از تخریب صف‌اولی تا سرزنش رای مردم

آرمان ملي- حميد شجاعي: «انقلاب امام(ره)سالم بود؛ انتخاب غلط فساد آورد»، اين اظهارات مداح نماز جمعه تهران بود که علنا انتخاب و منتخب مردم را از تريبون نمازجمعه زير سوال برد و هيچ کسي نيز به‌ وي متعرض نشد که چرا دومين مقام رسمي کشور را مورد تخريب قرار مي‌دهد. هرچند که‌اين رويه سابق براين نيز در جريان نماز عيد سعيد فطر سال 96 نيز رخ داد و آنجا نيز مداح مراسم رئيس‌جمهور را مورد تخريب قرار داد. جاي تعجب دارد در شرايط حساس فعلي که کشور و جامعه نياز به وحدت، همدلي و پرهيز از نفاق و تفرقه دارد تريبون نماز جمعه در اختيار برخي دلواپساني قرار مي‌گيرد که نه تنها درکي از منافع ملي ندارند بلکه در راستاي منافع جرياني خود دست به هر کاري از جمله تخريب رئيس‌جمهور مي‌زنند.
تخريب رئيس‌جمهور از تريبون نماز جمعه
تاکنون بارها و به کرات مقامات و مسئولان نظام از هر تريبوني به لزوم حفظ وحدت و انسجام ملي تاکيد کرده‌اند و مردم و جريانات سياسي را به پرهيز از تفرقه‌افکني و نفاق توصيه کردند. با اين حال کم نبوده زمان‌هايي که برخي‌ افراد با استفاده از تريبون‌هايي که در اختيار داشته‌اند با هدف قرار دادن رئيس‌جمهور، دولت و مجلس در جهت تخريب، تخطئه و تفرقه‌افکني قدم برداشته‌اند. سخنراني‌ها و مداحي‌هاي از پيش برنامه‌ريزي شده با هدفي مشخص که همواره دولت و به‌خصوص رئيس‌جمهور را نشانه مي‌گيرد. مداحي‌هايي که شايد معروف‌ترين آنها به نماز عيد فطر سال 96 بازگردد. جايي که ميثم مطيعي مداح مراسم درانتقادي صريح به روحاني خطاب به وي گفت:‌ «اي نشسته صف‌اول! نکني خود را گم» که پس از آن اين شعر تحت عنوان صف اول معروف شد. هر چند که انتقادات ديگري نيز در تخريب مذاکرات هسته‌‌اي، وزير امور خارجه، رئيس‌جمهور و... توسط برخي ائمه جمعه، سخنراني‌ها و مداحي‌هاي مختلف ابراز شده است. با اين حال تا پيش از اين هر زمان شعري در مخالفت از تريبون‌هاي عمومي مثل نماز جمعه در حضور مقامات و مسئولان ارشد نظام پخش مي‌شد خطاب مستقيما اهانت يا تخريبي عليه شخص خاصي نداشت بلکه صرفا يک سياست يا رويه را نقد مي‌کرد. اين در حالي است که در نماز جمعه‌اي که گذشت مداح مراسم به طور مشخص رئيس‌جمهور را غيرانقلابي و راي مردم را غلط خواند. سيدرضا نريماني مداح نماز جمعه بود که در حضور سران و مقامات لشکري و کشوري اينگونه به تخريب رئيس‌جمهور پرداخت «با تمام فسادها اما مانده است انقلاب پاينده زخم‌ها خورده‌ايم پي‌درپي، از مديري که انقلابي نيست؛ ما عليه فساد جنگيديم، بايد اين نکته را به ياد آورد؛ انقلاب امام سالم بود، انتخاب غلط فساد آورد». اينگونه هجمه به منتخب ملت آن هم از تريبون نماز جمعه و غلط خواندن راي مردم سابقه نداشته و مشخص نيست که مسئولان ستاد نماز جمعه بر چه اساسي تريبون وحدت بخش نماز جمعه را در اختيار چنين افرادي براي تخريب چهره و شخصيت مسئولان نظام قرار مي‌دهند.
لزوم برخورد با اهانت کنندگان


چندي پيش بود که حجت‌الاسلام حاج علي اکبري مسئول سياست‌گذاري ائمه جمعه در کشور به پديده‌اي با نام فتنه زرد که در کشور به سياه‌نمايي کمک مي‌کند اشاره کرد و گفت: «مقام معظم رهبري در بيانيه گام دوم بر اميد تاکيد کرده‌اند.» وي باانتقاد ازاينکه چراهمه چيز را زير سوال مي‌بريم، افزود: «براي مثال انتخابات نشاط و طرب سياسي در کشور ايجاد مي‌کند، ولي گاهي عده‌اي با لکه‌دار کردن حيثيت افراد يک اتفاق خوب را بد جلوه مي‌دهند.» حال پرسش اينجاست که چرا با وجوداين رويکرد بايد شاهد تخريب رئيس‌جمهور در تريبون نمازجمعه باشيم؟ تريبوني که بايد همواره نداي وحدت ازآن بيرون آيد، امااين روزها صداي تخريب مقامات ازآن به گوش مي‌رسد. مسئولان نماز جمعه بايد دقت کنند که‌اگر قرار است بر محوريت اميد گام بردارند و فتنه زرد را دفع کنند بايد از قرار دادن تريبون در اختيارافرادي که بيش از وحدت در جهت تفرقه گام برمي‌دارند، خودداري کنند.
نمازجمعه محل اختلاف و نفاق نيست
يک عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم در خصوص تخريب رئيس‌جمهور در برخي تريبون‌ها اظهارداشت: اينکه در کشورمان عده‌اي هستند که نمي‌خواهند وحدتي شکل گيرد محسوس و مشهود است. حال اين گروه يا وابسته به جايي هستند و از جايي هدايت مي‌شوند يا از روي جهالت و ناداني آنهاست. حجت‌الاسلام‌محمدتقي فاضل ميبدي به «آرمان ملي» گفت: من معتقدم پاره‌اي از مداح‌ها که به جاي مداحي تفرقه‌افکني و نفرت‌پراکني مي‌کنند ممکن است از جايي تحريک شوند. نمازجمعه مظهر وحدت وهمدلي با مردم است و محل اختلاف و نفاق نيست، اما پاره‌اي از ائمه جمعه ومداحان هيچ‌گاه مصالح کشور را در نظر نمي‌گيرند و سعي مي‌کنند که جناحي و گروهي عمل کنند. وي افزود: وقتي مساله‌اي جزئي مثل برگزاري کنسرت در شهرهاي مختلف يا حضور زنان در ورزشگاه مطرح مي‌شود، اينهمه داد و فرياد از جاهاي مختلف بلند مي‌شود، اما چرا وقتي اينگونه ‌اظهارات که تخم نفاق واختلاف مي‌پراکند کسي‌اعتراض نمي‌کند؟