شمایی از مجلس بعدی

این همه مقاومت برای یک عذرخواهی ساده نوبر و حیرت‌انگیز است. کوشکی کارشناس صدا و سیما و کاندیدای اصولگرایان در انتخابات مجلس در برنامه‌ای در مورد یک هنرمند و فرزندانش الفاظ خاصی را به کار می‌برد – که بنده نیز از بازخوانی آن پرهیز دارم- واکنش‌های بسیاری را به دنبال دارد اما وی دیروز در مصاحبه‌ای نه تنها از اظهارات مورد انتقاد خود عقب‌نشینی نکرد بلکه مدعی هم است که حرف ناصوابی نگفته است!
جالب این است وی برای اینکه مجبور به پوزش از پیشگاه ملت نشود هندوانه‌ای نیز زیربغل یک گروه خونخوار و تروریستی قرار داده است. او وقتی با اصرار خبرنگار مواجه می‌شود به جای اذعان به اشتباه – اقدامی که ابوطالبی مجری تلویزیونی کرد- ادعا نمود که ریگی و تیم‌اش فقط می‌کشتند و تجاوز نمی‌کردند! به عبارت ساده او برای فرار از یک عذرخواهی ساده حاضر شد برخی گناهان یک تروریست را پاک کند.
البته چرایی این پاسخ روشن است. آقای کوشکی و دوستانشان قرار نیست مواخذه شوند، قرار نیست تریبون شان حذف شود، قرار نیست جایگاه‌شان از بین رود، قرار نیست کسی به آنان تشر بزند که این چه نحوه ادبیات است و... فلذا با خیالی آسوده هرچه دل تنگشان می‌خواهد به زبان می‌آورند و آب هم از آب تکان نمی‌خورد.
از طرف دیگر، پاسخ روابط عمومی صدا و سیما نیز جای سوال دارد. مدیرروابط عمومی این مجموعه گفته است مسئولیت سخنان مهمانان و کارشناسان برعهده خودشان است. پرسش اینجاست؛ آیا آقای رنجبران می‌پذیرند آفتاب یزد تمام سخنان منتقد صدا و سیما را بی‌کم و کاست منتشر کند و پس از گلایه ایشان و همکارانشان گفته شود مسئولیت این انتقادات و اعتراضات برعهده خود آنان است؟ روزی نیست که نطقی، سخنی و پیامی در مورد عملکرد تلویزیون تعدیل نشود تا امکان چاپ داشته باشد. فلذا این ادعای روابط عمومی صداو سیما نیز فرار از مسئولیت است. به هر حال به ایشان توصیه می‌شود حداقل قانون مطبوعات را بخوانند!
نکته آخر و بدیهی هم اینکه این سخنان کوشکی‌ها در صدا و سیما پیام خوبی برای مرددها نسبت به انتخابات آتی دارد. اصولگرایان به دنبال چنین چیدمانی در مجلس آینده هستند. اظهارات آقای کوشکی تفکر و نگاه اصولگرایان نوظهور به هنر و هنرمندان است. اظهارات ابوطالبی نگاه و تفکر اصولگرایان نوظهور به نخبگان است. اظهارات نادر طالب‌زاده نگاه و تفکر اصولگرایان نوظهور نسبت به مسائل حساس کشور است. اگر بنا باشد اصلاح‌طلبان بی‌تفاوت، بی‌انگیزه و ناامید باشند و این رویکرد به جامعه منتقل شود، مجلس آتی مجلسی با رویکردهای خاص خواهد بود. امید است چنین نشود. اظهارات مطرح شده در این چند روز شمایی از مجلس بعدی است.