حمله به عین‌الاسد معادلات نظامی ایران و امریکا را تغییر داد

سرویس سیاسی جوان آنلاین: سعد الله زارعی، کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با تسنیم درباره چرایی نقطه عطف بودن حمله موشکی سپاه به پایگاه امریکایی عین‌الاسد گفت: اساساً امریکایی‌ها در طول تاریخ سیاسی خودشان اقدام نظامی از سوی یک دولت دیگر علیه خودشان را تحمل نکرده‌اند.
وی افزود: گاهی امریکایی‌ها در معرض حملات گروه‌های شبه نظامی غیردولتی قرار گرفته‌اند، اما از سال ۱۹۴۵ تاکنون یک دولت رسمی به آن‌ها حمله نظامی کرده بود و همیشه این امریکایی‌ها بودند که به همه جا حمله می‌کردند بدون اینکه با جواب طرف مقابل مواجه باشند و حداکثر جوابی که به امریکایی‌ها داده می‌شد، پاسخ‌های دیپلماتیک بوده است. زارعی ادامه داد: حمله سپاه به پایگاه عین الاسد این روند را منسوخ کرد و به یک اتفاق مهم قابل تکرار بدل شد و به همین جهت هم رهبر انقلاب آن را یک نقطه عطف دانستند. این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: منازعه بین ایران و امریکا در عرصه نظامی مبتنی بر عدم درگیری نظامی بین دو کشور بود و این برای امریکا تثبیت شده بود که ایران قصد درگیری نظامی با آن‌ها را ندارد و می‌شود رفتار ایران در قبال رخداد‌های مختلف را مدیریت کرد و صحنه‌هایی هم پیش آمده بود که امریکایی‌ها تهدیداتی علیه ایران مطرح کرده بودند، اما پاسخی از ایران دریافت نکرده بودند. وی تصریح کرد: اتفاق روز ۱۸ دی‌ماه و حمله ایران به پایگاه عین الاسد این صفحه را هم تغییر داد و معلوم شد که ایران بین دفاع از شهروندان و سرزمینش و تلاش برای عدم درگیر شدن با امریکا گزینه اول را انتخاب می‌کند. امروز دیگر امریکایی‌ها مطمئن هستند هر کنش نظامی آن‌ها علیه جمهوری اسلامی با واکنش ایران روبه‌رو می‌شود.
زارعی با بیان اینکه ترور سردار سلیمانی یک اقدام تروریستی بود، تأکید کرد: در تروریستی بودن اقدام امریکا کسی تردید نکرد، اما با حمله ما به عین‌الاسد امریکایی‌ها متحمل یک شکست نظامی شده و با ترور سردار سلیمانی یک شکست اخلاقی هم برای آن‌ها رقم خورد.