عرق شرم بر پیشانی مردم داغدیده

آفتاب یزد – گروه شبکه: عملکرد صدا و سیما به مواقع حساس، نه تنها قابل قبول نبوده بلکه با اختصاص برنامه‌هایی سعی در تخریب افکار عمومی را هم داشته است درست مانند عملکرد این سازمان بعد از اعلام علت سقوط هواپیمای اوکراین. انتظار می‌رفت در شرایطی که مردم بابت اتفاقات پیش آمده غمگین هستند، رویه خود را تغییر دهد و با اختصاص برنامه‌هایی مردم را آرام و با خانواده‌های داغدیده ابراز همدردی می‌کرد، اما انتظاری کاملا بی‌جا بود چرا که صدا و سیما با تریبون دادن به دست کسانی که درک درستی از موقعیت‌ها و شرایط ندارند، فقط مردم را غمناک کرد و واکنش‌های آنها را برانگیخت. طی چند روز گذشته شاهد اظهارات به ظاهر کارشناسانه‌ای از سوی افرادی که به عنوان کارشناس یا مجری در برنامه‌های تلویزیونی حضور داشتند، بودیم که تعجب برانگیز و قابل تامل است.
> قیاس مع الفارق یک کارشناس
اولین برنامه به برنامه جهان آرا که از شبکه افق پخش شد، مربوط می‌شود. در این برنامه محمد صادق کوشکی و نادر طالب زاده دو فعال فرهنگی اصولگرا مهمان بودند. از آنجا که جمعی از هنرمندان بابت خطای انسانی رخ داده در حادثه هواپیمایی اوکراین ناراحت بودند هرکدامشان در صفحات اینستاگرامی‌شان به این ماجرا واکنش نشان دادند. حال در این برنامه کوشکی به واکنش‌های هنرمندان پرداخت و با اشاره به درخواست یک هنرمند که شاید ما هم انتقاداتی
بر آن داشته باشیم، با ادبیاتی توهین آمیزی خطاب به ایشان گفت: «۵۰ نیروی سپاه در مرز‌های شرق کشور هدف ترور قرار گرفته‌اند، خانمی که فراخوان می‌دهی، اگر آن بچه‌های سپاه در مرز نبودند، دست امثال عبدالمالک ریگی به تو و دخترت می‌رسید. شاید هم خوشت می‌آمد شاید دوست داشتی....»! از سوی دیگر نادر طالب زاده اساسا اهمیت این سقوط و واکنش‌ها به آن را زیرسوال برد. او گفت: «از این اتفاقات ده تا دیگه هم بیفته، در مقابل اون اتفاق اصلی (حمله به پایگاه‌های آمریکا) هیچه!» طالب زاده افزود:« حادثه رخ داده شبیه به آن است که هواپیما به کوه برخورد کرده باشد!» او تاکید کرد: «صحنه را گم نکنیم. قاطی پاتی نکنیم، چهار نفر جمع شده‌اند می‌گویند چه و چه و اینها. ازاین موضوع عبور خواهیم کرد حواسمان باشد تصویر واقعه را فراموش نکنیم.»


اظهارات این دو کارشناس کافی بود که با موجی از انتقادها از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شوند و اظهاراتشان را توهین آمیز قلمداد کنند. حتی انجمن مستند سازان ایران در نامه‌ای به علی عسکری، رئیس سازمان صداوسیما به شدت از سخنان کوشکی انتقاد کرده است. به گزارش فرارو، در این نامه آمده است: «بخش‌هایی از این برنامه در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد و عرق شرم بر پیشانی مردم سیاهپوش کشور می‌نشاند. آیا نمی‌شود پایان و نهایتی برای این بی‌احترامی‌ها به شان و حقوق مردم در صدا و سیما متصور بود؟ ما هر چند به رویه‌ جاری و ساری در برنامه‌سازی‌های جانب‌دارانه در شبکه‌ مذکور عادت کرده و به آن وقعی نمی‌نهیم، اما این اهانت آشکار به شان یکی از اعضای خود را برنمی‌تابیم و درخواست برخورد جدی با متخلفین و عذرخواهی رسمی جنابعالی از جامعه‌ هنری و مردم ایران را داریم.»
