رئیس‌جمهوری صداقت را اولین قدم و جبران اول در حل مشکلات کشور دانست با مردم صادق باشیم

رئیس‌جمهوری گفت: نه موضوع شهادت سردار سلیمانی به جناح خاصی ربط دارد و نه موضوع عزیزان این هواپیما به جناح خاص ربط دارد. مسائل را جناحی و حزبی نکنیم. اینها برای همه ملت ما داغ بوده و همه متاسف هستیم. همه عزیزان و فرزندان عزیز خودمان را از دست دادیم و همه با هم هستیم. درد و رنج مردم با پذیرش مسئولیت و صداقت حل می‌شود. روحانی در ادامه با اشاره به انتخابات اضافه کرد: مردم تنوع می‌خواهند. بگذارید در میدان انتخابات همه احزاب و گروه‌ها شرکت کنند، قطعا ضرر نمی‌کنید. با یک جناح نمی‌شود کشور را اداره کرد. کشور متعلق به همه است. اگر تمام 83 میلیون متحد باشیم و یک نفر مخالف، باید تلاش کنیم آن یک نفر را هم جذب کنیم. یک نفر مخالف هم برای ما زیاد است در حالی که شما یک جناح و جمعیت بزرگ را مخالف می‌کنید. باید حواس‌مان را جمع کنیم. بیایید همه با هم آشتی کنیم. کینه‌ها را از دل برداریم. این انتخابات و 22 بهمن روزهای آینده قدم اول این حرکت باشد.
به گزارش ایسنا،‌ حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با تاکید بر اینکه «سردار سلیمانی مرزبان ایران بود اما هیچ‌وقت نمی‌خواست بین ایرانیان مرزی را به وجود بیاورد»، اظهار کرد: همه صاحبان یک سرزمین و یک نظام هستیم و منافع ما، منافع مشترک است.
روحانی با بیان اینکه «ایران دارای یک رنگ و یک نام و یک سلیقه نیست»، گفت: می‌دانیم در کشوری زندگی می‌کنیم که در آن سبک‌های مختلف زندگی وجود دارد و سلیقه‌های مختلف حاکم است و باید به سلیقه‌ها، اندیشه‌ها و راه‌های مردم احترام بگذاریم. همه ایرانی هستند و ایران از آن همه است و این سرزمین به سلیقه، جناح و افکار خاصی مرتبط نیست بلکه به همه ارتباط دارد.
روحانی گفت: هم شهادت شهید سلیمانی، مظلومانه بود و هم از دست رفتن جان عزیزان در کرمان مظلومانه بود و هم از دست رفتن عزیزان ما در این پرواز بسیار مظلومانه بود. این مظلومیت دل همه را آتش زده است و مردم را بی‌قرار کرده است.


وی با بیان اینکه تقریباً هر 3 حادثه برای جامعه و کشور ما غیرمنتظره بود، افزود: می‌دانستیم آمریکا بسیار جنایتکار است اما فکر نمی‌کردیم آمریکا در کشور دیگری میهمان آن کشور را که یکی از سرداران بزرگ مبارزه با تروریسم بوده با موشک هدف قرار بدهد.
روحانی با اشاره به حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، گفت: اینکه یک هواپیمایی حامل مردم عزیز از ملیت‌های مختلف مخصوصاً ایرانیان عزیز ما به اشتباه هدف یک موشک قرار بگیرد، این هم برای ما غیرمنتظره بود و فکر نمی‌کردیم یک چنین اشتباهی رخ دهد.
رئیس‌جمهوری اظهار کرد: البته آنهایی که اشتباه کردند، همان‌ کسانی هستند که برای امنیت کشور تلاش می‌کنند و در فضای امنیت کشور بودند.
جبران اول و قدم اول این است که صادقانه مسائل به مردم گفته شود
روحانی با بیان اینکه یک جبران بزرگ هم مد نظر ما است که ملت‌های منطقه تلاش کنند آمریکا از این منطقه برود، تصریح کرد: همانطور که پارلمان عراق این تلاش را کرد و ملت‌های منطقه این نظر را دارند که این هدف ممکن است کوتاه‌مدت نباشد اما باید آن را دنبال کنیم.
