل زندگي کاملا متفاوتي زندگي مي‌کرد. وقتي خود سلحشوران ديگران را به زندگي سلحشورانه فرانمي‌خوانند ايشان از چه جايگاهي چنين فراخوان و تهديدي را بر زبان مي‌آورد؟»
شبکه افق يا شبکه...؟


البته نمونه‌هايي از رفتارهاي مختلف در برخي برنامه‌هاي صداوسيما وجود دارد که اظهارات مجري شبکه افق تنها يکي از آنها بود و موارد ديگري هم سبب انتقاد شد مانند اظهارات محمدصادق کوشکي استاد دانشگاه در شبکه افق با طعنه خطاب به يکي ازکارگردان سينما، مي‌گويد:«خانمي که مياي فراخوان مي‌زني، مي‌دوني اگر دست عبدالمالک ريگي به تو، دخترت و کس و کارت مي‌رسيد، مي‌دانيد چي مي‌شد؟ شايد شما خوشتان بيايد، اما مردم خوششان نمي‌آيد!» اين اظهارات با واکنش‌هاي کاربران همراه بود. معاون وزير ارشاد از آنتن دادن به کساني که بي‌پروا توهين مي‌کنند، انتقاد کرد. دکترحسين انتظامي در حساب توئيترش نوشت:«‌به کساني که هنجارهاي اخلاقي جامعه را رعايت نمي‌کنند و بي‌پروا به نواميس کشور و هنرمندان توهين مي‌کنند، آنتن زنده مي‌دهند؟ آيا مجري نبايد واکنش نشان دهد؟»