مردم سیستان وبلوچستان در انتظار سیل مهربانی

مردم در انتظار سيل مهرباني
بعد از زلزله کرمانشاه، ورزقان، سيل خوزستان، لرستان، گلستان و حوادثي از اين قبيل که باعث ايجاد سيل مهرباني شد، حالا مردم سيل زده سيستان و بلوچستان در انتظار حضور هموطنان‌شان هستند و برکسي پوشيده نيست در اين شرايط مردم سيل زده نيازمند جدي مواد غذايي، اقلام گرمايشي و پوشاک هستند. شماري از مردم آسيب ديده در سيستان و بلوچستان با قدرداني از حضور و توجه نيروهاي مردمي و خيران از نقاط مختلف کشور خواهان اعزام فوري تيم هاي امداد و نجات و مشارکت مردم نوعدوست کشورمان براي کاهش درد و آلام شان شدند. رحيم رهبر، يکي از شهروندان به ايسنا گفت: متاسفانه با تماسي که با دوستانم گرفتم وضعيت شهر بنت و خصوصا دستگرد به شدت بحراني بوده و از آنجا که اين منطقه نسبت به دشتياري و زرآباد هم هوايش سردتر است، دعا مي‌کنيم در اين شب هاي سرد خداوند به داد مردم برسد. بسياري از روستاهاي آن منطقه به کلي از بين رفتند و هم اينک با گذشت چهار روز از وقوع سيلاب مردم دستگرد نيازمند مساعدت مردم و توجه ويژه مسئولين هستند.
تخليه 6 روستا
در اين رابطه علي کرد، عضو مجمع نمايندگان استان سيستان و بلوچستان گفت: متاسفانه پس از گذشت چند روز از وقوع سيل، هنوز 80‌درصد راه هاي روستايي و عشايري قطع است. مردم سيل‌زده اين استان نياز جدي به مواد غذايي و اقلام گرمايشي و پوشاک دارند، علي‌رغم امداد‌رساني و خدمات رساني هلال احمر و ستاد بحران و ارسال کمک‌هاي مطلوب به مردم، همچنان با کمبود مواد غذايي و پوشاک روبه‌رو هستند. همچنين نياز است نسبت به تامين لودر، بيل مکانيکي و بولدزر و گريدر براي بازگشايي راه‌هاي روستايي اقدام شود. وي همچنين افزود: دسترسي به تلفن همراه، اينترنت و برق با مشکل همراه است و خسارات زيادي به عشاير از لحاظ علوفه و دام وارد شده است. باغات و مزارع کشاورزان هم تخريب شده، بنابراين ضروري است توجه ويژه اي به کشاورزان و عشاير شود.در اين رابطه مرتضي سليمي، رييس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر مي‌گويد: درپي جاري شدن سيلاب در اين استان 14 شهرستان ايرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زاهدان، سرباز، سراوان، سيب و سوارن، فنوج، کنارک، مهرستان، ميرجاوه، نيکشهر و هيرمند تحت تاثير قرار گرفتند که در اين ميان وضعيت در شهرستان کنارک، فنوج، دلگان، چابهار و سرباز حادتر بود. در مجموع در 222 شهر و روستاي استان سيستان و بلوچستان عمليات امدادرساني انجام شده است،‌ در اين 222 شهر و روستا به 39هزار و 675 نفر امدادرساني شده و 4688 نفر نيز اسکان اضطراري داده شده‌اند. هفت فروند شامل دو فروند هلال احمر و پنج فروند بالگردهاي نظامي نيز در امدادرساني مورد استفاده قرار گرفته است.


از مادران باردار تا مالاريا
بيماري‌هاي عفوني، آنفلوآنزا، مالاريا و تهديدهايي همچون عقرب گزيدگي و از سوي ديگر تمساح‌هاي پوزه کوتاه که به آنها گاندو گفته مي‌شود که با رخداد سيل در سيستان و بلوچستان از محيط‌هاي آبي خارج و در خشکي پراکنده و موجب نگراني مردم شده است، اما به اعتقاد کارشناسان محيط زيست، گاندوها اگرچه حيوانات شکارگري هستند، ولي در فصل زمستان تمايلي به خوردن گوشت ندارند. از سوي ديگر محمداسماعيل مطلق، مشاور معاون بهداشت در مديريت کاهش خطر بلاياي وزارت بهداشت گفته است که خوشبختانه تاکنون هيچ ‌اپيدمي‌ بيماري واگير ناشي از سيل در اين مناطق گزارش نشده است. معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي ايرانشهر هم اعلام کرد در سيل اخير حدود 250‌هزار نفر روستانشين در چابهار، کنارک، سرباز، قصرقند، دلگان، نيک‌شهر و فنوج، آسيب ديده‌اند. پيرحسين کوليوند، رئيس اورژانس کشور نيز گفته است: از اولين روزهاي شروع سيلاب، 169 مادر باردار سيستاني و بلوچستاني را از مناطق پرخطر دور کرده‌اند. 12 مادر پا‌به‌ماه هم با بالگرد به بيمارستان منتقل شدند. دکتر سعيد نمکي، وزير بهداشت نيز از خسارت حدود هفت‌ميليارد توماني به زيرساخت‌هاي سلامت در سيل استان سيستان و بلوچستان خبر داد و گفت: لاشه‌هاي حيوانات اهلي مي‌توانند تبديل به کانون‌هاي عفوني شوند که تجربيات سيلاب هاي بهار امسال به ما کمک کرد که اين لاشه ها توسط صورتجلسه‌هاي همکاران ما در دانشگاه هاي علوم پزشکي، مورد تاييد سازمان دامپزشکي کل کشور، بيمه‌ها و سازمان مديريت و برنامه ريزي قرار گيرد تا سرعت جمع آوري و معدوم سازي لاشه‌هاي حيوانات افزايش يابد و با مخاطرات بيماري ها روبه‌رو نباشيم.وي تاکيد کرد: خوشبختانه هيچ‌ مشکلي در حوزه دارو و نيروي انساني و ساير موارد در حوزه سلامت در مناطق سيل زده استان سيستان و بلوچستان نداريم. بزرگترين خسارتي که مي‌توانست در سيل استان سيستان و بلوچستان، همه ما را غصه دار کند، خسارت جاني بود و خوشبختانه با تمهيدات انديشيده شده در مجموعه دانشگاه هاي علوم پزشکي اين استان، 169 مادر باردار و تعداد قابل توجهي از جمعيت آسيب‌پذير و بيماران قبل از سيل، به محل هاي امن منتقل شدند. نمکي تاکيد کرد: براي مقابله با بيماري مالاريا به جاي سم پاشي بايد به‌دنبال شناسايي و درمان زودهنگام موارد ابتلا به مالاريا باشيم؛ چراکه اين روش، ارزان‌ترين و سهل‌ترين روش کنترل مالاريا است. مالاريا در استان سيستان و بلوچستان، از مرزهاي مشترک با ساير کشورها وارد مي‌شود. از سوي ديگر با توجه به احتمال عقرب گزيدگي، سرم عقرب وارداتي نمي‌تواند موثر باشد چون نوع عقرب منطقه متفاوت بوده و اگر هم خريداري کنيم فايده‌اي ندارد و توصيه من استفاده از سرم عقرب رازي است که مي‌تواند بيمار را درمان کند. جمع‌آوري لاشه‌هاي حيوانات اهلي و وحشي به قيد فوريت انجام شود تا مردم با بيماري و مشکلات ديگر و حاد روبه‌رو نشوند.