وی با بیان اینکه باید حتماً موضوع از دست رفتن جان عزیزانمان در کرمان را دنبال کنیم، ادامه داد: حتماً باید روشن شود؛ درست است که جمعیت بی‌تاب بوده و جمعیت فوق‌العاده بوده اما در همه این احوال ‌باید در آن شرایط مراقبت می‌کردیم؛ آنهایی که مسئول آن جامعه و اجتماع مردم بودند باید پاسخگو باشند و مردم این انتظار را دارند.
روحانی با اشاره به اینکه موضوع سقوط هواپیما یک داغ بزرگ برای همه بود و کل دولت، ملت و نیروهای مسلح عزادار شدند، گفت: به یک معنا ما هم ولی دم آنها هستیم گر چه خانواده آنها هم ولی دم آنها هستند و نباید این مسئله را رها کنیم؛ باید آن را جبران کنیم.
رئیس‌جمهوری افزود: جبران اول و قدم اول این است که صادقانه مسائل به مردم گفته شود. درد و رنج مردم با پذیرش مسئولیت و صداقت حل می‌شود؛ اینکه تسلیت زبانی می‌گوییم که در غم شما شریک هستیم، اینها خوب است، اما غم مردم وقتی رفع می‌شود که بدانند احساس مسئولیت می‌کنیم و درباره آنچه اتفاق افتاده با صداقت با مردم حرف می‌زنیم و این داغ مردم را کم و آنها را آرام می‌کند.
روحانی خاطرنشان کرد: غیر از اقدامات اولیه نظیر اینکه باید اجساد شناسایی و ‌دفن شوند و اینکه کجا و با چه احترامی دفن شوند، همه جای خود را دارد، اولین جبرانی که باید در موضوع سقوط هواپیما صورت بگیرد این است که قوه قضائیه، نیروهای مسلح و دولت همه با هم مشارکت کنند و با پیگیری درست، صحیح و دقیق قضایی یک اقدام قضایی اقناع کننده برای افکار عمومی و دنیا را به انجام برسانند.
رئیس‌جمهوری تصریح کرد: قدم نهایی آن است که این حادثه دیگر قابل تکرار نباشد؛ نه اینکه تکرار نشود، قابل تکرار نباشد. باید آنقدر مقررات بازبینی و بازنگری شود و دقت عمل، آموزش‌ها، نحوه چیدن سامانه‌های پدافندی و ارتباط خوب باشد که این حادثه قابل تکرار نباشد.
روحانی افزود: ممکن است گاهی اشتباهی در این‌ها رخ دهد. در این مورد هم اشتباه بسیار بزرگی رخ داده است اما قدم جبرانی به این نیست، نیرویی که برای امنیت کشور و امنیت آسمان‌مان نیاز داریم تضعیف شود و تضعیف نادرست است. راه و قدم درست این است که با هماهنگی بیشتر خود نیروهای مسلح ما به گونه‌ای به مردم و جهان اطمینان دهند که این حادثه قابل تکرار نخواهد بود.
وی با بیان اینکه در اینگونه حوادث یک جا خشم مردم در اوج بود و در جای دیگر داغ و حسرت به اوج رسید، اظهار کرد: در موضوع شهادت شهید سلیمانی،‌ خشم مردم به اوج رسید و در داستان هواپیما، داغ و حسرت مردم به اوج رسید که این همه جوان، عزیز، دانشمند، نخبه و عزیزانی در این حادثه از دست رفتند.‌
رئیس‌جمهوری تصریح کرد: آنچه باید درنهایت در همه این حوادث آنی برای ما به دست بیاید، انسجام، وحدت و هماهنگی ملی است و نتیجه نهایی نباید شکاف ملی باشد.
روحانی با بیان اینکه «مسائل را جناحی نکنیم»، تاکید کرد: نه موضوع شهادت شهید سلیمانی به جناح خاصی ربط دارد و نه موضوع عزیزان این هواپیما به جناح خاص ربط دارد، مسائل را جناحی و حزبی نکنیم. اینها برای همه ملت ما داغ بوده و همه متاسف هستیم، همه عزیزان و فرزندان عزیز خودمان را از دست دادیم و همه با هم هستیم.
