نظام، دنبال «سقوط دولت» نيست

آرمان ملي- مطهره شفيعي: «هنگامي که مرحوم هاشمي رفسنجاني رد صلاحيت شد، باز هم خوشحال بود و اصلا ناراحتي نداشت. شرايط ايشان در آن زمان اينگونه به نظر من مي‌رسيد که وظيفه‌اي که به دوش او از طرف مردم گذاشته شده بود را انجام داد و يک عده‌اي هم اين مسئوليت را پذيرفتند که او نباشد.» آنچه آيت‌ا... هاشمي در طي دوران حضور در قدرت انجام داد و هجمه‌هايي که به ايشان حتي پس از رحلت وارد شد ماندگار است. بي‌ترديد آيت‌ا...هاشمي نقش بي‌بديلي در آرام بخشي به جامعه در مواقعي بود که نشاني ازرضايت برلب افراد نبود. اکنون محسن پسر ارشد آيت‌ا... همين مسير را طي مي‌کند و از آنچه مي‌گويد که سبب نارضايتي جامعه مي‌شود همانند پدر معتقد است: «مردم ايران مسيري را رفته‌اند که برگشت‌پذير نيست و هيچ‌کس نمي‌تواند در اين مسير مانع‌تراشي نمايد.» مرحوم آيت‌ا...هاشمي در انتخابات سال 92 ردصلاحيت شد اما اخم بر چهره نياورد و از حسن روحاني حمايت کرد و از هجمه و انتقاد با هدف تضعيف دولت ناراضي بود. اگر آيت‌ا...اکنون در قيد حيات بودند در زمان هجمه‌هاي سازماندهي شده به رئيس‌جمهور از او حمايت مي‌کرد و جهت نقد را به سمت مخالفان تغيير مي‌داد اکنون محسن هاشمي هم همين رويه را دنبال مي‌کند.
خسته نباشيد، دولت سقوط نمي‌کند
برخي مخالفان پاستور مدت‌هاست از برکناري روحاني يا سقوط دولت سخن مي‌گويند که اين هجمه‌ها در ماجراي هواپيماي اکراين شدت گرفت. در ابتداي سال هم مانند امروز مخالفان از سقوط دولت سخن گفتند چنانکه علي يونسي مشاور ويژه رئيس‌جمهور دراموراقليت‌هاي قومي و مذهبي با اشاره به اعتراضات آبان 96 گفته بود: «طراح‌اوليه اين اعتراضات، با هدف ساقط كردن دولت تدبير و اميد صورت گرفت. در نتيجه هدف نهايي سازمان‌دهندگان اوليه اين اعتراضات دولت آقاي روحاني بود و ارتباطي با اصل نظام نداشت.» محمدرضا خباز فعال سياسي اصلاح‌طلب هم در خردادماه گفت: «آنقدر کينه دولت را به دل گرفته‌اند که آرزو مي‌کنند دولت سقوط کند تا به حرف بي‌حساب خودشان برسند و بگويند ديديد هماني شد که ما گفتيم.» اکنون محسن هاشمي هم به اين موضوع اشاره دارد و مي‌گويد: «در کشور ما به‌رغم ضعفي که در انتهاي دولت‌ها بر آن حادث مي‌شود، نظام حاکميت دنبال سقوط دولت‌ها نيست؛ لذا با حمايت‌هاي موجود، دولت‌ها وظيفه خود را انجام مي‌دهند. برخي در برخورد با دولت کنوني به فکر سقوط آن يا استعفاي رئيس دولت هستند و برخي ديگر نيز با آن برخوردي انفعالي دارند. بااين حال همين 2 سال باقي مانده زماني است که دولت مي‌تواند از پس برخي مشکلات برآيد و بايد به سمت بعضي‌ اهدافي که به آن نرسيديم، حرکت کنيم.»
پيشنهاد درباره افزايش رياست جمهوري


البته رئيس شوراي شهر بجز اين جملات به ارائه راهکار هم پرداخت و اظهارداشت: «پيشنهاد من اين بود که چون دولت‌ها هميشه قرار است يک دور ديگر نيز از مردم راي بگيرند، گاهي تصميمات درستي نمي‌گيرند مگر احساس کنند راي آن‌ها کاهش پيدا مي‌کند. در برخي کشورها دوره رياست‌جمهوري يک دوره‌اي اما با طول مدت بيشتري است. شايد اگر ما هم به جاي 2 دوره 4 ساله، يک دوره 6 يا 7 ساله داشته باشيم، به نظر مي‌رسد دولت‌ها با عقلانيت بيشتري تصميم خواهند گرفت. اين مساله مي‌تواند در ساختار انتخاباتي آزمايش شود.»
