مشارکت حداقلی، هدف اصولگرایان برای قبضه قدرت

آرمان ملي- حميد شجاعي: گرچه انتظارها بر اين بود که با توجه به شرايط فعلي که کشور بيش از هر زمان ديگري نيازمند وحدت و انسجام ملي است ساير نهادها نيز به خوبي به ادراک اين معنا و مفهوم مبادرت ورزند و فضا را براي انتخاباتي پر شور و رقابتي آماده کنند، اما عملکرد اخير شوراي نگهبان در رد صلاحيت گسترده طيف اصلاح‌طلب و يک سوم نمايندگان مجلس اين شائبه را تقويت مي‌کند که شايد برخي درصددند مجلسي يکدست را روي کار بياورند. با اين حال اصلاح‌طلبان از طرق مختلف به رايزني‌هايي مشغولند تا شايد بتوانند بخشي از رد صلاحيت شدگان را بازگردانند. آنطور که برخي مدعي هستند گويا معاون اول رئيس‌جمهور براي اين امر پيشقدم شده تا مذاکرات با شوراي نگهبان را در پيش بگيرد. اين در حالي است که دبير شوراي نگهبان مي‌گويد: «نتايج اعلام شده درباره صلاحيت داوطلبان نهايي نيست و همچنان امکان بازبيني و بازنگري در نظرات اوليه وجود دارد.»
لزوم تجديد نظر در رويکردها
انتخابات محلي براي تلاقي و تضارب آرا و نظرات مختلفي است که مردم بر پايه آن مي‌توانند به برنامه‌هاي جريانات سياسي مختلف در حوزه‌هاي متفاوت اعتماد کرده و راي دهند. سابقه چهل ساله برگزاري انتخابات در نظام جمهوري اسلامي نيز نشان داده که هر زمان جرياني با برنامه و شعارهاي جامعه پسند و قابل اجرا وارد ميدان شده مردم دعوت آن جريان را لبيک گفته و در حمايت از آن جريان حضورگسترده‌اي در پاي صندوق‌هاي راي داشته‌اند. با اين حال کم نبوده اقداماتي که طي آن برخي جريانات سياسي از حضور و فعاليت در انتخابات نااميد شده و عطاي آن را به لقايش ببخشند. انتخابات مجلس يازدهم نيز شرايط مشابهي را تجربه مي‌کند. ماه‌ها پيش از اين انتظار مي‌رفت که در اين انتخابات بتوانيم از تمام سرمايه‌ها و نيروها در جهت تشکيل مجلسي کارآمد و توانا که به واقع در راس امور باشد استفاده کنيم. انتظارها نيز بر اين بود که با توجه به حساسيت شرايط کشور و لزوم حفظ وحدت و همبستگي ملت-حکومت برخي نهادهاي ناظر شرايط را براي حضور حداکثري همه جريانات سياسي فراهم آورند تا در مهم‌ترين فرايند سياسي سال جاري يعني انتخابات 2 اسفند شاهد مشارکت حداکثري مردم در سرنوشت خويش باشيم، اما عملکرد هيأت‌هاي نظارت شوراي‌نگهبان در رد صلاحيت گسترده جريان سياسي اصلاح‌طلب، يک سوم نمايندگان حال حاضر مجلس و حتي برخي چهره‌هاي مستقل همچون کامبيز مهدي‌زاده داماد رئيس‌جمهور نشان داد که احتمالا بايد شاهد انتخاباتي حداقلي باشيم. مهدي‌زاده نسبت به عدم تاييد صلاحيت خود با اين جمله واکنش نشان داد: «نمي‌دانستم که مدال آوردن و بالابردن پرچم ايران در کانادا و آمريکا و نسبت با رئيس‌جمهور دليلي براي رد صلاحيت بنده خواهد شد!» رئيس‌جمهور نيز در جلسه هيات دولت به رد صلاحيت‌ها واکنش نشان داد. تجربه ادوار انتخاباتي که با برخي تنگ نظري‌ها همراه شده نشان داده که مجلس برآمده از آن نه تنها نتوانسته در عرصه امور مهم کشور تاثير‌گذاري مهمي داشته باشد، بلکه جايگاه خود را نيز تقليل داده است. لذا اين انتظار مي‌رود که نهادهاي ناظر در زمان باقي مانده نسبت به بازگشت صلاحيت کانديداهاي رد شده اهتمام ورزند تا جامعه نيز با نشاط بيشتري به فصل انتخابات قدم گذارد.
بيانيه شوراي عالي سياستگذاري


شوراي عالي در اعتراض به رد صلاحيت‌هاي گسترده اصلاح‌طلبان بيانيه‌اي صادر کرد. در بخشي از اين بيانيه آمده است: «شوراي عالي سياستگذاري جبهه اصلاح‌طلبان ايران اسلامي براساس راهبرد مصوب خود که پيش‌تر نيز اعلام شده است درصورت نبودن کانديداهاي شاخص اصلاح‌طلب در حوزه‌هاي انتخابيه، ليستي به مردم معرفي نخواهد کرد. اين شورا ضمن اعتراض جدي به رويه در پيش گرفته شده...
ادامه در صفحه 7