در پرونده فاجعه سقوط هواپیمای اوکراینی افرادی بازداشت شدند

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در هجدهمین نشست خبری با اصحاب رسانه عنوان کرد: در روز‌های اخیر شاهد حوادث تلخ و غمبار دیگری از جمله حادثه جانباختن تعدادی از شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع و تدفین شهدا در کرمان و همچنین عروج شهادت گونه مسافران پرواز خطوط هواپیمایی اوکراین بودیم. به نوبه خود و به نمایندگی از قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران از صمیم قلب به خانواده‌های داغدار آنان و ملت داغدیده ایران و به خانواده اتباع سایر کشور‌های که در این حادثه جان خود را از دست دادند، تسلیت عرض می‌کنم و برای جانباختگان غفران و رحمت و برای بازماندگان صبر و اجر از خداوند متعال مسالت می‌نمایم. اسماعیلی با بیان اینکه داغدار این فاجعه ما هستیم و نه دیگران، تصریح کرد: آمریکا و انگلیس در این فاجعه نقش خون خواری را ایفا می‌کنند، نه خون خواهی. می‌خواهند به این بهانه انتقام جویی کنند، ولی ما می‌دانیم که اینها دلسوز ایران و ایرانیان نیستند بلکه کسانی هستند که در سیل فروردین ۹۸ حتی از رساندن کمک‌های مردمی از نهاد‌های بین‌المللی به مردم سیل زده ایران ممانعت کردند و اگر دوستدار ایران و ایرانی بودند این اقدام و اقدامات جنایتکارانه را انجام نمی‌دادند. سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده سقوط هواپیما و تعداد بازداشت شدگان و اینکه آیا از مسئولان بالاتر سپاه در این زمینه پرس و جو شده است، گفت: در این ارتباط ابتدائا در ستاد کل نیرو‌های مسلح، کمیسیون‌های تخصصی تشکیل شده است و این کمیسیون‌ها ابعاد موضوع را بررسی کرده‌اند. البته بررسی‌ها به اتمام نرسیده است و در مرحله اولیه نتایج، گزارشات به مردم داده شد. وی افزود: شاید مناسب‌تر این بود که همان ابتدا که کمیسیون‌ها تشکیل شده بود اعلام می‌کردند که این کمیسیون‌ها برای بررسی این موضوع تشکیل شده و در حال بررسی ابعاد این موضوع است و نتایج را اعلام خواهد کرد؛ اما ستاد کل نیرو‌های مسلح مامور شده و کار‌های خودش را انجام می‌دهد.اسماعیلی بیان داشت: با ابلاغ ویژه ریاست قوه قضاییه، سازمان قضایی نیرو‌های مسلح مامور شده که این موضوع را از بعد قضایی با بهره‌گیری از کارشناسان مختلف و کارشناسان ستاد کل نیرو‌های مسلح، کارشناسان سازمان هواپیمایی کشور، کارشناسان حوزه سایبری، کارشناسان حوزه‌های جنگ الکترونیک و اطلاعات ضبط شده در جعبه سیاه هواپیما بررسی کند. وی افزود: آخرین خبری که بنده دارم این است که قرار بود جعبه سیاه به همراه تیم‌های کارشناسی ایران و اوکراین به فرانسه فرستاده شود و جعبه سیاه بازخوانی و همه اطلاعات جمع‌آوری شود و همه ابعاد آن رسیدگی گردد.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: سازمان قضایی نیرو‌های مسلح بلافاصله تحقیقات بسیار گسترده‌ای انجام داده و تا امروز که بنده در جریان هستم، از تعداد زیادی از افرادی که در این حوزه بودند، تحقیقات مفصلی انجام شده است. هر شب تیم قضای ما در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح تا حدود ۱۱-۱۲ شب مشغول بازجویی و تحقیق و اخذ اسناد و مدارک و دلایل بودند، ولی سوانح هوایی پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و بایستی همه ابعاد را بررسی کنیم.سخنگوی قوه قضاییه گفت: ما برای این موضوع همه ابعاد را بررسی خواهیم کرد؛ هم تاثیر سبب و هم تاثیر مباشر را بررسی می‌کنیم و بررسی خواهیم کرد که مسئولیت سبب و مباشر چقدر بوده است و بررسی خواهیم کرد که جنگ افروزی آمریکا به عنوان سبب اصلی بروز این جوادث، چه نقشی در بروز این حادثه داشته است. وقتی که ما سبب و مباشر را بررسی می‌کنیم، همه این موضوعات در دستور کار بررسی است و در بخش‌های مختلف نتیجه انجام خواهد شد. وی ادامه داد: تحقیقات مفصل انجام شده و افرادی هم بازداشت شده‌اند، رسیدگی مراحل اولیه خود را طی می‌کند و اطلاعات جعبه سیاه که بازخوانی شود، کمک شایانی خواهد کرد؛ اما با همین محور‌ها و به ویژه اولویت استیفای حقوق مادی و معنوی داغ دیدگان این حادثه، جزو برنامه‌های ما است.