روحانی اظهار کرد: از نیروهای مسلح و ستاد کل خواهش می‌کنم بیایند برای مردم توضیح دهند که از وقتی که حادثه واقع شده تا وقتی که اعلام شده، چه مسائل و جلساتی و کارشناسی‌هایی بوده است تا مردم بفهمند که چیزی را نمی‌خواستند از آنها پنهان کنند. اگر تاخیر شده برای تاخیر هم عذرخواهی کنند. اگر لحن هم احتمالا لحن مناسبی نبوده، برای آن هم عذرخواهی کنند. رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه در عذرخواهی کردن در برابر ملت بزرگ ایران، همیشه باید روان، ‌شفاف، ساده و رک باشیم، تصریح کرد: مردم، آقا، ولی نعمت و بزرگ ما هستند و ما نوکر آنها هستیم. نوکر در برابر آقا باید متواضعانه، خاضعانه و دقیق حرف بزند و ما باید این کار را بکنیم و مردم مطمئن باشند.
رئیس‌جمهوری گفت: آن کسی که قاتل صدها بیمار در ایران است و جلوی دارو و تجهیزات پزشکی را گرفته، آن کسی که مسئول رنج میلیون‌ها نفر در ایران است و آنها را در فشار اقتصادی قرار داده است و آنهایی که مسئول کشتار بچه‌های ما در جنگ 8 ساله است را یادمان نرفته است.
وی با تاکید بر اینکه شما مسئول خون مردم ما و قاتل هستید، تصریح کرد: قاتل نه یک نفر بلکه قاتل صدها هزار نفر هستید؛ قاتل صدها هزار نفری که از کشور خودشان دفاع کردند و شما مسئول این‌ همه معلول، مجروح و جانباز هستید و آن وقت شما برای مردم دلسوزی می‌کنید. برای مردم ما قابل قبول است؟
اگر قدم اشتباهی بردارید، ضرر خواهید کرد
روحانی با تاکید بر اینکه می‌خواهم به دنیا با صراحت بگویم که ناامنی منطقه به نفع کسی نیست، تصریح کرد: ناامنی این منطقه حساس و مهم به ضرر دنیا است و این موضوع را در روزهای گذشته به مسئولان مختلف اعلام کردم که ناامنی به ضرر اروپا، آسیا، آمریکا و به ضرر همه است.
رئیس‌جمهوری ادامه داد: این منطقه حساس است. چرا این منطقه را ناامن کردید؟ چرا ملت را تحریم کردید؟ چرا به مردم زور می‌گویید؟ چرا در عراق مداخله می‌کنید؟ چرا نفت سوریه را غارت می‌کنید و چرا در لبنان و لیبی مداخله می‌کنید؟
روحانی با بیان اینکه شما در همه این منطقه دخالت می‌کنید و همه جا را ناامن کردید، افزود: این ناامنی غیرقابل تحمل است و در جو ناامنی هر حادثه‌ای پیش می‌آید و در جو به هم ریختگی جامعه، هر حادثه‌ای ممکن است پیش بیاید. چرا جامعه و منطقه ما را ناامن کردید؟
رئیس‌جمهوری تصریح کرد: راه جبران این حوادث، انسجام و ایستادگی کل ملت‌های منطقه و ملت ایران در برابر جنایتکاران واقعی است. امروز در برابر فشار حداکثری نیازمند انسجام، دوستی و برادری حداکثری هستیم.
با یک جناح نمی‌شود کشور را اداره کرد
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به دست اندرکاران انتخابات گفت: همه آنهایی که در این انتخابات نقش دارید از شما خواهش می‌کنم، آن جایی که روشن است تا صلاحیت فردی رد شود، آن را رد کنید اما آن جاهایی که نامشخص است یا احتمالات ضعیف است، مردم را ناراحت نکنید، به مردم نگوییم که در برابر یک صندلی مجلس 17 نفر، 170 و یا1700 نفر کاندیدا هستند، ببینیم از چند جناح 1700 نفرکاندیدا هستند؟ 17 نفر از چند جناح، از یک جناح؟ اینکه انتخابات نمی‌شود. مثل اینکه در مغازه‌ای از یک جنس، 2 هزار عدد وجود داشته باشد.
رئیس‌جمهوری اضافه کرد: مردم تنوع می‌خواهند. بگذارید در میدان انتخابات همه احزاب و گروه‌ها شرکت کنند، قطعا ضرر نمی‌کنید. با یک جناح نمی‌شود، کشور را اداره کرد. کشور متعلق به همه است. اگر تمام 83 میلیون متحد باشیم و یک نفر مخالف، باید تلاش کنیم آن یک نفر را هم جذب کنیم. یک نفر مخالف هم برای ما زیاد است در حالیکه شما یک جناح و جمعیت بزرگ را مخالف می‌کنید. باید حواسمان را جمع کنیم.