توصيه انتخاباتي با يادآوري رفتار آيت‌ا...
موضوع ديگري که محسن هاشمي به آن پرداخت ردصلاحيت‌ها بود و در اين راستا به عدم احراز صلاحيت پدرش در انتخابات 92 پرداخت. رئيس شوراي شهر تهران گفت: «خاطرم هست که آيت‌ا... در انتخابات 92 فشار زيادي را براي ثبت نام تحمل کرد. برخي هم دوست نداشتند اين اتفاق بيفتد. ايشان در يک شرايط بحراني بود که بالاخره اين کار را بکند يا خير. نهايتا لحظه آخر تصميم به انجام اين کار گرفت و وقتي که ثبت نام را انجام داد، رضايتمند بود. هنگامي که مرحوم هاشمي رفسنجاني رد صلاحيت شد، باز هم خوشحال بود و اصلا ناراحتي نداشت. شرايط ايشان در آن زمان اينگونه به نظر من مي‌رسيد که وظيفه‌اي که به دوش او از طرف مردم گذاشته شده بود را انجام داد و يک عده‌اي هم اين مسئوليت را پذيرفتند که او نباشد. وي در همان لحظه عمل‌گرايانه اقدام کرد و هيچ عکس‌العملي نشان نداد و از دکتر روحاني حمايت کرد و نتيجه‌اي که مي‌خواست به دست آورد.» محسن هاشمي‌رفسنجاني بيان کرد: بايد توجه داشت گروه‌هاي سياسي که در انتخابات راي مي‌آورند، اگر در عمل‌گرايي کم بياورند، مردم دچار نااميدي مي‌شوند. در حال حاضر امکانات خوبي در اختيار ماست و بايد با نظرسنجي‌ها متوجه شويم مردم دنبال چه اولويت‌هايي هستند. لازم است اين اولويت‌هاي تحقق‌پذير را پايش کرده و با اين کار به مردم بقبولانيم که براي آن‌ها کار مي‌کنيم. رئيس شوراي شهر تهران اضافه کرد: در کشور ما گهگاه نيروهاي انتصابي به دليل برخي از مسائل بر نيروهاي انتخابي حاکم شده‌اند؛ بايد ثابت کرد نيروهاي انتخابي نيز مي‌توانند موثر باشند و نيروهاي انتصابي نمي‌توانند آن‌ها را به اين صورت تخريب کنند.
ضرورت حضور گسترده در انتخابات
هاشمي ديروز با تاکيد بر ضرورت حضور گسترده مردم در انتخابات اظهارکرد: گمانه‌زني‌هايي مي‌شود که امسال به دليل اتفاقات سياسي و بحران‌هاي همزاد مساله انتخابات کمي با رکود مواجه است و صداوسيما و همه نيروهاي فرهيخته کشور بايد روي موضوع انتخابات فعاليت و تمرکز بيشتري داشته و با مردم صحبت کرده و اين سخن را نهادينه کنند که اگر مردم از مساله‌اي ناراضي هستند، غير از مسير انتخابات، مسير ديگري پيش روي کشور نخواهد بود و هرج و مرج زيبنده کشور ما نيست. هاشمي رفسنجاني با بيان اينکه بايد با همين پافشاري براي حضور در انتخابات حرف خود را بزنيم، تصريح کرد: اين پافشاري را بايد ادامه داد، اين کاري بود که مرحوم هاشمي رفسنجاني نيز در سال 92 انجام داد. ايشان در سال 95 وفات يافت اما همين نظر را براي انتخابات 96 نيز داشت و تاکيد داشت مردم در انتخابات شرکت کنند. عضو هيات رئيسه حزب کارگزاران سازندگي ايران تاکيد کرد: اصلاح‌طلبان در حوزه مسائل سياسي صحبت‌هاي زيادي دارند اما در حوزه مسائل اجرايي بايد بيشتر ورود کنند.