> ۳ نفر از متهمان حمله به کلانتری ۲۲ اهواز
به اعدام محکوم شدند


سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت متهمان حمله به کلانتری ۲۲ اهواز، بیان کرد: یکی از حملات تروریستی که چندی قبل در یکی از کلانتری‌ها در استان خوزستان انجام و عناصر آن وابسته به عناصر خارج از کشور و معاند بودند، به شهادت ۲ تن از ماموران و مجروحیت یکی از سربازان منجر شده بود. بنای آن‌ها این بود که از این عملیات فیلم بگیرند و این فیلم را به رسانه‌های خارج از کشور تحت عنوان یک اقدامی که برای خودشان افتخارآمیز بود، منتقل کنند.وی افزود: خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده، این متهمین شناسایی و دستگیر و هفته گذشته هم محاکمه شدند.اسماعیلی ادامه داد: در این پرونده که البته حکم هنوز قطعی نیست، ۳ نفر از متهمان به خاطر اقدام مسلحانه تروریستی به اعدام محکوم شدند و سایر متهمین به حبس‌های ۱۵ سال، ۱۰ سال و یک نفر هم با تخفیف به ۵ سال حبس محکوم شده‌اند که بعد از قطعیت دادنامه، جزئیات مربوط به هویت این افراد را هم اعلام خواهیم کرد.
> بازداشت30 نفر در تجمعات اخیر
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر درمورد تجمعات دو سه روز اخیر در تهران چند نفر بازداشت شدند و اینکه غیر از سفیر انگلیس آیا اتباع خارجی دیگری هم بودند که بازداشت شده باشند یا خیر و در ادامه اگر این اتباع بازداشت شوند روند دادرسی آن‌ها چگونه است نیز گفت: غیر از سفیر کس دیگری به من گزارش نشده است که بازداشت شده باشد، اما کسانی که مسئولیت دیپلماتیک دارند ما خودمان را به کنوانسیون‌های بین‌المللی که به آن پیوستیم و آن را امضا کردیم متعهد می‌دانیم، آن اقدام اولیه‌ای هم که درباره سفیر انگلیس انجام شد علیرغم اینکه اقدام او خارج از چارچوب، ضوابط و مقررات قانونی و دیپلماتیک و عرف بین‌الملل بود؛ اما به محض اینکه محرز شد که وی سفیر است و از مسئولیت دیپلماتیک برخوردار است نه به احترام او بلکه به احترام پایبندی خودمان به قواعد بین‌المللی نسبت به آزادی او اقدام کردیم.وی ادامه داد: ما اجازه نمی‌دهیم امنیت کشور مخدوش شود. در حوادث اخیر شاهد اظهارنظرها، فعالیت‌ها و اقداماتی بودیم که صد در درصد مغایر امنیت ملی کشور بود و اعلام کردیم با افرادی که اعتراض مسالمت آمیز داشته باشند برخورد قضایی نمی‌کنیم. ضمن اینکه معتقدیم برای همان اعتراض مسالمت آمیز مجوز‌های قانونی اخذ شود و بدون مجوز قانونی نباید باشد؛ اما در آنجا ما با رافت و ارفاق نگاه می‌کنیم. به گزارش میزان، اسماعیلی تاکید کرد: در حوادث اخیر هم بازداشتی داشتیم، عدد دقیق را ندارم، ولی عدد اولیه‌ای که به من اعلام کردند اگر اشتباه نکنم چیزی حدود ۳۰ نفر بود.