روحانی خطاب به آمریکا و اروپا با تاکید بر اینکه بر مشکلات منطقه ندمید، اظهار کرد: اروپایی‌ها می‌گویند در مسئله هسته‌ای ایران گام پنجم را برداشته ما هم باید گام برداریم. گامی که شما باید بردارید، بازگشت به تعهدات‌تان است. این را به صراحت به شما گفتیم و در روزهای اخیر هم به 2 نفر از رهبران اروپا به صراحت گفتم، آنچه انجام دادیم، اولاً قابل بازگشت است و ثانیا هر کاری در هسته‌ای انجام می‌دهیم با نظارت آژانس بین‌المللی اتمی است.
رئیس‌جمهوری خطاب به طرف‌های اروپایی‌هایی تاکید کرد: اگر قدم اشتباهی بردارید، ضرر خواهید کرد، راه درست را انتخاب کنید و راه درست این است که به برجام برگردید.
روحانی خطاب به سران کشورهای اروپایی خاطرنشان کرد: شما در آب و هوا چه کردید، ترامپ برای شما چه کرد، شما در ناتو در قبال این همه کارشکنی ترامپ چه کردید، شما در یونسکو که ترامپ از آنجا بیرون رفت، چه کردید، شما در حقوق بشر و شورای حقوق بشر که آمریکا خارج شد چه کردید؟ روحانی ادامه داد: کجا توانستید کاری کنید و شما سه کشور اروپایی و همه کشورهای اروپایی یک نمونه بیاورید و بگویید در یک مورد چه کردید که دلمان گرم شود و بگوییم برای برجام هم بلد هستید یک کار انجام دهید. شما هیچ‌جا نتوانستید کاری کنید.
روحانی خطاب به ملت ایران، با بیان اینکه مردم عزیز ایران! برجام چه شد؟ آمریکا پای میز مذاکره آمد؟ برای چه آمد؟ چرا آمریکا سال 90 و 91 پای میز مذاکره نیامد؟ و چرا 92 آمد؟ تصریح کرد: آمریکا در سال های 90 و 91 فکر کرد تحریم اثر گذاشته است و گفت اگر فشار را بیشتر کنیم، ایران تسلیم می‌شود و انتخابات 92 کاری کرد که یک امید بزرگ به مردم داد و دیدند که همه چیز به عکس شد.
رئیس‌جمهوری در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه حرف آخرم این است، تصریح کرد: بیایید این مشکلات یک هفته و 10 روز را مقدمه کنیم و این غم و مشکلات بزرگ را به یک تصمیم بزرگ تبدیل کنیم.
روحانی افزود: آن تصمیم بزرگ، آشتی ملی است. بیایید همه با هم آشتی کنیم. کینه‌ها را از دل برداریم، این انتخابات، 22 بهمن و روزهای آینده قدم اول این حرکت باشد.
سایر اخبار این روزنامه
چرایی رسیدن مسائل اجتماعی به نقطه اعتراض در گفت‌وگوی «ابتکار» با مصطفی مهرآیین بررسی شد علیرضا صدقی وای از آن روز که از پرده برون افتد راز رئیس‌جمهوری صداقت را اولین قدم و جبران اول در حل مشکلات کشور دانست با مردم صادق باشیم وام ازدواج 50 میلیون تومان شد سنگ گرانی پیش پای زوج‌های جوان «ابتکار» گالری‌های هنری هفته آتی را مرور می‌کند گرمای هنر در زمستان کمتر از ۸ درصد منابع بانکی اشتغال فراگیر جذب شد چالش بیکاری و حکمرانی اشتغال در ایران یک تیم کامل هافبک ؛ به کی بازی می‌رسه؟ مورد شگفت انگیز سپاهان قلعه نویی! دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه به طور کامل استعفای دولتش را اعلام کرد زلزله سیاسی در مسکو دبیر شورای نگهبان: نتایج اعلام شده درباره صلاحیت داوطلبان نهایی نیست پیام ظریف به اروپا از هند آینده برجام به اقدامات شما بستگی دارد یک فعال سیاسی: جریان اصولگرا با سه الی چهار لیست متفاوت در انتخابات پیش‌رو حضور پیدا می‌کند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام: حقوق جان‌باختگان سانحه هواپیمای مسافربری اوکراینی پیگیری شود