> مثل ما فکر نمی‌کنید از ایران برید!
اما از دیگر برنامه‌های تلویزیونی که بسیار جنجال برانگیز شد و عصبانیت مردم را برانگیخت اظهارات مجری‌ای بود که برنامه آن از شبکه افق پخش شد. زینب ابوطالبی طی اظهاراتی گفته بود:« اگر کسی اعتقاد ندارد جمع کند از ایران برود، اگر هم اعتقاد دارد باید جدی وارد میدان شود. امروز همه ایرانیان به نوعی زندگی سلحشورانه احتیاج دارند.» تعیین تکلیف این بانوی مجری برای ایرانیان موجی از انتقادها را در پی داشت به حدی که زینب ابوطالبی در صفحه اینستاگرام خود کامنت‌ها را بست.
> واکنش ۳ مجری تلویزیون
در همین خصوص سه تن از مجریان تلویزیون به اظهارات مجری و کارشناس شبکه افق واکنش نشان دادند. به گزارش خبرآنلاین، اکبر نبوی نوشت: «خواهر محترم! شما می‌توانی در صفحه یا صفحات شخصی خود، هر چه می‌خواهی بگویی، بنویسی و منتشر کنی، اما حق نداری در رسانه رسمی کشور، برای معترض یا حتی آشوبگر، حکم به رفتن از ایران بدهی...» در همین رابطه سیاوش صفریان‌پور نوشت: «این {تکه از اجرای تلویزیونی زنده} هم نوع دیگری از خطای انسانی است. تفاوتش در این است که آدم را در جا نمی‌کشد. از طرف خودم از تمام مردم سرزمینم عذرخواهی می‌کنم.» دیگر مجری تلویزیون که در این باره واکنش نشان داد، المیرا شریفی‌مقدم بود. او نوشت: «من هم به جای ایشون معذرت می‌خواهم.»
> واکنش کاربران
اما این ماجرا واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را نیز در پی داشت. بسیاری معتقدند که صدا و سیما با چنین برنامه‌هایی به دنبال عصبانی کردن مردم است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:« توییتر پر شده از فیلم کوتاه زنی که فرمان می‌ده، چون مثل ما فکر نمی‌کنید از ایران برید. به جای دلجویی از مردم و دعوتشون به آرامش، این حرف‌ها و اصلا کل شبکه افق شده نمک روی زخم؛ بنزین روی آتیش. جلوش رو بگیرید. این دیگه خطای انسانی نیست. این عصبانی و ناامید کردن مردم است.»
کاربر دیگری گفته است:« حرف‌های زینب ابوطالبی یک تفکر خطرناک پنهان بود که در بدترین زمان آشکار شد»
دیگر کاربری نوشته است:«به چه حق و اجازه‌ای برای مردم تعیین تکلیف میکنی؟»
> روی اعصاب مردم راه نروید...
