روحانی در ميان سيل زدگان

آرمان ملي: وضعيت نامساعد سيل در سيستان و بلوچستان و همچنين مطالبه مردم براي رسيدگي فوري دولت به مردم اين منطقه، رئيس‌جمهور را بر آن داشت که براي نظارت بر روند کمک‌رساني و اطلاع يافتن از شرايط زندگي مردم، خود شخصاً عازم سيستان و بلوچستان شود. در همين راستا حجت‌الاسلام حسن روحاني صبح روز شنبه 28 دي راهي چابهار شد و در فرودگاه کنارک از سوي استاندار و ديگر مقامات محلي مورد استقبال قرار گرفت. رئيس‌جمهور بلافاصله پس از ورود، عازم مناطق سيل زده شد تا ضمن بازديد از اين مناطق از نزديک در جريان روند امداد‌رساني و اقدامات انجام شده در اين زمينه قرار گيرد. رئيس دفتر رئيس‌جمهور و وزراي کشور، راه و شهرسازي، بهداشت درمان و آموزش پزشکي، نيرو، ارتباطات و فناوري اطلاعات و سرپرست وزارت جهاد کشاورزي، حسن روحاني را در بازديد از مناطق سيل زده سيستان و بلوچستان همراهي مي‌کردند رئيس‌جمهور پس از بازديد از مناطق سيل‌زده استان سيستان و بلوچستان و شهرستان چابهار، با حضور در ميان مردم روستاي کلاني از بخش دشتياري شهرستان چابهار، تاکيد کرد: مطمئن باشيد دولت و همه ما در کنار شما هستيم، مشکلات شما را حل خواهيم کرد و شما را فراموش نمي‌کنيم. روحاني با بيان اينکه خوشحالم که به همراه جمعي از وزيران و مسئولان در خدمت شما هستيم، گفت: شما مرزبانان عزيز کشور ايران هستيد که در يک روستا کنار مرز کشور دوست، پاکستان قرار گرفته‌ايد و امروز به‌خاطر سيل‌زدگي دچار مشکل شده‌ايد. رئيس‌جمهور با تأکيد بر لزوم بازسازي ويراني‌ها و درمان مصدومان احتمالي و جبران خسارت‌ها به صورت فوري، گفت: خوشبختانه سازمان هواشناسي قبل از آغاز بارش‌ها پيش‌بيني کرده و هشدار و اخطار لازم را داده بود که اين بسيار مهم است و موجب شده که ما خسارت جاني در اين سيل نداشته باشيم و خسارت‌هاي نيز مالي قابل جبران است. او با قدرداني و تشکر از سازمان هواشناسي به‌خاطر پيش‌بيني سيل، گفت: از هواشناسي مي‌خواهيم که اين روند ادامه و اطلاع‌رساني به موقع ادامه داشته باشد. پس از اين بازديدها روحاني در جلسه ستاد مديريت بحران نيز حاضر شد و توصيه‌هايي به مسئولان امر داشت. اهم اظهارات رئيس‌جمهور در سفر به سيستان و بلوچستان به شرح زير است.:
حادثه سيل باعث مي‌شود بسياري از طرح‌ها و پروژه‌هايي که بايد در استان انجام شود با جديت و تلاش بيشتري پيگيري شود. ر مسير بازديد از مناطق سيل‌زده وزيران راه، نيرو و کشور توضيح دادند که در اين منطقه نياز به ساخت پل‌هايي است و جاده‌هاي ويران شده بايد ترميم و بازسازي شود که اين اقدامات با جديت پيگيري خواهد شد. خوشبختانه برق روستاها وصل شده و البته مردم اين روستاهاي سيل زده همچنان با مشکلاتي مواجه هستند که رسيدگي و رفع خواهد شد. همه مسائل و مشکلات شما را بررسي و رفع خواهيم کرد. همه در کنار هم براي رفع مشکلات تلاش مي‌کنيم و در شادي و غم در کنار هم هستيم.
استان سيستان و بلوچستان سال‌هاست که سختي و رنج کشيده است. بايد اين سختي‌ها جبران شود. کارهاي خوبي براي توسعه استان شده و من 25 سال پيش که همراه آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني براي افتتاح سد پيشين به اين منطقه آمدم، امروز سدهاي ديگري هم در استان ساخته شده است و به گفته استاندار يکي از اين سدها 85 درصد پيشرفت داشته است.
سيستان و بلوچستان در دولت تدبير و اميد در سطح جهان جايگاه ديگري پيدا کرده است و امروز چابهار براي بسياري از کشورها مرکز تردد و حمل و نقل شده است. پروژه راه‌آهن در استان، آغاز شده و مقام معظم رهبري اجازه دادند 300 ميليون يورو براي تکميل راه‌آهن چابهار اختصاص يابد که در آينده خواهيد ديد که راه‌آهن، کشتي، اتوبان و فرودگاه در کنار هم در اين استان خواهد بود و اين يک تحول بزرگ است.


روابط با پاکستان بسيار خوب و از هميشه بهتر است. اين مرز بايد مرز دوستي و تجارت شما باشد و به همين خاطر تاکيد داريم بازارچه مرزي در منطقه فعال شود.
اينکه در اين حادثه به رغم مشکلات زيادي که داشت، آسيب جاني نداشتيم براي مردم، دولت، نيروهاي مسلح و هم براي نيروهاي امدادي، هلال احمر، اورژانس، ستاد بحران، استانداري و فرمانداري، افتخار است. به هر حال در حادثه قبلي در سال 86 در اين استان، حدود 15 نفر از عزيزان جان باختند که ميزان بارندگي و سيلاب خيلي کمتر بود اما در اين سيلاب بزرگ، از نظر جاني صدمه‌اي نداشتيم که جاي شکرگزاري دارد.