سیل سیستان و بلوچستان نتیجه عدم لایروبی رودخانه‌ها

شرکت مديريت منابع آب اعلام کرده که از ابتداي امسال تاکنون يک‌هزار و 444 کيلومتر رودخانه لايروبي شده در حالي که در سال‌هاي گذشته هيچ‌گاه سطح لايروبي رودخانه‌ها از 350 کيلومتر هم فراتر نرفته‌ و معمولا دولت‌ها بودجه‌اي براي اين بخش در نظر نمي‌گرفتند. بر اساس هدف گذاري انجام شده سالانه چيزي حدود دو‌هزار کيلومتر از رودخانه‌هاي کشور لايروبي مي‌شود. به گفته مسئولان لايروبي اين حجم از رودخانه‌ها حدود 3‌هزار و 500‌ميليارد تومان اعتبار نياز دارد. يک حساب کتاب ساده نشان مي دهد لايروبي هر کيلومتر رودخانه دست کم يک‌ميليارد و 750‌ميليون تومان براي وزارت نيرو آب مي‌خورد. البته بايد توجه داشت که اين رقم براي تمامي رودخانه ها يکسان نبوده و متناسب با پهناي رودخانه ها متغير است. هشت ماه پيش بود که محمد حاج‌رسولي‌ها، مديرعامل شرکت مديريت منابع آب کشور، در جلسه کارگروه آب، کشاورزي و منابع طبيعي سيستان و بلوچستان نسبت به انباشته شدن ماسه بادي در نقاط مختلف استان سيستان و بلوچستان بعد از يک دوره خشکسالي ابراز نگراني کرد و گفته بود رودخانه‌هاي استان حتما بايد لايروبي شوند. اوايل امسال هم استان سيستان و بلوچستان گرفتار سيل شده بود و همان زمان ستاد مديريت بحران استان تصويب کرد تا رودخانه‌ها لايروبي شوند. حبيب‌الله دهمرده، نماينده زابل در مجلس در اين رابطه گفت: دليل اين خسارت‌ها بي‌توجهي به لايروبي رودخانه‌ها است و اگر زيرساخت‌هاي مناسب فراهم مي‌شد، با توجه به اينکه وقوع سيل در سيستان و بلوچستان قابل پيش‌بيني بود، مي‌توانستيم جلوي خسارت‌ها را بگيريم.»
بيشترين خسارت به کشاورزي
در سيل اخير، حجم بارندگي‌ها در 17 ايستگاه بارندگي به 100 تا 186 ميلي‌متر رسيد. اين در حالي است که حجم بارش‌هاي يک سال زراعي در سيستان و بلوچستان، حدود 100 ميلي‌متر است. نتيجه اين شد که بخش کشاورزي اين استان آسيب ببيند و محصولات آماده برداشت در سيل غوطه‌ور شوند. خانه هاي کاهگلي استان سالانه بارش 50 ميليمتري را تجربه کردند اما در جريان وقايع حدي يک منطقه مثل ايرانشهر در دو روز شاهد 200 ميلي متر بارش بود که مي تواند خسارت انساني و مالي را به‌شدت افزايش دهد. به گفته غلام حيدر زورقي، رئيس سازمان جهاد کشاورزي سيستان و بلوچستان، در سيل اخير 613‌ميليارد تومان به بخش کشاورزي استان خسارت وارد شده است. مزارع، باغ‌ها، قنات‌ها، جاده‌هاي دسترسي به مزارع، تاسيسات آب و خاکي، دام و دامپروري، نهرهاي سنتي و کانال‌هاي آبياري، بندهاي آبخيزداري، استخرهاي پرورش ماهي و تاسيسات شيلات از جمله بخش‌هاي آسيب‌ديده در حوزه کشاورزي هستند. مرتضي رضايي معاون امور توليدات دامي وزارت جهاد کشاورزي در اين رابطه مي‌گويد: حدود يک‌ميليون راس دام تحت تاثير سيلاب قرار گرفته و علوفه يا محل نگهداري آنها از بين رفته است.
نياز مردم به کمک رساني


137 روستاي سيل زده در انتظار امدادرساني و دريافت کمک‌هاي دولتي و مردمي، مواد غذايي، پتو و چادر هستند. راه ارتباطي بيش از 40 روستا در منطقه کاجو بسته شده و تنها راه ارتباطي اين روستاها زماني بازگشايي مي‌شود که سيل فروکش کند. به گفته شماري از روستاييان تاکنون کمتر نيروهاي امدادرسان به اين منطقه خدمات ارائه کرده‌اند. از سوي ديگر مردم شهرستان خاش در شرايط سرما و يخبندان شديد واوضاع نابسامان توزيع گاز و بالا‌بودن تعرفه مصرفي برق خواهان اختصاص سهميه نفت شده‌اند.رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر از ارسال 630 تُن مواد غذايي به مناطق سيل‌زده استان سيستان و بلوچستان خبر داد و گفت: واريز وجوه نقدي به حساب 99999 جمعيت هلال احمر نزد تمامي بانک‌هاي کشور براي اهداي کمک‌ها در نظر گرفته شده است. مرتضي سليمي درباره اقلام مورد نياز سيل‌زدگان نيز گفت: مهمترين اولويت‌هاي مورد نياز در مرحله امدادرساني و بازتواني در مناطق آسيب‌ديده براي مشارکت هدفمند و اهداي مستقيم به جوامع آسيب در خوراکي‌ها شامل آرد، حبوبات، انواع کنسرو، مواد پروتئيني، روغن، برنج، ماکاروني، سويا، چاي و اقلام غيرخوراکي شامل پتو، زيرانداز، پشه‌بند، ملافه و پارچه، پلاستيک ضخيم، طناب و اقلام بهداشتي از جمله صابون، پودرهاي شوينده، لباس زير، اقلام بهداشت فردي است. در حال حاضر استان‌هاي خراسان شمالي، خراسان جنوبي، کرمان، فارس و يزد به‌عنوان استان‌هاي معين و امدادي مناطق سيل زده سيستان و بلوچستان انتخاب شده‌اند و براساس برنامه‌ريزي امداد‌رساني به سيل‌زدگان تا بازگشت به شرايط عادي ادامه خواهد داشت.