در همین راستا عصرایران به قلم مصطفی داننده طی یادداشتی نوشته است:« روی اعصاب مردم راه نروید. این یک درخواست عاجزانه از کسانی است که به تلویزیون می‌روند و هرچه می‌خواهند می‌گویند. مثل زینب ابوطالبی، نادر طالب زاده و محمد صادق کوشکی. نظرات این سه که یکی در قامت مجری است و دو تن دیگر در لباس کارشناس، در فضای مجازی دست به دست می‌شود و مردم واکنش‌های مختلفی به آن نشان می‌دهند. واکنش‌هایی که بسیاری از آنها منفی است. قلب مردم درد دارد. آنها در این روزها هر روز که از خواب بیدار شدند، خبر بد شنیدند. برخی از این خبرها به خودی خود برای بد ماندن حال، برای چندین سال کفایت می‌کند اما ما عرض یک هفته، شنیدیم و دیدیم. حالا این حرف‌ها، این نظرات مشعشع مثل نمکی است که به زخم می‌پاشند. نمی‌دانم چه کسی این مهمان‌ها را دعوت می‌کند. نمی‌دانم سازوکار دعوت از مهمان‌ها چیست اما این را می‌دانم وقتی آقا و خانم تلویزیون برای مهمان‌ها الک می‌گذارد و فقط افرادی خاص با ظاهری خاص و تفکرات خاص می‌توانند به این قاب راه پیدا کنند باید هم شاهد اینگونه دُر افشانی‌ها باشیم. روی اعصاب مردم راه نروید. این یک درخواست عاجزانه از کسانی است که می‌‎خواهند از حوادث تلخ این روزها برای خود آینده بسازند. سیاسیون به اندازه کافی در این سال‌ها نشان داده‌اند،‌سازی که می‌زنند بر اساس نُتی نیست که مردم آن را تنظیم کرده‌اند. نمایندگان مجلسی که در آستانه انتخابات دم از مردم و استعفا می‌زنند اما خود در این سال‌ها کاری برای مردم نکردند. اگر بحث استعفاست شما باید زودتر از همه استعفا بدهید. شما باید استعفا بدهید چون شان مجلس ملی را به اندازه یک مجلس محلی پایین آورده‌اید. مجلسی که زمانی در راس امور بود. حالا که نزدیک انتخابات است، جریان‌های سیاسی دوباره فیل‌شان یاد هندوستان کرده است و به یاد مردم افتاده‌اند و برای آنها سینه چاک می‌کنند. همین افراد چهار سال می‌روند پی کارشان و بعد دوباره از پشت ابر بیرون می‌آیند و دم از مشکلات می‌زنند. روی اعصاب مردم راه نروید. این یک درخواست عاجزانه از کسانی است که می‌گویند همه چیز تحت کنترل است اما وقتی با مردم سیل زده حرف می‌زنید، می‌بینید که اتفاقا هیچ چیز تحت کنترل نیست و مردم با آب در حال کشتی گرفتن هستند. کاش برخی می‌فهمیدند، گاهی حرف نزدن بهتر از حرف زدن است. گاهی حرف زدن همه چیز را خراب می‌کند. گاهی سکوت هزار کار نکرده می‌کند. در پایان این یادداشت بازهم می‌نویسم لطفا روی اعصاب مردم راه نروید.
آشنا: صداوسیما به دنبال انتقام درونی است
نماینده رئیس جمهوری در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما در نامه‌ای خطاب به رئیس این شورا تاکید کرد: اینجانب در مکاتبات متعدد نسبت به «سیاسی و جناحی شدن رسانه‌ای که می‌بایست ملی باشد» و عملکرد غیرحرفه‌ای، سیاست‌زده و همراه با تحلیل‌های مغرضانه برخی مجریان صداوسیما، تذکر داده‌ام. به گزارش ایسنا، در بخش‌هایی از نامه حسام‌الدین آشنا در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما خطاب به رئیس این شورا آمده است: «در شرایطی که جامعه ایران در شوک خطای انسانی رخ‌داده در انهدام هواپیمای مسافربری به سر می‌برد، شبکه افق و برنامه جهان‌آرا بدون درنظر گرفتن اقتضائات این شرایط خاص و پیچیده به دعوت از مهمانان و کارشناسانی می‌پردازند که با نکات نسنجیده و توهین‌آمیز، بر بغرنج‌تر شدن شرایط می‌افزایند و شکاف‌های ایجاد شده را تعمیق می‌کنند. »مشاور رئیس جمهور در ادامه با اشاره به عملکرد صداوسیما در ایام تشییع با شکوه پیکر شهید قاسم سلیمانی، افزود: این برنامه (گاهی) در ایام تشییع سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی نیز در قامت نمایندگی یک جریان خاص سیاسی از طریق برقراری پیوند میان موضوع «مذاکرات» و «شهادت سردار سلیمانی» به دنبال انتقام درونی از جناح‌‏های سیاسی بود».